Najlepsze nasiona dla twojej kuchni

Nasiona są bogate w minerały, białka, witaminy, enzymy oraz niezbędne kwasy tłuszczowe. Jeżeli weźmiemy pod uwagę wszystkie ich składniki odżywcze, najlepiej spożywać je na surowo. Możemy je również spożywać z naszymi daniami w startej formie bądź sproszkowanej.
Nasiona

Zdaniem wielu filozofów nasiona są źródłem życia. I niezależnie od tego, że w wielu przypadkach jest to najprawdziwsza z prawd, to jednak dla nas nasiona są po prostu doskonałym źródłem składników odżywczych, zwłaszcza wtedy, gdy spożywane są w postaci surowej.

Nasiona w większości przypadków są w pełni jadalne i faktycznie mogą zawierać więcej naturalnych olejów, niż te używane przez nas do gotowania i smażenia.

W dzisiejszym artykule zaprezentujemy Wam najlepsze z punktu widzenia zdrowia nasiona, które warto mieć w swojej kuchni.

 

Nasiona – w czym tkwi ich sekret

Nasiona można łatwo konserwować i spożywać, a przy tym oferują one naprawdę wiele korzyści dla zdrowia. Odgrywały kluczową rolę jako składnik diety już w czasach starożytnych, a do dziś są powszechnie spożywane – i nie ma w tym niczego dziwnego.

Możesz sądzić, że istnieją jakieś powody, aby nie włączać ich do swojej diety, jak na przykład najbardziej prozaiczny w postaci ceny, ale nie jest to prawidłowe myślenie. Nasiona są naprawdę tanie i niezwykle wartościowe.

Możesz także uważać, że nasiona są pokarmem przeznaczonym głównie dla ptaków, ale w ciągu ostatnich kilku, czy też kilkunastu lat nasiona zyskały sobie ogromną popularność. Każde pojedyncze, malutkie nasionko zawiera białko, minerały, witaminy, enzymy i kwasy tłuszczowe niezbędne dla zdrowia.

Nasiona o najwyższej wartości odżywczej

Rośliny oleiste są źródłem jednych z najczęściej zalecanych do spożycia nasion, przede wszystkim ze względu na cechującą je wysoką zawartość zdrowego tłuszczu.

Znakomicie nadają się do roli wspaniałych przekąsek, które można zmieścić dosłownie wszędzie i doskonale pomagają zwalczyć głód w miejscu pracy lub w trakcie podróży.

Sugerujemy jedzenie nasion jedynie w postaci surowej postaci, co pozwoli Ci wykorzystać w pełni wszystkie oferowane przez nie korzyści. Jeśli poddasz je moczeniu, będą one łatwiejsze do połknięcia.

Można także zjadać nasiona w postaci rozdrobnionej, w sokach, syropach, siekane lub po prostu w całości

Szałwia hiszpańska

Te ciemne kolorowe nasiona zawierają ogromne ilości witamin, minerałów, błonnika, przeciwutleniaczy oraz białek. Są one idealne dla wszystkich lubiących jeść ryby, bo podobnie jak one zawierają kwasy tłuszczowe omega-3, niewystępujące w innych warzywach.

Nasiona te pomagają zmniejszyć ból stawów, chronią przed cukrzycą i różnego rodzaju chorobami serca, mogą pomóc zachować szczupłą sylwetkę i dają dodatkowo zastrzyk energii na cały dzień.

Nie zawierają przy tym glutenu, mogą także usprawnić funkcjonowanie mózgu, a także pomagają chronić wątrobę.

Nasiona szałwii

Nasiona konopi

Nasiona o charakterystycznym brązowym kolorze pomagają leczyć zaburzenia immunologiczne i gruźlicę, zawierają także aminokwasy (w tym również takie, których organizm nie może produkować samodzielnie).

Ponadto, zawierają kwasy tłuszczowe omega 6 i omega 3, łatwo przyswajalne białka oraz liczne substancje odżywcze korzystne dla zapewnienia dobrej jakości krwi, a także prawidłowego funkcjonowania komórek, tkanek, skóry, mitochondriów i narządów wewnętrznych.

Nasiona konopi bez wątpienia pomogą zapewnić dobry stan Twojego zdrowia, powinieneś więc koniecznie włączyć je do swojej diety.

