Napoje – sprawdź co pijesz!

Napoje słodkie i gazowane, a może kawa, herbata i napary ziołowe? Jakie są ich wady i zalety? Spożywanie jakich płynów jest najkorzystniejsze dla naszego zdrowia? Przyjrzymy się lepiej temu, napoje są obiektem badań prowadzonych od kilku dekad, dlatego odkryjmy kilka sposobów na ich zdrowe przygotowanie.

Napoje słodzone

Napoje z dużą ilością cukru właściwie nie dostarczają organizmowi żadnych składników odżywczych. Z pewnością dostarczają tak zwanych pustych kalorii, które przyczyniają się do nadwagi. Zwiększają również ryzyko zachorowania na cukrzyce typu 2 i powodują rozwój próchnicy. Oprócz tego biały cukier zakwasza krew oraz osłabia kości i zęby, pozbawiając ich związków mineralnych takich jak wapń.

Są jeszcze bardziej szkodliwe niż napoje słodzone. Przyczyną jest rakotwórczy aspartam dodawany niejednokrotnie jako środek słodzący. Co prawda mają mało kalorii, jednak zdecydowanie nie są najzdrowszym wyborem.

Napoje gazowane

Według badań przeprowadzonych na uniwersytecie w Bostonie, częste spożywanie napojów gazowanych sprzyja chorobom układu sercowo-naczyniowego.

Oprócz tego może powodować przewlekle choroby nerek, wątroby i serca. Coraz częściej, skutkiem ich regularnego spożywania jest 2#:Napoj gazowany.jpg

Napoje energetyzujące

Częste spożywanie napojów, w których skład wchodzi guarana czy tauryna może zakłócić nasz biorytm i uszkodzić działanie układu nerwowego. 4#:Zielona herbata.jpg

Soki

Gotowe soki, które są dostępne w sklepach nie są najzdrowszym rozwiązaniem na zaspokojenie codziennego pragnienia. Są zdecydowanie lepszą alternatywą niż napoje słodzone czy gazowane, jednak nie powinniśmy się do nich przyzwyczajać. Owoce, używane do ich produkcji, są niskiej jakości, a w wielu przypadkach konieczne jest dodanie do nich cukrów i konserwantów. Jesteśmy w stanie stwierdzić różnice w smaku, między sokami przetworzonymi, a naturalnymi (świeżo wyciśniętym z owoców). Jest to skutkiem dwóch odmiennych procesów przygotowawczych. Najlepiej wybierać soki świeże, przygotowywane z owoców ekologicznych, natomiast unikać koncentratów. Jeżeli jest to możliwe, bez dodatku cukru.

Kilka zdrowych alternatyw

  • Soki naturalne: przy użyciu blendera lub sokowirówki możemy w prosty sposób zrobić napoje bogate w witaminy i sole mineralne. Możesz spróbować dodać do nich odrobiny cynamonu, mięty lub imbiru.
  • Napary z roślin leczniczych: Rośliny wybieramy w zależności od potrzeb i upodobań. Niektóre nadadzą naparowi pyszny, aromatyczny smak jak mięta czy anyż. Jeżeli chcemy go podkreślić, można dodać połówkę pomarańczy lub odrobinę kakao.
  • Lemoniada z miętą i stewią: to prosty, orzeźwiający i zdrowy napój. Rozdrabniamy jedną całą cytrynę, a następnie przy użyciu blendera mieszkamy wszystko z kilkoma liśćmi mięty, odrobiną czystego ekstraktu ze stewii z litrem wody (20 sek). Odstawiamy do schłodzenia. W ten prosty sposób otrzymamy smaczny, a przede wszystkim zdrowy napój, jako że cytryna jest w nim ze skórką, a to właśnie w niej jest najwięcej witamin.

Zdjęcia dodane dzięki uprzejmości Gatis Gribusts i Foilman.