Lęk – Jak naturalnie go pokonać?

Jeśli często dopada Cię lęk, nie sięgaj po leki – przynajmniej nie od razu. Istnieje wiele naturalnych i bezpiecznych metod walki ze stanami lękowymi i wewnętrznym niepokojem: od rozmaitych technik relaksujących ciało i umysł, poprzez liczne suplementy i uspokajające napary. Rezultaty niektórych z tych metod są natychmiastowe, a z kolei w niektórych przypadkach należy cierpliwie na nie poczekać. Poznaj 12 naturalnych metod łagodzących lęk.

1. Pokonaj lęk naparem z rumianku

Kiedy dopadają Cię nerwy, filiżanka naparu z rumianku pomoże Ci się uspokoić. Niektóre składniki tej rośliny leczniczej działają w ten sam sposób na receptory mózgu jak komponenty popularnego Valium.

Badania przeprowadzone na Uniwersytecie w Pensylwanii wśród pacjentów z zaburzeniami lękowymi wskazują na to, że u tych, którzy przyjmowali przez okres ośmiu tygodni suplement z rumianku, lęk i objawy wewnętrznego niepokoju znacznie ustąpiły w porównaniu do pacjentów, którzy nie przyjmowali rumianku pod żadną postacią.

2. Zielona herbata

2#:lęk.jpg

Liczne badania potwierdzają, że zielona herbata pomaga kontrolować tętno oraz ciśnienie tętnicze krwi. Ponadto, niektórzy eksperci twierdzą, że dodatkowo pomaga ona zwalczyć lęk. Jedno z takich badań potwierdza, że osoby podatne na stany lękowe po wypiciu 200 mg naparu z zielonej herbaty stały się spokojniejsze i bardziej skoncentrowane niż zwykle.

3. Ekstrakt z chmielu

Mówiąc o chmielu, zwykle przychodzi nam do głowy piwo. I słusznie – jest ono stworzone na bazie chmielu, ale nie taką formę chmielu mamy tu na myśli. Piwo nie działa bowiem uspokajająco. Składnikiem, który posiada takie właściwości jest ulotny olejek, który zawierają wyłącznie ekstrakty z tej rośliny oraz stosowane do aromaterapii olejki. Stosuj je przed snem – działają uspokajająco i ułatwiają zasypianie.

4. Waleriana

3#:lęk.jpg

Waleriana to zioło o silnych właściwościach uspokajających. Dlatego doskonale zwalcza lęk oraz jest zalecana jako środek ułatwiający zasypianie w przypadku bezsenności. Rzeczywiście, niemiecki rząd zatwierdził walerianę jako oficjalny lek do zwalczania zaburzeń snu. Jej zapach jest trochę nieprzyjemny, więc wiele osób decyduje się na przyjmowanie jej w postaci kapsułek. Również bywa ona stosowana w połączeniu z innymi ziołami uspokajającymi, takimi jak chmiel, rumianek czy melisa.

5. Ćwiczenia fizyczne

Wszelkiego rodzaju ćwiczenia fizyczne doskonale wpływają na pracę mózgu, dzięki czemu są potężnym antidotum na depresję i lęk, zarówno na dłuższą, jak i na krótszą metę. Jeśli regularnie ćwiczysz, nie tylko będziesz zdrowsza, ale także zwiększysz swoją samoocenę. Jedną z podstawowych przyczyn występowania stanów lękowych i niepokoju jest obawa o własne zdrowie i strach przed chorobami. Pamiętaj, że jeśli będziesz czuć się zdrowa i w formie, tego typu myśli nie będą zaprzątały Ci głowy.

6. Passiflora

4#:lęk.jpg

Passiflora to kwiat o właściwościach kojących zszargane nerwy. Niektóre badania wskazują na to, ze pomaga ona złagodzić objawy stanów lękowych tak skutecznie, jak przepisywane na recepty leki uspokajające. Często również bywa stosowana w przypadku bezsenności i zaburzeń snu, ponieważ tak jak inne środki uspokajające wywołuje uczucie senności. Pamiętaj, by nie stosować jednocześnie różnych ziół na uspokojenie – jedno w zupełności wystarczy. A w przypadku passiflory, nie stosuj kuracji dłużej niż przez 1 miesiąc.