Granat

Znane między innymi ze względu na swój piękny czerwony kolor przechodzący niekiedy w głęboki fiolet nasiona są doskonałym źródłem przeciwutleniaczy i pomagają chronić Twój organizm przed wolnymi rodnikami, będącymi jedną z przyczyn przedwczesnego starzenia.

Regulują one także poziom tlenu we krwi i zapobiegają niekorzystnym zmianom współczynnika krzepnięcia we krwi. Są również bogate w polifenole obniżające ryzyko zachorowania na raka i choroby serca.

Nasiona granatu

Nasiona te zawierają witaminę C, potas, cechują się niską liczbą kalorii, dzięki czemu mogą obniżyć poziom cholesterolu i leczyć zaparcia.

W przypadku osób uskarżających się na zapalenia stawów i innego rodzaju stany zapalne, nasiona te mogą pomóc uniknąć uszkodzenia chrząstek.

Siemię lniane

Cechujące się łatwo rozpoznawalnym rudobrązowym kolorem nasiona zawierają błonnik będący istotnym składnikiem dla układu pokarmowego, który pomoże przy okazji wywołać u Ciebie uczucie sytości, a więc zarazem ułatwi Ci chudnięcie.

Mogą one także złagodzić ból brzucha, działają jako środek przeciwzapalny i blokujący rozwój tkanki nowotworowej.

Mają one także właściwości przeciwutleniające, wspierają prawidłowe funkcjonowanie przewodu pokarmowego i obniżają ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego.

Nasiona dyni

Najczęściej mające żółtą lub pomarańczową barwę nasiona dyni zawierają alkaloidy i białka, które korzystnie wpływają na Twoje zdrowie. Mają one także wysoki poziom witamin B mogących złagodzić objawy depresji.

Poprawiają one także ogólne samopoczucie, chronią nerki przed tworzeniem się w nich kamieni i mogą także pomóc Ci ochronić się przez pasożytami, w szczególności tasiemcami.

Nasiona dyni

Sezam

Nasiona rozpoznać można w łatwy sposób po ich jasnym kolorze, stosowano je od wielu setek lat w charakterze przyprawy, między innymi z tego powodu, że olej sezamowy nigdy się nie zepsuje.

Nasiona te są dobrym źródłem żelaza, magnezu, wapnia, miedzi, witaminy B, cynku, fosforu i błonnika.

Zawierają także unikalny składnik w postaci pewnej odmiany błonnika, która może pomóc Ci w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi i ochronić Twoją wątrobę przed uszkodzeniem.

Nasiona słonecznika

Niewielkie nasiona białego koloru zamknięte są w charakterystycznych ciemnych łupinach. Zawierają one witaminę E pomagającą neutralizować wolne rodniki niekorzystnie wpływające na funkcjonowanie mózgu i komórek Twojego organizmu.

Mogą także obniżyć poziom cholesterolu, poprawić skuteczność układu odpornościowego i zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka.

Nasiona słonecznika

Zawierają magnez, pomagają kontrolować astmę i obniżają ciśnienie krwi, a także łagodzą bóle głowy i zmniejszają ryzyko wystąpienia udarów mózgu.

Komosa ryżowa

Nasiona komosy ryżowej są niewielkie i okrągłe. Były one wykorzystane od tysięcy lat na obu kontynentach amerykańskich i są znane jako „matka wszystkich nasion.” Zawierają żelazo, fosfor i białko.

Ponieważ cechują się także wysoką zawartością błonnika, mogą pomóc osobom cierpiącym na zaparcia i dodatkowo okazać się przydatne podczas procesu odchudzania z uwagi na zapewnianie uczucia sytości.

Łatwe do wykorzystania w wielu różnych przepisach nasiona komosy ryżowej są naprawdę cennym dodatkiem do różnych dań, jak zupy, muesli oraz pieczywo.

Kminek

Znane ze swego korzystnego wpływu na nasze zdrowie nasiona kminku są stosowane już od wielu lat. Mogą one pomóc złagodzić zaburzenia trawienia, działają jako środek antyseptyczny, są bogate w żelazo i mogą także usprawnić funkcjonowanie Twojej wątroby.

Jeśli dopadło Cię przeziębienie lub ból gardła, nasiona kminku wpłyną na złagodzenie nieprzyjemnych objawów tych chorób, jak również usprawnić Twoje procesy przemiany materii.

Stymulują one układ odpornościowy, pomagają łagodzić astmę i bóle stawów, jak również przyczyniają się do ochrony nerek.