Metabolizm się zmienił! Co z tym zrobić?

Niekiedy wystarczy zrzucić po prostu kilka kilogramów, aby zmusić metabolizm swojego organizmu do powrotu do normalnego poziomu. Jeśli prowadzisz siedzący tryb życia, być może nie przybierzesz na wadze, ale też nie uda Ci się tak łatwo jej zmniejszyć.
Metabolizm

Czyżbyś znalazła się w sytuacji, w której mija miesiąc za miesiącem jednej lub kilku rygorystycznych diet, liczenia każdej kalorii, jaka trafia na Twój talerz, a Ty wciąż nie widzisz zadowalających tego rezultatów? Czy obwiniasz za to swój metabolizm

Twoja waga stoi w miejscu, nie udało Ci się zrzucić ani kilograma. Co się tutaj dzieje? Zazwyczaj możesz po prostu udać się do lekarza lub dietetyka, który zdiagnozuje między innymi to, czy metabolizm Twojego organizmu jest prawidłowy oraz zaleci Ci inną dietę, w zależności od Twoich potrzeb.

Ale zawsze dobrym pomysłem jest zyskanie wiedzy na temat podstawowych przyczyn tego problemu i możliwych do podjęcia kroków mających na celu ich usunięcie.

Jest całkiem możliwe, że jedną z przyczyn tego stanu rzeczy jest Twój metabolizm, który uległ zaburzeniu wskutek działania wielu różnych czynników. Możesz je poznać, jeśli zapoznasz się z pozostałą częścią naszego dzisiejszego artykułu.

Czym tak naprawdę jest metabolizm?

Napar z imbiru

Z każdej strony słyszysz termin „metabolizm”, głównie w związku z tym, że pomaga on określić, jak szybko będziesz w stanie chudnąć, jeśli w ogóle. Czasem jednak ludzie mają tendencję do używania różnych określeń, nie wiedząc dokładnie co one oznaczają i co się za nimi kryje.

W najprostszym ujęciu metabolizm jest zbiorem reakcji chemicznych, które pomagają w wytwarzaniu energii przez Twój organizm i stymulują funkcjonowanie komórek. Wszystko to odbywa się poprzez podwójny systemu procesów katabolizmu i anabolizmu odpowiedzialnych za:

  • Oddychanie i dostarczanie tlenu do komórek.
  • Regulację wydajności krążenia krwi.
  • Regulowanie temperatury ciała.
  • Stymulowanie prawidłowego trawienia i wchłaniania substancji odżywczych ze spożywanych produktów żywnościowych.
  • Eliminowanie odpadów z wykorzystaniem moczu i kału.

Jak widać, Twój metabolizm jest bardzo złożonym zagadnieniem, obejmującym sporą część najbardziej fundamentalnych właściwości i procesów zachodzących w Twoim organizmie, które z kolei obejmują różne narządy.

Natężenie procesów metabolicznych może zmieniać się w czasie i uzależnione jest między innymi od czynników zewnętrznych. Poniżej zaprezentujemy Ci nieco bardziej szczegółowe informacje na ten temat.

Dlaczego metabolizm ulega zmianom?

Zmiany w gospodarce hormonalnej

Twój metabolizm ulega zmianie wraz z upływem czasu. Wprawdzie jego poziom określony jest ogólnie rzecz biorąc przez uwarunkowania genetyczne, czyli bardziej wydajny lub wolniejszy metabolizm dziedziczysz po swoich rodzicach, to jednak gdy już osiągniesz wiek dorosły, Twoja zdolność do chudnięcia będzie ulegać stopniowej redukcji.

Menopauza

Dlaczego tak się dzieje?

  • Lata płyną nieubłaganie – co powoduje, że na przykład u kobiet w okresie menopauzy organizm wytwarza mniejsze ilości estrogenów i progesteronu. Taki stan rzeczy wywołuje pozornie niewielkie i mało istotne zmiany w Twoim organizmie, jednak mające dosyć dalekosiężne skutki.
  • Zmiana tempa przemiany materii i spowolniony metabolizm podstawowy oznacza zarazem, że Twój organizm potrzebuje mniej energii na przetrwanie każdego kolejnego dnia.
  • Każda dodatkowa porcja energii, której Twoje ciało nie potrzebuje, zostanie przekształcona w tłuszcz i odłożona gdzieś, gdzie zazwyczaj nie chcesz go mieć.
  • Poza tym można również zauważyć u siebie efekt stopniowej utraty masy mięśniowej, co dodatkowo redukuje tempo przemiany materii.

Ćwiczenia fizyczne

Być może wracasz do domu zmęczona, czujesz się, jakbyś nie przestała się ruszać przez cały dzień, ale efekty tego nie są widoczne w Twoim odbiciu w lustrze.