7. Lawenda

Upojny zapach lawendy posiada doskonałe właściwości przeciwzapalne. Niedawno przeprowadzono ciekawe badanie, które potwierdziło, że pacjenci w gabinecie stomatologicznym byli znacznie mniej podatni na napady lęku, kiedy przebywali z poczekalni wypełnionej zapachem olejku lawendowego. Z kolei w wyniku innego badania, przeprowadzonego na Florydzie, studenci, którzy przed egzaminem relaksowali się przy zapachu lawendy, podczas egzaminu byli znacznie spokojniejsi i lepiej skoncentrowani niż ich koledzy, którzy nie mieli styczności z zapachem lawendy.

W Niemczech natomiast przygotowano specjalną lawendową pigułkę, która łagodzi lęk w przypadku osób podatnych na jego napady i swoją skutecznością dorównuje Lorazepamowi, lekowi o działaniu przeciwlękowym z tej samej półki co Valium.

8. Oddychaj głęboko

Badania wykazały, że stosowana w jodze metoda oddychania skutecznie redukuje stres i lęk. Odpowiedź jest bardzo prosta: nie możesz jednocześnie koncentrować się na głębokim oddechu i przeżywać stanów lękowych. Na czym polega głębokie oddychanie? Wykonaj całkowity wydech przez usta, a następnie – licząc do czterech – weź głęboki wdech przez nos i przez 7 sekund wstrzymaj oddech, po czym spokoje wydychaj powietrze przez usta licząc do ośmiu. Zaleca się powtarzanie ćwiczeń oddechowych przynajmniej 2 razy dziennie.

9. Jeśli jesteś głodna, jedz!

5#:lęk.jpg

Kiedy jesteśmy głodni, zwykle jesteśmy niespokojni i rozdrażnieni. Często zdarza się, że napady lęku są wynikiem spadku poziomu cukru we krwi. Najlepszym rozwiązaniem w takim przypadku jest spożycie garści orzechów lub kostki czekolady wraz ze szklanką wody albo filiżanką ciepłej herbaty.

Pamiętaj, że dieta jest kluczem do pokonania lęku i niepokoju. Jedz produkty pełnoziarniste, łącz zielone warzywa liściaste z chudym mięsem, rybami, owocami morza – zawierają one kwas foliowy oraz szeroką gamę składników odżywczych, które naturalnie pomagają zmniejszyć niepokój i lęk.

10. Śniadanie

Wiele osób z zaburzeniami na tle lękowym ma w zwyczaju nie jedzenie śniadania. To poważny błąd. Aby mózg i cały organizm mógł pracować w ciągu dnia, potrzebuje solidnego śniadania. Doskonałe w tym przypadku są zawierające sycące białka i bogate w cholinę jajka. Badania wykazują powiązanie między niskim poziomem choliny a wzrostem podatności na lęk.

11. Kwasy Omega-3

Oleje rybne są nie tylko dobre dla sera – pomagają również zwalczać lęk. Jedno z badań potwierdza tę tezę: uczniowie, którzy przez 12 tygodni codziennie przyjmowali 2,5 miligramów kwasów Omega-3, wykazywali znacznie mniej lęku przed egzaminem niż ich koledzy, których dieta nie była bogata w oleje rybne.

Generalnie eksperci zalecają spożywanie kwasów Omega-3 w naturalnej postaci, wraz z pokarmami. Najlepszym ich źródłem jest na przykład łosoś czy inne tłuste ryby, a także anchois i sardynki.

12. Regularnie rozgrzewaj ciało

Zastanawiałaś się kiedykolwiek nad tym, dlaczego po wyjściu z sauny czy łaźni parowej czujemy się tak zrelaksowane? Dzieje się tak, ponieważ ciepło zmniejsza napięcie mięśni i odgania lęk. Uczucie ciepła wpływa na obwody nerwowe, które są odpowiedzialne za nasz nastrój. Dodatkowo wpływa też na neuroprzekaźnik serotoniny (podstawowy neuroprzekaźnik, który kontroluje utrzymanie równowagi emocjonalnej). Również rozgrzewka przed ćwiczeniami doskonale wpływa na nasze samopoczucie.