Nieodpowiednia postura ciała – konsekwencje

Musimy być świadomi postawy naszego ciała. Podczas siedzienia nasze stopy powinny znajdować się na podłodze. Pamiętaj też, żeby nie krzyżować nóg, bo możesz wpłynąć na krążenie krwi.
Postawa ciała

Postura naszego ciała to nie tylko kwestia estetyczna, ale również zdrowotna. Nieodpowiednia postura może prowadzić do poważnych dolegliwości, które wpływają na komfort naszego życia. Każdego dnia nasze ciało przyjmuje różne pozycje, zależnie od ruchu i aktywności.

Żeby zapobiec kontuzjom, najważniejsza jest postawa, ponieważ może ona wpłynąć na najróżniejsze części ciała. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z wagi problemu. Dzisiaj powiemy Wam o konsekwencjach, które niesie za sobą nieodpowiednia postawa.

Postura ciała a bóle lędźwiowe

Bóle pleców

Pojawiają się u osób, które spędzają dużo czasu na siedząco i ze zgarbionymi plecami. Albo przeciwnie, po zbyt wielu godzinach stania. Czasem zaczyna boleć nagle, na przykład po przeniesieniu jakiegoś ciężaru.

Ból, najczęściej, sięga aż do pośladków a nawet nóg.

Przeczytaj również: Bóle pleców i ich przyczyny

Bóle w środkowej części pleców

Ból ten pojawia się u osób, które bardzo garbią się podczas siedzenia. Albo zbytnio wypinają brzuch. Najczęściej odczuwalny jest w środkowej części pleców. Czasem wywołuje go spędzanie zbyt wielu godzin na stojąco.

Bóle karku i szyi

Najczęściej przyczyną jest przeciążenie stawów: na przykład przy zbyt długim patrzeniu w ten sam punkt. Wiąże się również z kontuzjami kręgów szyjnych. Mogą one być rezultatem nieodpowiedniego treningu fizycznego lub odpowiedzią na stres.

Wypięty brzuch

Wypięty brzuch

W kwestii estetycznej, nieodpowiednia postawa może sprawić, że mięśnie brzucha się rozluźnią i powstanie efekt wydętego brzucha. Postawa, w której nasz kręgosłup jest za bardzo wygięty sprawia, że nasz brzuch wygląda na dużo większy niż jest w rzeczywistości.

Zwiększone ryzyko kontuzji

Nieodpowiednia postawa sprawia, że z każdym ruchem wzrasta ryzyko kontuzji w różnych częściach ciała. Ciężar ciała nie jest należycie zbilansowany.

Jaka powinna być prawidłowa postawa?

Znasz już wszystkie ryzyka. Pora, żebyś nauczyła się, jaka jest prawidłowa postawa i kiedy należy zwrócić na nią szczególną uwagę.

Błędna postawa

Poniżej podzielimy się wskazówkami na temat tego, jaką postawę należy przyjmować zależnie od sytuacji.

  • Podczas siedzenia: Plecy powinny być wyprostowane i stopy przylegające do podłogi. Pamiętaj, żeby nie krzyżować nóg, bo może to wpłynąć na krążenie krwi, powodować opuchliznę i żylaki.
  • Podczas stania: Pierś do przodu i brzuch zaciśnięty. To właśnie mięśnie brzucha są odpowiedzialne za stabilizację naszego ciała.  Kolana lekko ugięte. Ciężar ciała musi być podzielony na dwie nogi.
  • Podczas chodzenia: Głowa podniesiona do góry, szyja wyprostowana. Staraj się nie patrzeć na ziemię, bo może to powodować bóle kręgów szyjnych.

Liczy się nawet sposób stawiania kroków. Pamiętaj, że najpierw stawiamy piętę, a dopiero potem resztę stopy.

  • Podczas biegania: Łokcie ugięte w kącie prostym tak, żeby ruch ramion zsynchronizował się z ruchem nóg. Uważaj, żeby zbytnio nie uderzać o ziemię, bo możesz doznać kontuzji.
  • Podczas sapania: Najlepsza postawa do snu to leżenie bokiem, z ugiętymi nogami. Wtedy Twój kręgosłup przyjmie najwygodniejszą dla niego pozycję. Nie tylko lepiej wypoczniesz, ale też zminimalizujesz problem chrapania.