Mniejsze porcje a wymarzona sylwetka

Jeśli nie czujesz już głodu, ale wciąż nie czujesz się przejedzona, wypij po posiłku herbatę, a to powstrzyma Cię przed podjadaniem.
Zgrabna sylwetka

Porcje posiłku dopasowane do Twoich potrzeb i możliwości, jest równie ważne jak obecne w Twoim jadłospisie składniki. Zapewne słyszałaś już, że jedząc mniej, możesz osiągnąć w odchudzaniu jeszcze lepsze efekty i nie da się ukryć, że jest to prawda.

Oczywiście ograniczenia takie należy wprowadzać w rozsądny i zrównoważony sposób, tak by nie narażać się na niedobory substancji odżywczych w organizmie. W dzisiejszym artykule zdradzimy Ci kilka porad, jak sprawić, by mniejsze porcje stały się kluczem do Twojego sukcesu.

Żołądek łatwo się przyzwyczaja

Oto dobra wiadomość – Twój żołądek bardzo szybko przyzwyczaja się do wielkości spożywanych przez Ciebie porcji. Jeśli konsekwentnie będziesz spożywać określone porcje o konkretnych porach dnia, w krótkim czasie zauważysz, że organizm sam będzie domagał się dalszej regularności w przygotowywaniu posiłków.

Wiedza ta może okazać się niezwykle przydatna, jeśli marzysz o tym, by pozbyć się kilku zbędnych kilogramów.

Musisz jednak pamiętać, że mała porcja może przynieść skutki odwrotne od zamierzonych, jeśli nie będzie ona zawierała odpowiedniej dawki substancji odżywczych. Niedobór niektórych składników może bowiem prowadzić do odkładania się tkanki tłuszczowej i przybierania na wadze.

Płaski brzuch

Jak wprowadzić do jadłospisu mniejsze porcje?

Jeśli chcesz zacząć wprowadzać do swojego jadłospisu mniejsze porcje i przyzwyczaić swój żołądek do mniejszych ilości jedzenia, zastosuj nasze poniższe rady:

  • Staraj się nie robić przerw między posiłkami dłuższych niż 4-5 godzin. Nie należy także zaczynać kolejnego posiłku, zanim uda Ci się strawić poprzedni. Zbyt długie przerwy sprawiają jednak, że siadasz do stołu głodny jak wilk, a to często prowadzi do przejadania się.
  • Pomiędzy posiłkami sięgaj po zdrowe przekąski, na przykład owoce, jogurt lub pełnoziarniste pieczywo. Są to bardzo sycące produkty, które dostarczą Ci całą gamę substancji odżywczych.
  • Wyrób sobie nawyk picia dużych ilości wody lub herbaty. Dość często mylimy głód z pragnieniem, przez co jemy, nawet wtedy, gdy nie jesteśmy głodni.

Małe porcje

Ile trwa uczucie głodu?

Badania naukowe wykazały, że dokuczliwy atak głodu nie trwa dłużej niż 15-20 minut. Właśnie dlatego osoby, której jedzą wolniej i dokładniej przeżuwają pokarmy, najadają się szybciej i jedzą mniej niż osoby, które rzucają się i pochłaniają całą porcję w kilka minut.

Możesz wypróbować tę teorię na własnej skórze. Ugryź kawałek i przeżuwaj go dokładnie zanim połkniesz. Nie tylko wpłynie to pozytywnie na Twoje trawienie, ale też pozwoli Ci zjeść mniej, jednocześnie nie głodując.

Kompulsywne jedzenie

Dlaczego bardzo wiele osób je więcej niż potrzebuje i musi najeść się do granic możliwości, żeby uznać, że głód minął? Dzieje się tak, ponieważ ludzie ci mylą uczucie sytości z uczuciem pełności towarzyszącemu przejadaniu się.

Bardzo często takie objadanie się jest związane z naszym życiem emocjonalnym – niektórzy na stres czy smutek reagują właśnie ciągłym uczuciem głodu, które daje się zaspokoić tylko zapychając się jedzeniem.

Wypełniając emocjonalną pustkę jedzeniem narażamy się jednak na szybkie przybieranie na wadze. Wprawdzie rekompensujemy sobie braki energii, ale nie przywiązujemy dużej wagi do tego, co jemy.

Bardzo często przy ataku głodu wybieramy niezdrowe przetworzone produkty, po których wyrzuty sumienia i poczucie beznadziei tylko się pogłębia.

Mniejsza porcja

Kluczem do sukcesu jest 80%

Kluczem do sukcesu jest odchodzenie od stołu w momencie, gdy zaspokoisz już głód, ale wciąż czujesz, że mógłbyś zjeść trochę więcej. Jest to zazwyczaj ten moment, kiedy zaczynasz mieć ochotę na jakąś przekąskę czy deser.

Z wyliczeń wynika, że jedząc na 80% swoich możliwości możesz osiągnąć naprawdę dobre rezultaty. Pierwszych kilka dni może być dla Ciebie trudnych, jednak pamiętaj, że nie możesz się poddawać, zwłaszcza, że tak jak już wspomnieliśmy, Twój żołądek bardzo szybko przywyknie do nowej sytuacji.

Jedząc na 80% swoich możliwości, nie tylko pomagasz sobie schudnąć, ale także nie obciążasz tak bardzo swojego układu trawiennego. Dzięki temu Twój organizm będzie potrzebował mniej czasu, by przyjęte substancje odżywcze przekształcić w energię.

W przypadku dużych porcji lub ciężkostrawnych potraw czas ten znacząco się wydłuża, a Ty po posiłku czujesz się jeszcze bardziej zmęczony niż przed. Dzięki temu prostemu sposobowi możesz znacznie poprawić swoją wydolność i działać efektywniej, bez obciążania organizmu.

Wybierz mniejsze porcje i ciesz się efektami!