Stanie w miejscu, na przykład, nie wymaga zbyt dużych ilości energii, tak samo jak chodzenie z normalną prędkością. To, czego Ci trzeba tak naprawdę to znacznie wyższe tętno, przyspieszone do odpowiedniego i stałego poziomu (ale przy tym nie za wysokiego!).

W przełożeniu na praktykę oznacza to, że należy zainteresować się ćwiczeniami aerobowymi, które są korzystne dla zdrowia Twojego serca, a na dodatek utrzymują Twój metabolizm na stosunkowo wysokim poziomie.

Jeśli prowadzisz siedzący tryb życia lub jedynie umiarkowanie aktywny, Twoje ciało dostosowuje się do stabilnego poziomu energetycznego, przy którym nie uzyskujesz przyrostu masy ciała, ale nie będziesz w stanie także zrzucić żadnych dodatkowych kilogramów.

Spożywanie określonych produktów żywnościowych

Niektóre produkty spożywcze regularnie wchodzące w skład Twojej diety mogą zauważalnie zmienić poziom Twojego metabolizmu.

Jeśli Twój organizm jest przyzwyczajony do pewnego rodzaju pożywienia, takiego jak cukry, tłuszcze nasycone, mąka rafinowana, mięso czerwone lub żywność przetworzona metodami przemysłowymi, może to wpłynąć także na spowolnienie Twoich podstawowych procesów komórkowych, o których wspominaliśmy o na początku tego artykułu.

Jak można przywrócić swój metabolizm do normalnego stanu?

Ćwiczenia fizyczne

Zmiana swojej aktywności fizycznej i nastawienia

Czy zauważyłaś już, że Twoje ciało wygląda teraz inaczej, a choć dawniej łatwo Ci było schudnąć, to obecnie pomimo rozpaczliwych prób najczęściej nie jesteś w stanie zrzucić nawet kilograma?

  • Nie zniechęcaj się. Brak motywacji może spowodować, że w końcu poddasz się wpływowi negatywnych emocji, co w efekcie może mieć niekorzystny wpływ na Twoje zdrowie.
  • Potraktuj to jako wyzwanie. Jest to znak, że od teraz będziesz musiała włożyć nieco więcej wysiłku, ale dzięki temu wkrótce ujrzysz efekty, o których marzysz.
  • Niezwykle istotne jest także wsparcie rodziny lub przyjaciół, a także informacje, które otrzymałaś od swojego lekarza, obejmujące możliwe przyczyny Twojej niezdolności do łatwego i szybkiego chudnięcia.

Produkty, które powinnaś dodać do swojej diety

Podstawową kwestią, o której musisz zawsze pamiętać jest to, że nigdy nie powinnaś pomijać śniadania i zawsze rozpocznij dzień od szklanki ciepłej wody z sokiem z cytryny. A oprócz tego miej na uwadze poniższe rady:

  • Jedz karczochy.
  • Nie zapomnij o uzupełnieniu swojej diety o produkty, które są bogate w kwasy tłuszczowe omega-3, takie jak ryby, orzechy i awokado.
  • Pij herbatę oraz napary z imbiru.
  • Spróbuj pić herbaty lub napary z szałwii.
  • Pij zieloną herbatę.
  • Jedz chude mięso.
  • Przekonaj się do sałatek z soczewicy i zielonych warzyw.
  • Jedz gruszki.
  • Jedz jabłka.
  • Nie zapomnij o ostrej papryce i chili.
  • Jedz cynamon.
  • Grejpfruty są Twoim przyjacielem.
  • Tak samo jak pomarańcze.
  • Kiwi.
  • Papaje.
  • Rzodkiewki.
  • Brązowy ryż.
  • Jogurty naturalne.

Zwiększ ilość ćwiczeń fizycznych, zwłaszcza aerobiku

Kolejną ważną sprawą jest przeznaczenie co najmniej jednej godziny każdego dnia na jakiś rodzaj ćwiczeń o charakterystyce aerobowej. Jeśli chcesz dotrzymać obietnicy złożonej samej sobie i nie odkładać kolejnych rzeczy na jutro, spróbuj uprawiać te ćwiczenia z przyjaciółką.

Możesz wypróbować następujące codzienne rodzaje aktywności:

  • Spacer w godzinach porannych
  • Jazda na rowerze
  • Pływanie
  • Taniec

Wybierz wszystko, co chcesz, o ile to wymusza na Twoim sercu odrobinę wysiłku i szybszego tętna. W ciągu zaledwie kilku tygodni zobaczysz jak doskonale będziesz wyglądać i się czuć!