Mąka: wróg szczupłej sylwetki!

Nietolerancja glutenu to nie to samo co celiakia. Cierpiące na nią osoby nie odczuwają natychmiastowych objawów, dlatego też nie kojarzą swoich problemów zdrowotnych z tą dolegliwością.

Na śniadanie, na obiad, na podwieczorek, na kolację… mąka jest składnikiem większości produktów, które spożywamy o różnych porach dnia pod różnymi postaciami: chleba, ciastek, makaronu etc. Lubimy je, ponieważ ich przygotowanie nie jest czasochłonne, a w dodatku doskonale walczą z uczuciem głodu. Pamiętajmy jednak, że mąka w nadmiarze – oprócz tego, że niezdrowa – sprzyja gromadzeniu się zbędnych kilogramów.

Poniżej wyjaśnimy dlaczego mąka jest tucząca oraz podpowiemy, jak uniknąć wzrostu wagi ciała. A wręcz przeciwnie, radzimy, jak schudnąć bez wielkich wyrzeczeń oraz poprawić ogólny stan zdrowia.

Mąka – spożywamy jej za dużo

Zbilansowana dieta opiera się na spożywaniu zrównoważonej ilości białka, węglowodanów i tłuszczów. Węglowodany dostarczają nam owoce, warzywa, skrobia i zboża. Obecnie ogólny problem stanowi nadmierne spożywanie produktów zbożowych, a mianowicie mąki, a z drugiej strony niewielkie spożycie warzyw. Bardzo często podstawę naszej diety stanowią: chleb, pizza, makarony i wszelkiego rodzaju wypieki.

2#:maka.jpg

Dlaczego mąka jest tucząca?

W rzeczywistości nasze ciało potrzebuje dziennej dawki zbóż, ponieważ dostarczają energii na przez dłuższy czas, szczególnie jeśli spożywamy produkty z pełnoziarnistego zboża. Problem zaczyna się jednak wtedy, gdy ich dzienna dawka jest zbyt duża lub gdy spożywamy je na kolację, ponieważ nie zdołamy spalić dostarczonej dawki energii i – w efekcie – zgromadzi się ona w postaci wałeczków tłuszczu.

Nietolerancja glutenu

Większość rodzajów mąki pochodzi ze zbóż zawierających gluten, na przykład pszenicy, owsa, żyta, orkiszu etc. Poziom glutenu może jednak różnić się w zależności od typu zboża. Pamiętaj, że niektóre zboża w ogóle nie zawierają glutenu, mowa tu o ryżu, kukurydzy czy gryce.

3#:mąka.jpg

Obecnie wiele osób cierpi na pewien stopień nietolerancji glutenu – pamiętajmy jednak, że to nie to samo co alergia na gluten ani celiakia. Celiacy odczuwają natychmiast reakcję alergiczną, natomiast ci, którzy cierpią na nietolerancję glutenu nie odczuwają żadnych nagłych objawów spowodowanych spożyciem tego składnika, lecz dopiero po jakimś czasie pojawiają się problemy zdrowotne, których zwykle nie łączy się bezpośrednio z glutenem. W tym przypadku produkt nie jest trawiony lub nie do końca przyswajany, co może doprowadzić do zaburzeń równowagi masy ciała. Osoby cierpiące na nietolerancję glutenu, które wyeliminowały go z diety, zauważają niemalże natychmiastową poprawę oraz odnotowują spadek masy ciała.

Inne objawy nietolerancji glutenu:

  • Nawracające zaparcia lub biegunki
  • Niestrawność
  • Problemy dermatologiczne (np. hiperkeratoza mieszkowa)
  • Bezpłodność
  • Otyłość lub niedowaga

Jeśli podejrzewamy, że możemy cierpieć na nietolerancję glutenu, zalecamy konsultację z lekarzem, który zleci nam wykonanie odpowiednich badań w celu potwierdzenia lub wykluczenia problemu.

Mąka – Pomysły na jej ograniczenie

  • Na rynku jest dostępne specjalne urządzenie umożliwiające przygotowywanie spaghetti z warzyw, na przykład z cukinii. Za pomocą tego urządzenia możemy zmienić talerz warzyw w, co prawda fałszywy, ale pyszny makaron, przyprawiony sosem pomidorowym, serem i oregano.

4#:mąka.jpg

  • Chcesz upiec ciasto bez tradycyjnej mąki? Z pewnością zaskoczy Cię wachlarz możliwości, jakich dostarczają rośliny strączkowe. Czy wiesz, że możesz zrobić pyszne i zdrowe warzywno-czekoladowe ciasto? Wystarczy zastąpić zwykłą mąkę mąką z gotowanych i zmiksowanych warzyw strączkowych. Zobaczysz, że efekt zaskoczy całą rodzinę!
  • Osoby które mają nietolerancję glutenu, odczują znaczną poprawę, gdy całkowicie zrezygnują ze spożywania mąki zawierającej gluten. Z powodzeniem można ją zastąpić inną, bezglutenową np. z ryżu, kukurydzy czy grochu. Zastosowanie bezglutenowej mąki jest takie same jak mąki glutenowej. Doskonale nadaje się do wyrobu pieczywa, ciast, pizzy czy naleśników.
  • Chleb jest jednym z produktów, które najtrudniej przychodzi nam zamienić na inny, jest to bowiem podstawa diety we wielu kulturach. Pierwszym etapem jest ograniczenie spożywania chleba i stopniowe zastępowanie go innymi, zawierającymi mniej mąki produktami. Doskonałym zamiennikiem mogą być na przykład placki ryżowe lub kukurydziane. Możemy również nauczyć się robić tosty z nasion (chia, lnu, słonecznika). Zmiksujmy nasiona z niewielką ilością wody aż do uzyskania konsystencji pasty. Wykładamy nią blaszkę i pieczemy w piekarniku w niskiej temperaturze, około 50°C, przez 30 minut aż masa stanie się chrupiąca.

Zdjęcia: tzejen, xavi talleda i [email protected]