Obgryzanie paznokci — wskazówki jak przestać

Aloes może okazać się pomocny w walce z nawykiem obgryzania paznokci, dzięki swojemu nie przyjemnemu smakowi. Codziennie rano nacieraj twoje paznokcie liśćmi aloesu, aby uniknąć pokusy ich obgryzania

Mimo, że wielu ludziom trudno uwierzyć w to stwierdzenie, obgryzanie paznokci nie wynika jedynie ze stresu, niepohamowanego odruchu lub niedbałości o siebie. Obgryzanie paznokci to zwyczaj mający podłoże psychiczne i wielokrotnie wskazuje na ukryte traumy z dzieciństwa.

Obgryzanie paznokci, znane także jako onychofagia, niesie za sobą liczne konsekwencje nie tylko z estetycznego punktu widzenia, ale przede wszystkim zdrowotnego. Paznokcie przechowują liczne wirusy i bakterie, które w kontakcie z ustami mogą powodować liczne choroby. Obgryzając swoje paznokcie możesz trwale uszkodzić nie tylko je same, ale także zęby, a nawet dziąsła.

Jednak, nie ma powodu do niepokoju. Odrobina ciężkiej pracy, konsekwencja oraz dziesięć wskazówek, które znajdziesz w poniższym artykule, sprawią, że znów będziesz mogła cieszyć się pięknymi i zdrowymi paznokciami.

Obgryzanie paznokci — dlaczego to robię?

Paznokcie są stworzone z martwych zrogowaciałych komórek. Mają wiele niezliczonych funkcji, mogą być wykorzystywane nawet do gry na instrumentach strunowych, dzięki nim można wydobyć całkiem nowy, nietypowy dźwięk.

Obgryzanie paznokci lub inaczej onychofagia może zacząć się po prostu od wkładania palców do buzi, czyli czegoś, co dzieci robią praktycznie non stop. Choć nie powoduje to choroby samej w sobie, jest to patologia psychiczna, która jeśli wymknie się spod kontroli, może mieć nieprzyjemne konsekwencje wymagające interwencji specjalisty. Istnieją dwie główne przyczyny tego problemu:

  • Zewnętrzne: lek lub nerwowość wywoływana przez problemy dnia codziennego takie, jak: kłopoty małżeńskie, partnerskie, egzaminy, praca, problemy finansowe. Sposobem na poradzenie sobie z nimi dla niektórych– jest obgryzanie paznokci.
  • Wewnętrzne: zmiany w układzie nerwowym lub naruszenie równowagi emocjonalnej spowodowane rodzinnymi problemami, różnego rodzaju nadużyciami, zazdrością, upokorzeniem, problemami z własną samooceną lub potrzebą ukarania siebie. Zwyczaj obgryzania paznokci może trwać w takich sytuacjach latami, czasem tacy ludzie obgryzają paznokcie tak często i mocno, że może to być uważane za samookaleczenie.

Możesz myśleć, że chwila nerwów jeszcze nikomu nie zaszkodziła, a paznokcie odrosną. Jednak przemyśl to dokładnie. Onychofagia pociąga za sobą niewyobrażalne i trudne do pokonania konsekwencje.

Obgryzanie paznokci: trwałe uszkodzenie

Dłonie odzwierciedlają zdrowie i bezpieczeństwo danej osoby. Czystość i pielęgnacja rąk to twoja największa wizytówka, bez względu na to gdzie się znajdujesz i w jakim towarzystwie obracasz. Przyczyny obgryzania paznokci mają podłoże społeczne, emocjonalne i zdrowotne.

Problemy zdrowotne i estetyczne

  • Paznokcie kryją w sobie niezliczone pokłady zarazków. Jeśli wejdą one w kontakt ze śliną, będą podróżować przez twój układ pokarmowy, wnikając do wnętrza organizmu. Może to wywołać rozwój różnych chorób.
  • Uszkodzenie naskórka lub skóry palców może wywołać infekcję bakteryjną lub wirusową. Stanie się tak na skutek przedarcia się bakterii lub wirusów przez skórę rąk do wnętrza ciała.
  • Obgryzanie paznokci może powodować deformacje palców, a paznokieć może zostać utracony na zawsze.
  • Chroniczne zakażenie palców
  • Większe ubytki w zębach

Problemy emocjonalne

  • niepokój wywołany wyglądem twoich rąk
  • niska samoocena
  • brak samokontroli

Problemy społeczne

  • taka osoba może poczuć się odtrącona przez społeczeństwo
  • może to zaszkodzić relacjom interpersonalnym
  • problemy w pracy np. odrzucenie na rozmowie kwalifikacyjnej

Zaprzestanie obgryzania paznokci niesie za sobą niesamowite korzyści na poziomie społecznym, emocjonalnym i psychicznym. Poniżej znajdziesz 10 prostych wskazówek, które pozwolą ci porzucić ten niezdrowy nawyk. Przeczytaj je dokładnie i zacznij się do nich stosować!

10 wskazówek, które pomogą ci przestać obgryzać paznokcie

Poniżej, nie znajdziesz skomplikowanych metod leczenia lub dziwnych, podejrzanych produktów dla twoich paznokci, które mogą w jakiś sposób zaszkodzić twojemu organizmowi. Jeśli zastosujesz się do tych wskazówek, włączysz je do swojego codziennego życia i na prawdę skupisz się na ich przestrzeganiu, odniesiesz sukces.

