Lumbago – 3 podstawowe wskazówki

Leczenie lumbago trwa od 3 do 6 tygodni. W tym czasie należy ograniczyć aktywność fizyczną. Nie wolno natomiast całkowicie z niej rezygnować.
Lumbago

Lumbago jest dolegliwością, która najczęściej dotyczy osób w wieku aktywnym, od 30. do 60. roku życia. Powiązana jest z nadwyrężeniem kręgosłupa i mięśni w okolicach lędźwi, co powoduje bóle i trudności w poruszaniu się.

Musimy pamiętać, że każde ciało jest wyjątkowe i chociaż lumbago znika po 3 – 6 tygodniach, nie wolno rezygnować z wizyt u specjalisty. Tylko on może określić, czy są to – na przykład – bóle dyskogenne. Zawsze warto znać opinię profesjonalisty.

Istnieje kilka wskazówek, które można wykorzystać w domu. Są to naturalne sposoby mogące przyspieszyć proces leczenia. Dzisiaj sobie o nich powiemy.

Lumbago – wypoczynek

Wraz z lumbago pojawia się intensywny ból i uczucie pieczenia w dolnej części pleców. Wielu pacjentów mówi, że to tak, jak gdyby „rozrywano ich na dwie części”. Inne objawy to ograniczona możliwość poruszania się, skłonów, a nawet siadania.

Nie zapomnij przeczytać: Naturalne środki na skurcze mięśni

  • Lumbago, jak już wcześniej wspomnieliśmy, trwa od 3 do 6 tygodni. Czyli przez miesiąc będziemy na zwolnieniu. Czy to oznacza, że nie powinniśmy się ruszać przez 30 dni? W żadnym wypadku.
  • Brak ruchu jest wskazany przez pierwsze 3 dni. Wtedy właśnie ból jest najsilniejszy i uniemożliwia nam wykonywanie jakichkolwiek czynności.
  • Po upływie tego czasu, jeżeli nie będziemy wstawać z łóżka, nasze mięśnie zaczną się osłabiać. A słabe mięśnie pogarszają stan kręgosłupa.
  • Pamiętaj, żeby zacząć od ćwiczeń wyjątkowo łagodnych (na tyle, na ile pozwoli Ci ból) i powoli zwiększaj aktywność. Jeżeli tego nie zrobisz, lumbago będzie trwało więcej, niż powinno.

Jaki rodzaj ćwiczeń jest najbardziej wskazany?

Najlepszym rozwiązaniem jest wizyta u fizjoterapeuty, który wskaże nam najbardziej odpowiednią terapię. Samodzielnie, w domu, możemy realizować ćwiczenia, które wzmocnią nasze mięśnie w okolicy lędźwiowej.

  • Wolny spacer na bieżni.
  • Codzienne pływanie.

Naturalne środki przeciwzapalne na lumbago

Imbir

Doustnie – imbir

Nie ma nic skuteczniejszego, niż dwie filiżanki naparu z imbiru. To jeden z najbardziej znanych naturalnych środków przeciwzapalnych. Dzięki niemu możesz ograniczyć spożycie tabletek przeciwbólowych.

Wystarczy jedna łyżeczka korzenia imbiru (5 g) na szklankę wody (250 ml). Pijaj na ciepło, po posiłkach.

Miejscowo – olejki esencjonalne (rozmaryn i skrzyp polny)

Do najbardziej polecanych roślin należą zarówno rozmaryn, jak i skrzyp polny. Najpierw musimy zagotować litr wody. Dodajemy półtora łyżki stołowej skrzypu (15 g) i taką samą ilość rozmarynu. Czekamy aż się zaparzy (20 – 30 minut) i trochę ostygnie.

Chcesz wiedzieć więcej? Rwa kulszowa – 8 sposobów na walkę z bólem

W przygotowanym preparacie moczymy czystą gazę. Nakładamy ją na plecy i czekamy około 30 minut. Najlepiej wykonywać okłady 2 razy dziennie.

Terapia kognitywna na lumbago

Bóle pleców

Może się wydawać, że nie ma w tym niczego szczególnego. Przeciwnie. Wielu chorych na lumbago boi się poruszać. Ten ciągły strach przed bólem powoduje jeszcze większe napięcie i przeładowanie mięśni.

Odkryj też: Prawidłowa postawa ciała – 8 porad

To taki zamknięty krąg: ból powoduje strach, a strach hamuje ruch. Brak ruchu sprzyja stanom zapalnym w okolicach lędźwiowych.

  • Powinniśmy przyjąć do wiadomości, że leczenie lumbago wymaga czasu. Minie co najmniej miesiąc zanim poczujemy się lepiej.
  • Podczas tego czasu należy szukać harmonii emocjonalnej: im większe napięcie, tym większy ból.

Staraj się zachować spokój, zrelaksuj się i nie wykonuj żadnych gwałtownych ruchów. Oddal strach od Twojego umysłu i myśl, że z dnia na dzień będzie coraz lepiej.

  • Wyjdź na spacer. Zadziała rozluźniająco i pomoże Ci przestać myśleć o chorobie. To dużo lepsze rozwiązanie, niż siedzenie w domu i łykanie przeciwbólówek.

Możliwe, że w Twoim mieście znajduje się swego rodzaju szkoła, w której uczą odpowiedniej postawy, prawidłowego sposobu poruszania się, podnoszenia ciężarów. Wyjaśnią Ci, jak unikać problemów związanych z bólem mięśni i wad postawy. Zdrowy kręgosłup to większy komfort życia. Pamiętaj o tym!