Napary na dobranoc – 4 skuteczne przykłady

Napar z rumianku

Bezsenność jest jednym z problemów dzisiejszego świata. Wynika z codziennego stresu, siedzącego trybu życia, późnych kolacji, itd. Na szczęście istnieją domowe sposoby zwalczania problemów ze snem. Ze względu na ich właściwości relaksacyjne, ziołowe napary są najprostszym rozwiązaniem.

W tym artykule polecimy Ci te najbardziej skuteczne. Podpowiemy jak odpowiednio przygotowywać napary nasenne i podzielimy się wskazówkami, dzięki którym będziesz się cieszyć długim, regenerującym snem. 

Ziołowe napary uspokajające

Istnieje wiele roślin o właściwościach uspokajających. Niektóre z nich dostarczają nam też innych korzyści, dlatego polecimy Ci te, dzięki którym Twoje napary nie tylko zwalczą bezsenność, ale też poprawią Twoją jakość życia.

Napary pijajmy najlepiej po południu i w nocy, zaraz przed snem. Jeżeli należymy do osób wyjątkowo nerwowych albo przechodzimy przez trudny, stresujący okres, możemy po nie sięgać również rano. Zalecana ilość to 2 lub 3 filiżanki dziennie.

Zależnie od gustu, możemy nasze napary posłodzić. Tutaj najbardziej odpowiednie będą liście stewii lub miód.

Zioła, które zaraz Wam wymienimy, można kupić w postaci olejków, wyciągów, kapsułek lub tabletek. Pamiętajmy jednak, żeby – zanim zaczniemy jakiekolwiek leczenie – skonsultować się ze specjalistą. Zwłaszcza jeżeli cierpimy na jakąś chorobę przewlekłą i jesteśmy w trakcie terapii farmakologicznej.

Ziołowe napary uspokajające

Ziołowe napary i ich korzyści

  • Waleriana: Niezastąpiona, jeżeli Twoja bezsenność jest konsekwencją nerwów. Roślina ta nie tylko pomaga Ci lepiej spać, ale zwalcza też depresję, stres, stany lękowe, bóle głowy i migrenę.
  • Passiflora: zwana też męczennicą lub marakują, posiada właściwości uspokajające, pomaga zasnąć i łagodzi skurcze mięśni. Świetnie się spisuje przy leczeniu stanów lękowych, ponieważ oddziałuje na system nerwowy, nie wpływając negatywnie na naszą świadomość czy koncentrację.
  • Melisa: To fantastyczny sposób zarówno na problemy ze snem, jak i na problemy gastryczne. Pomaga również w sytuacjach, kiedy przez jakiś problem emocjonalny, mamy uczucie ściśniętego żołądka.
  • Lipa: Jest to jedna z najbardziej znanych roślin, jeżeli chodzi o właściwości relaksacyjne. Zwalcza też stres i stany depresyjne.

Uwaga na leki!

Napary ziołowe powinny być opcją pierwszorzędną przy leczeniu bezsenności. Jest kilka powodów:

  • Jeżeli nasze problemy ze snem są przejściowe, spowodowane stresem, napary ziołowe stopniowo uregulują nasz stan emocjonalny, nie wpływając na naturalny rytm organizmu.
  • Nie powodują uzależnień.
  • Nie wpływają na koncentrację ani świadomość, dzięki czemu możemy kontynuować naszą codzienną rutynę.

Śpiąca kobieta

Główne wskazówki

Dobry, regenerujący sen to nie tylko napary ziołowe. Jest kilka rad, dzięki którym będziesz jeszcze bardziej zrelaksowana, porządnie się wyśpisz i wstaniesz w dobrym humorze.

  • Nie zabieraj problemów do łóżka: Chociaż warto rozmawiać z rodziną o spędzonym dniu, staraj się nie skupiać na aspektach negatywnych, zwłaszcza zaraz przed pójściem do łóżka. Proponujemy medytację, jogę, dobrą książkę lub muzykę poważną.
  • Aktywność fizyczna minimum dwa lub trzy razy w tygodniu: jeżeli nasze życie jest wyjątkowo stresujące, należy łączyć sport (bieganie, jazda na rowerze, aerobik itp.) z innymi terapiami relaksacyjnymi (np. tai-chi). Wszystkie ćwiczenia fizyczne zrealizowane popołudniami, będą miały efekt natychmiastowy. Wprawią nas w dobry humor i pozytywne zmęczenie.
  • Jeżeli cierpimy na bóle mięśni, które sprawiają, że budzimy się w nocy i uniemożliwiają nam wypoczynek, przed pójściem spać warto poświęcić chwilę na rozciągnięcia lub masaże.
  • Według chińskiej sztuki leczenia, nasz organizm regeneruje się właśnie w nocy. W przypadku woreczka żółciowego i wątroby, mówimy o godzinach między 23 y 3 nad ranem. Dlatego też, żeby móc odpowiednio wypocząć, proces trawienia musi się zakończyć odpowiednio wcześniej.
  • Proponujemy, żebyś nie jadała późnych kolacji. Jeżeli Twoja praca Ci to uniemożliwia, jadaj syty podwieczorek i bardzo lekką kolację. W ten sposób obudzisz się pełna energii, zregenerowana i ze wspaniałym samopoczuciem.