Wskazówka 1: poznanie siebie i wybawienie

Po pierwsze, musisz skupić się i zidentyfikować sytuacje, w których aktywowana jest twoja potrzeba do obgryzania paznokci. Może to być pieszczota, dotyk, pocieranie, drapanie paznokci lub inna czynność, która bezpośrednio prowadzi do wkładania paznokci w usta. Drugi krok, to identyfikacja czasu, w którym aktywowany zostaje twój nieznośny nawyk. Może to mieć miejsce przed egzaminem lub przed podjęciem ważnej decyzji, itp. Trzecim i ostatnim krokiem jest wybór działań, które nauczą cię jak lepiej radzić sobie w stresowych sytuacjach i sprawią, że twoje ręce będą ciągle zajęte. Powinny to być czynności, które lubisz wykonywać, jak na przykład sport, taniec, granie na instrumencie, itp. W ten sposób, skierujesz swoje myśli na inne tory i pokonasz uczucie niepokoju bez krzywdy dla twoich paznokci.

Wskazówka 2: Zamień paznokcie na rośliny

Zacznij żuć rośliny jadalne takie, jak korzeń lukrecji (rób to bardzo powoli). W ten sposób twoje usta będą ciągle zajęte i nie będziesz mieć czasu na obgryzanie paznokci. Powinnaś zawsze nosić przy sobie taką roślinę, by móc wykorzystać ją w stresowych sytuacjach. Taka czynność wzmaga koncentrację i pomaga się skupić.

Wskazówka 3: Guma bez cukru

2#:obgryzanie-paznokci.jpg

Za każdym razem, gdy poczujesz niepohamowaną chęć, by obgryzać swoje paznokcie, zacznij żuć gumę lub miętówkę. Wygrasz potrójnie, gdyż: sprawisz, że twoje usta będą zajęte żuciem gumy, przy tym odświeżysz oddech i unikniesz tworzenia się zmarszczek, dzięki ruchom mięśni szczęki.

Wskazówka 4: Aloes

Aloes to roślina o niezliczonych właściwościach zdrowotnych, ma tylko jedną wadę — okropny smak. W naszym przypadku jest to zbawienne. Obierz liście aloesu i pokrój je na kawałki. Umieść w lodówce. Każdego ranka owijaj paznokcie aloesem. Możesz być pewna, że po pierwszym zetknięciu paznokci z ustami, odechce ci się ich obgryzania raz na zawsze.

Wskazówka 5: Ćwiczenie na samokontrolę

Poniższe ćwiczenie pomoże ci kontrolować pragnienie obgryzania paznokci:

  1. Umieść palec w odległości dwóch cali od ust.
  2. Przyciągaj go powoli w kierunku ust.
  3. Czynność powtarzaj kilkakrotnie, z każdym powtórzeniem przybliżając palce coraz bliżej ust.
  4. Spróbuj włożyć palec do ust i potrzymać go tam przez kilka minut bez obgryzania paznokci. Powtórz czynność kilkakrotnie.

Codziennie poświęć kilka minut na takie ćwiczenie, a zobaczysz, że rezultaty będą znacznie przewyższały twoje oczekiwania.

Wskazówka 6: Sztuczne paznokcie

3#:obgryzanie-paznokci.jpg

Zafunduj sobie akrylowe paznokcie. Taki zabieg pozwoli twoim naturalnym paznokciom urosnąć i sprawi, że obgryzanie stanie się niemożliwe. Jeśli zainwestujesz w swoje paznokcie, pozwolisz im urosnąć do pięknej długości, której nie zrujnuje żadne obgryzanie.

Wskazówka 7: Opatrunek na paznokcie

Załóż opatrunek na swoje paznokcie i pozostaw go na nich na kilka dni (możesz zakładać nowy po każdej kąpieli). Cały sekret tkwi w tym, by dać paznokciom czas na odbudowę. Po kilku dniach zobaczysz efekty. Twoje paznokcie będą wyglądały pięknie i zdrowo. Zabieg powtarzaj tak długo, jak to tylko będzie konieczne.

Wskazówka 8: Znajdź swoje hobby

Wykonywanie jakiejkolwiek czynności pochłonie twoją uwagę i powstrzyma cię przed obgryzaniem paznokci, a ponadto da ci możliwość odkrycia nowej pasji. Może to być dekoracja domu, robienie na drutach, bieganie lub inna wszelkiego rodzaju aktywność fizyczna, kto wie, może nawet zaczniesz robić swoim znajomym manicure. Nie zależnie od tego co wybierzesz, my polecamy czynność, która pobrudzi twoje ręce i zniechęci cię tym samym do ich obgryzania, jak na przykład lepienie gliny.

Wskazówka 9: Rękawiczki

Jeśli lubisz nosić rękawiczki, wykorzystaj to. Są świetnym sposobem na zapobiegnięcie onychofagii.

Wskazówka 10: Świętuj swój sukces

Uczcij tę piękną chwilę. Pochwal się znajomym, opowiedz o postępach i o tym jak pięknie wyglądają teraz twoje paznokcie. Zachęta ze strony rodziny lub przyjaciół jest największą motywacją do utrzymania twoich paznokci w pięknej i zdrowiej kondycji.

To raczej kwestia wprawy niż siły…

Teraz, znasz już kilka sposobów, które pomogą zwalczyć onychofagię i pozbyć się jej raz na zawsze. Nie zniechęcaj się. Kroczek po kroczku dopniesz swego i osiągniesz pożądany cel. To po prostu kwestia odpowiedniego nastawienia i skierowania na cel. Wybierz wskazówki, które najbardziej ci odpowiadają. Zadbaj o swoje dłonie, by mogły cieszyć się zdrowiem i pięknem przez cały czas.