Niestrawność i wzdęcia – jak im zapobiec?

Aby uniknąć niestrawności niezbędne jest przyjęcie zdrowych nawyków żywieniowych, jedzenie powoli, a także unikanie spożywania pokarmów, które powodują opuchnięcie. Aby zmniejszyć opuchliznę, zaleca się spożywanie herbaty, soku pomarańczowego lub sody oczyszczonej.
Wzdęty brzuch

Prawdopodobnie każdy z nas zna to uczucie… Ból brzucha, niepokój w żołądku i gazy. Niektórych te przypadłości dopadają częściej, innym zdarza się to rzadziej, gdy zjedzą coś ciężkostrawnego. Ogólnie, niestrawność i wzdęcia występują, gdy pojawiają się problemy z trawieniem, a w konsekwencji organizm pracuje wolniej, co wywołuje dodatkowe dolegliwości. O ogólnych kłopotach z trawieniem możemy mówić, gdy tego typu problemy występują często, nawet codziennie. Jeśli jednak zdarza się to od czasu do czasu jest to prawdopodobnie tylko zwykła niestrawność. Z kolei wzdęcia z reguły występują częściej. Wystarczy jednak pozbyć się złych nawyków, by uporać się z tym problemem.

Niestrawność i wzdęcia – jak im zapobiec?

Unikaj stresu

Być może tego nie wiesz, ale Twój żołądek to organ wyjątkowo wrażliwy na stres i problemy emocjonalne. Gdy przez dłuższy czas żyjesz lub pracujesz pod presją, jesteś narażony na długotrwały stres lub zmagasz się z depresją, Twój żołądek również zaczyna cierpieć. Objawia się to najczęściej bólem brzucha, stanem zapalnym, może wystąpić również niestrawność i wzdęcia. W walce z kłopotami trawiennymi należy więc zachowywać równowagę psychiczną.

Popraw swoje nawyki żywieniowe

2#:niestrawność.jpg

Jeśli chcesz zapobiec problemom żołądkowym, musisz zacząć od poprawienia swoich nawyków żywieniowych. Jedzenie w pośpiechu i niedokładne przeżuwanie to kolejne czynniki wywołujące spowolnione trawienie, a w rezultacie niestrawność. Jedząc zbyt szybko dostarczamy też do układu pokarmowego zbyt dużo powietrza, skąd też biorą się gazy i wzdęcia. Należy unikać także picia zbyt dużej ilości wody do posiłku, gdyż neutralizuje ona kwasy i tym samym utrudnia trawienie.

Odpocznij po posiłku

Odpoczynek po posiłku to bardzo dobry pomysł, gdyż dzięki temu zrelaksujesz się, a żołądek zyska dodatkową energię potrzebną do prawidłowego trawienia. Aby nie marnować sił, unikaj wysiłku fizycznego bezpośrednio po jedzeniu. Odpoczynek nie oznacza jednak drzemki – zbyt długa nie jest bowiem wskazana po posiłku.

Nie bierz leków na czczo

3#:niestrawność.jpg

Wiele leków może wywoływać niestrawność, dlatego też należy unikać brania ich na pusty żołądek. Jeśli zażywasz leki zdecydowanie lepiej robić to po posiłku, gdyż dzięki temu unikniesz bólu i dyskomfortu.

Stosuj zdrową dietę

Dla poprawy trawienia i unikania gazów kluczowe jest to co i jak jesz. Istnieją bowiem produkty, które bardzo obciążają Twój żołądek, lepiej jest więc ich unikać. Jeśli niestrawność i wzdęcia atakują Cię dość często, być może to najwyższy czas, by wyeliminować ze swojej diety ostre, kwaśne i tłuste potrawy oraz wszelkie produkty, które wywołują dyskomfort. Unikaj także alkoholu, tytoniu, gazowanych napojów i fast foodów.

Nie objadaj się na noc

4#:niestrawność.jpg

Wiele osób ma niezdrowy nawyk objadania się na noc, co bardzo utrudnia trawienie i wywołuje niestrawność. Jeść powinno się nie później niż 3 godziny przed pójściem spać.

Zapamiętaj…

  • Stosowanie poniższych porad w codziennym życiu pomoże Ci zapanować nad kłopotami z trawieniem i pożegnać wzdęcia i niestrawność. Pamiętaj, że trawienie można wspomagać również naturalnymi sposobami i roślinami o właściwościach leczniczych, na przykład imbirem i cytryną.
  • Zwróć również uwagę, czy wzdęcia i niestrawność nie dopadają Cię zbyt często. Jeśli tak się dzieje, skonsultuj się z lekarzem, gdyż objawy takie jak ból brzucha czy gazy mogą świadczyć o poważniejszych problemach zdrowotnych, na przykład o zespole jelita drażliwego, alergii pokarmowej lub nawet o chorobie nowotworowej.