Jak leczyć zapalenie ścięgna

Możesz zapobiec zapaleniom ścięgien wykonując ćwiczenia relaksujące mięśnie i ścięgna, a także dbając o odpowiednio zbilansowaną dietę. Powinieneś uwzględnić produkty bogate w magnez i krzem, aby wzmocnić ścięgna.
Leczenie ścięgien

Zapalenie ścięgna to ostry stan zapalny występujący zazwyczaj w ścięgnach narażonych na przeciążenia, jak np. piętowe (Achillesa) lub mięśnia dwugłowego objawiający się zazwyczaj opuchlizną oraz bólem.

W dalszej części artykułu znajdziesz niezbędne informacje, które pozwolą Ci uchronić się przed tym problemem oraz zaradzić mu, jeśli już się u Ciebie pojawił.

Główną przyczyną powodującą zapalenie ścięgna jest powtarzalne przeciążenie spotęgowane przez czynniki dodatkowe, takie jak nieprawidłowa postawa ciała lub uciskające obuwie. Ogólnie rzecz biorąc zapalenie ścięgna jest wywołane procesami długotrwałymi, choć pojedyncze naciągnięcia lub urazy mechaniczne mogą w dłuższej perspektywie czasu również stanowić przyczynę pojawienia się tej dolegliwości.

Zapalenie ścięgna – informacje podstawowe

Pierwsze oznaki tej choroby stanowi odczuwalny ból ścięgna podczas poruszania się lub obciążania współpracującego z nim mięśnia, kolejnym objawem jest ograniczona mobilność stawu.

Najlepszym sposobem pozwalającym złagodzić zapalenie ścięgna jest unikanie poruszania bolącą kończyną lub w ostateczności ostrożne ruchy bez nadmiernego obciążania.

Jeśli problem dotyczy stopy, należy także rozważyć noszenie innego obuwia, szczególnie jeśli zapalenie ścięgna dotyczy Twojego Achillesa.
Pięty

Zapalenie ścięgna leczy się przede wszystkim objawowo, to znaczy stosuje się różnego rodzaju sposoby zredukowania bólu i stopniowego leczenia stanu zapalnego.

Jeśli jednak Twoja dolegliwość rozwinęła się do naprawdę dokuczliwego stadium, możesz pokusić się o miejscowe zastosowanie żelu lub kremu o działaniu przeciwzapalnym, który należy nanieść umieścić bezpośrednio na obszar, w którym czujesz ból.

Należy starać się unikać nadmiernego poruszania chorym ścięgnem i zastosować bezpośrednie gorące lub zimne okłady w celu złagodzenia bólu.

Należy pamiętać o tym, że jeśli cierpisz na przewlekłe zapalenie ścięgna, to możesz doprowadzić do jego nadmiernego zużycia i ostatecznego uszkodzenia, które nie może już zostać wyleczone w pełni. Mimo to, istnieją liczne naturalne sposoby leczenia objawów i zmniejszenia bólu.

Zapalenie ścięgna

Sposoby na złagodzenie bólu

Zmiana sposobu wykonywania ćwiczeń fizycznych jest pierwszą rzeczą, jaką należy zastosować jeśli dopadło Cię zapalenie ścięgna. Nie należy uprawiać żadnych sportów obciążających bolące ścięgno.

Możesz zamiast tego przerzucić się na bardziej relaksujące ćwiczenia, takie jak joga, które mogą pomóc zmniejszyć ból, a jednocześnie umożliwić aktywność fizyczną zapewniając jednocześnie odpoczynek dla chorego miejsca.

Jak wcześniej wspomniano, można również stosować ciepłe lub zimne okłady w bolącym miejscu, co powinno także pomóc złagodzić ból. Należy okłady powtarzać co 20 minut, tzn. przyłożyć okład zimny lub ciepły na około 20 minut, następnie go usunąć i przez kolejne 20 minut zrobić przerwę.

Po upływie tego czasu ponownie przyłóż worek z lodem lub gorący kompres i powtarzaj tę procedurę, aż ból zniknie.

Ból stawu łokciowego

Jak wcześniej wspomniano, można również stosować ciepła lub zimna w obszarze zagrożonym, aby pomóc złagodzić ból. Należy to zrobić w 20 minutowych odstępach. Więc należy zastosować ciepło lub zimno przez 20 minut, i usunąć go przez 20 minut. Należy powtórzyć za pomocą worek z lodem lub gorącą kompres, aż ból zniknie.

Suplementy diety w postaci oleju rybnego, tranu lub zwiększonego spożycia oleju z ryb to kolejne środki znakomicie wpływające na zapalenie ścięgna, ponieważ dostarczają one kwasów omega 3 do organizmu, a także naturalne substancje o działaniu przeciwzapalnym, które pomagają wyeliminować stan zapalny cechujący omawiane schorzenie.

Odpoczynek jest najlepszą rekomendacją dla każdego, kto cierpi na zapalenie ścięgna. 8 godzin snu na dobę znakomicie wpływa na przyspieszenie naturalnego procesu gojenia się stanu zapalnego.

Naturalne metody na zapalenie ścięgna

Echinacea

Istnieją również naturalne recepty oparte o składniki roślinne, które mogą pomóc w leczeniu wielu schorzeń, do których należy także zapalenie ścięgna. Rośliny te cechują się właściwościami redukowania stanu zapalnego i relaksującym wpływem na mięśnie, który pomaga zarazem złagodzić ból. Niektóre z godnych uwagi roślin to:

  • Wierzba, która wykazuje niektóre cechy aspiryny, a zatem jest przydatna w leczeniu ogólnie pojętych stanów zapalnych. Możesz przygotować sobie napój z dwóch gramów suszonej kory wierzby rozpuszczonych w szklance wody i pić go dwa lub trzy razy dziennie. Jednak nie należy pić tej mikstury przez dłuższy czas, ponieważ może ona zakłócać pracę układu pokarmowego.
  • Echinacea jest rośliną o potężnych właściwościach przeciwzapalnych. Można ją pić w postaci herbaty ziołowej dodając jedną łyżeczkę w postaci sproszkowanej do jednej filiżanki wody. Pij jedną lub dwie filiżanki tego napoju dziennie.

I na koniec nie można zapominać o naprawdę ważnej sprawie, czyli jedzeniu pokarmów bogatych w magnez i silikon, niezbędnych składników do regeneracji więzadeł naruszonych poprzez zapalenie ścięgna.

Niektóre godne uwagi produkty to sałata, natka pietruszki, szparagi, szpinak, i orzechy.

Zapalenie ścięgna można wyleczyć poprzez ograniczenie działań, które nadmiernie obciążają bolące miejsce, wprowadzając odpowiednie produkty do swojej diety, wykonując ćwiczenia relaksacyjne i zapewniając odpowiednią dozę odpoczynku swoim mięśniom i ścięgnom.

Zapalenie ścięgna to schorzenie, którego można z jednej strony uniknąć, a z drugiej wyleczyć niewielkim stosunkowo nakładem starań, co jest dobrą wiadomością, jeśli Ci ono doskwiera.