Neurony — kilka nawyków, które je niszczą

Aby zapobiec upośledzeniu funkcji poznawczych mózgu, bardzo ważne jest, by codziennie go stymulować poprzez gry umysłowe lub czytanie książek.
Mózg

Z reguły przyczyny powodujące zaburzenia w funkcjonowaniu mózgu mają swoje podłoże w genetyce, są związane z upływem lat i starzeniem się organizmu lub są wynikiem urazu czy choroby. Okazuje się jednak, że istnieje kilka nawyków, które negatywnie wpływają na neurony, mogą zmniejszać ich aktywność, a nawet je niszczyć.

Zdolności poznawcze i poprawne funkcjonowanie układu nerwowego pogarszają się wraz z upływem czasu, dlatego też u osób w zaawansowanym wieku obserwuje się zaburzenia lub utratę pamięci, trudności związane z wykonywaniem rutynowych czynności, które wcześniej nie sprawiały żadnych problemów.

U niektórych osób jednak obserwuje się podobne zmiany, zanim jeszcze osiągną wiek, w którym jest to normalne. Jest to wynik prowadzenia nieodpowiedniego stylu życia pełnego nawyków, które negatywnie wpływają na neurony i na poprawne funkcjonowanie mózgu.

Zadbaj o swoje neurony

Chociaż w większości przypadków efekt zaniedbania układu nerwowego nie jest odczuwalny od razu, wszyscy powinniśmy być świadomi tego, że długoterminowe prowadzenie stylu życia, który jest nieodpowiedni, a nawet szkodliwy dla naszego mózgu i komórek nerwowych może generować w przyszłości poważne nieodwracalne skutki.

Aby neurony mogły funkcjonować poprawnie, a Twój mózg cieszył się wzorową kondycją, dziś przedstawimy dziewięć nawyków, które negatywnie wpływają na ich zdrowie.

1. Stresujące sytuacje

Sytuacje stresowe

Osoby narażone na ciągły stres mają problemy z koncentracją i optymalnym wykorzystaniem swoich umiejętności poznawczych.

Dzieje się tak dlatego, że szereg reakcji organizmu będących rezultatem przeżywanych sytuacji stresowych zabija neurony i w niektórych przypadkach uniemożliwia ich ponowne formowanie w hipokampie.

2. Brak odżywczego, zdrowego śniadania

Śniadanie nie tylko odgrywa kluczową rolę w aktywacji metabolizmu i utrzymaniu odpowiedniej masy ciała, ale jest niezbędne do aktywacji mózgu do pracy już we wczesnych godzinach porannych.

Niedostarczenie białka, witamin, składników mineralnych i odżywczych wraz z pierwszym posiłkiem dnia powoduje degradację i zwyrodnienia mózgu. Wszystko to skutkuje śmiercią neuronów, która jest konsekwencją ich przeciążenia w ciągu dalszej części dnia.

3. Niedostateczna ilość snu

Spanie i mózg

Jedną z najpoważniejszych konsekwencji niewystarczającej ilości snu są zaburzenia funkcji poznawczych. Brak snu przyczynia się do znacznej utraty komórek nerwowych i przynosi negatywne skutki zarówno w krótkim odstępie czasu, jak i na dłuższą metę.

Przykładem może być jedna nieprzespana noc. Po takim zdarzeniu ciężko jest się skoncentrować i wykonywać efektywnie zadania wymagające myślenia.

Jeżeli podobne sytuacje nagminnie się powtarzają, może być to przyczyną pojawienia się zaburzeń zwyrodnieniowych takich jak demencja.

4. Brak aktywności fizycznej, a neurony

Brak aktywności fizycznej i ćwiczeń to następny negatywny czynnik, który przyczynia się do problemów z mózgiem. Pozostawanie organów w bezruchu zmniejsza zdolność do segregacji ważnych substancji chemicznych i skutkuje utratą pewnych umiejętności.

Z drugiej strony okazuje się, że ruch i aktywność fizyczna może zmienić struktury i funkcjonalność mózgu, co również wpływa na nasze zdrowie.

5. Zanieczyszczenie środowiska

Środowiska o wysokim poziomie zanieczyszczenia szczególnie negatywnie wpływają na te osoby, które są narażone na jego bezpośrednie oddziaływanie.

Mózg jest organem, który potrzebuje najwięcej tlenu i w zanieczyszczonych otoczeniach nie jest mu dostarczana jego odpowiednia ilość.

6. Palenie papierosów

Palenie papierosów i mózg

Toksyny z dymu papierosowego nie tylko negatywnie wpływają na płuca, ale i znacznie pogarszają funkcje poznawcze mózgu.

Zarówno czynni, jak i bierni palacze obarczeni są większym ryzykiem utraty pamięci, czy wystąpieniem choroby Alzheimera w zaawansowanym wieku.

7. Przejadanie, a neurony

Zbytnie przejadanie się powoduje wzmożone krążenie krwi i ograniczony transport krwi do mózgu. Oprócz tego, jeżeli dieta obfituje w nasycone kwasy tłuszczowe, poziom cholesterolu wzrasta, co powoduje występowanie stanów zapalnych w tkankach całego organizmu.

Brak odpowiedniej modyfikacji wielkości porcji posiłków może negatywnie wpłynąć na funkcjonalność neuronów i błyskawicznie zmniejszyć zdolność do zapamiętywania.

8. Wymuszanie aktywności mózgu podczas choroby

Wszystkie choroby i dolegliwości, które dotykają organizm, również wpływają na pełnione przez mózg funkcje, dlatego praca, nauka czy jakakolwiek inna aktywność poznawcza wykonywana podczas choroby bardzo mu szkodzi.

Praktykowanie tego, gdy nie jesteś w pełni sił, zmniejsza efektywność tego narządu i zabija neurony odpowiedzialne za wiele naszych umiejętności.

9. Brak stymulacji komórek nerwowych

Czytanie

Istnieje wiele aktywności, które stymulują każdą z części mózgu, co pomaga w utrzymaniu ich sprawności bez względu na upływający czas.

Czytanie książek, granie w gry umysłowe lub cokolwiek innego co wiąże się z myśleniem, jest sposobem na zapobiegnięcie występowania wielu poważnych chorób tego organu. Nigdy nie jest za późno, by rozpocząć, dlatego sięgnij po książkę już dziś!

Dodatkowo dobrze jest pamiętać, że odpowiednie odżywianie i prowadzenie zdrowego trybu życia wpłynie tylko na korzyść naszego mózgu. Nigdy o tym nie zapominaj!