Naturalny środek na lepszy sen

Kobieta i mężczyzna w łóżku

Zasypianie bywa trudne, a brak snu może przyczynić się do powstania wielu różnych zaburzeń. Dobry sen to coś, co zawsze należy starać się praktykować, aby zapewnić sobie dobre zdrowie fizyczne i emocjonalne.

Niestety, nowoczesny styl życia, powszechność urządzeń elektronicznych i natłok zmartwień mogą negatywnie wpłynąć na sen i jego jakość oraz kondycję zdrowotną.

Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy z tego, że zaburzenia snu mogą dotyczyć także dzieci. Często nie zwracamy wystarczającej uwagi na jakość ich snu i nie zauważamy, że też mają problemy z zasypianiem.

Czasami uważamy, że wystarczy dziecko położyć do łóżka czy kołyski, aby natychmiast zasnęło oczy i wpadło w głęboki sen, jednak bywa zupełnie odwrotnie. Spójrzmy na kilka naturalnych sposobów, które dobrze wpływają na sen.

Lepszy sen – są na to sposoby

Śpiące dziecko

Aby zwalczyć problemy z zasypianiem, zarówno u dzieci, jak i dorosłych, warto zmienić swoje przyzwyczajenia. Jest to niezbędny krok ku temu, aby prawidłowo odpocząć i lepiej spać.

  • Jedz kolację co najmniej dwie godziny przed pójściem spać. Wiele osób popełnia błąd i spożywa posiłek zaraz przed pójściem spać, nie dając w ten sposób swojemu ciału wystarczająco dużo czasu na prawidłowe przetrawienie pokarmu.
  • Ważne jest, aby zmienić to przyzwyczajenie. Zdecydowanie lepiej jest zjeść coś lekkiego 2-3 godziny przed położeniem się do łóżka . Dzięki temu, ciało ma czas na trawienie, a ty możesz liczyć na lepszy sen.
  • Unikaj używek. Picie alkoholu, herbaty lub kawy oraz palenie mogą znacząco pogorszyć twój sen, gdyż zawierają one środki pobudzające.
  • Ogranicz korzystanie z tabletu, telefonu komórkowego i innych urządzeń elektronicznych przed snem. Liczne badania wykazują powiązanie między korzystaniem z tego typu sprzętu i problemami z zaśnięciem.
  • Eksperci zalecają odłożenie urządzeń elektronicznych przynajmniej godzinę przed położeniem się do łóżka. 
  • Weź kąpiel relaksacyjną. Ciepła kąpiel z olejkami eterycznymi na pewno sprawi, że twój sen stanie się lepszy.
  • Picie naparów również może pozytywnie wpłynąć na twój sen. Niektóre napary posiadają właściwości relaksacyjne, dzięki którym poprawią twój sen i pozwolą ci zwalczyć bezsenność. Wśród najbardziej polecanych naparów znajdują się te z: rumianka, mięty, passiflory, lipy, melisy, werbeny i tymianka. 
  • Bez względu na to, na który się zdecydujesz, wystarczy, że zagotujesz szklankę wody i dodasz do niej kilka liści bądź kwiatów, a następnie odstawisz na pięć minut. Napar należy wypić 20-30 minut przed pójściem do łóżka.

Olejki eteryczne na lepszy sen

Olejek etetyczny

Poza powyższymi zaleceniami, jakość twojego snu może poprawić także maść z olejkami eterycznymi o właściwościach relaksacyjnych. Zobacz, jak ją przygotować.

Składniki: 

  • ¼ szklanki masła kakaowego
  • ¼ oleju kokosowego
  • 20 kropki olejku lawendowego
  • 12 kropli olejku rumiankowego
  • 10 kropli olejki eukaliptusowego

Sposób przygotowania: 

  • W małej patelni roztop masło kakaowe z olejem kokosowym.
  • Odstaw na 10 minut, a następnie dodaj olejki eteryczne.
  • Umieść masę w lodówce i pozostaw ją tam na kilka godzin. Maść będzie gotowa do użycia, gdy osiągnie kremową konsystencję.

Sposób użycia: 

Stopy dziecka

  • Weź niewielką ilość maści i delikatnie wmasuj ją w stopy przed pójściem do łóżka. Masaż pozwoli ci się zrelaksować i szybciej zasnąć.
  • Załóż bawełniane skarpety i od razu połóż się w łóżku.

Pamiętaj!

Ten naturalny środek jest alternatywnym sposobem na lepszy sen i zwalczanie problemów z zaśnięciem. Ze względu na to, że jest to środek naturalny i nietoksyczny, można go stosować u dzieci już od 5 roku życia.

Pamiętaj, że ta maść nie jest lekarstwem na przewlekłe zaburzenia snu – powinny być one leczone pod nadzorem specjalisty. Ważne, abyś skontaktowała się z lekarzem, jeśli tylko zauważysz u siebie często powracające problemy z zasypianiem.