Obiad – Klucz do zdrowej diety

Jeśli wychodzisz z domu bez śniadania, nawet bardzo pokaźny obiad nie zapewni Ci wystarczającej dawki energii potrzebnej do stawienia czoła wyzwaniom dnia codziennego.
Obiad a dieta

Obiad to niezwykle ważny posiłek, jeśli chcesz, by Twoja dieta była zdrowa i zrównoważona. Oczywiście istnieje wiele teorii na temat tego, co i jak należy jeść, by skutecznie schudnąć – mówi się o ograniczeniu spożycia kalorii, zwiększeniu dawki przyswajanego białka, opracowania dokładnego jadłospisu z podziałem na godziny posiłków czy unikaniu węglowodanów i cukrów.

To wszystko jednak nie zadziała, jeśli nie będziemy dbać o to, co jemy na obiad. W dzisiejszym artykule dowiesz się, jak poprawić swoje nawyki żywieniowe i utrzymywać zdrową i zbilansowana dietę.

Dlaczego obiad jest taki istotny?

Pewna ludowa mądrość głosi, że należy jeść śniadanie jak król, lunch jak książę i obiad jak biedak i jest to zasada, której powinniśmy się trzymać planując swój jadłospis na każdy kolejny dzień. Ogólnie rzecz biorąc, z każdą godziną potrzebujemy coraz mniejszej dawki energii, chyba że jesteśmy szczególnie aktywni w nocy.

Mniejsza porcja na obiad, w dodatku spożywana znacznie wcześniej, to doskonały sposób, by rano obudzić się lekko głodnym i mieć ochotę na duże i pożywne śniadanie.

W ogólnym rozrachunku przyjmujemy więc przez cały dzień tyle samo kalorii i substancji odżywczych, jednak są one znacznie lepiej rozłożone w czasie. Dzięki temu Twój organizm lepiej dysponuje energią, co pomaga utrzymać prawidłową masę ciała.

Zupa

O której najlepiej zjeść obiad?

W tradycyjnej chińskiej medycynie spotykamy się z informacją, że czas pomiędzy 23 a 3 nad ranem jest przeznaczony na regenerację naszej wątroby i pęcherzyka żółciowego. Są to dwa kluczowe w procesie trawienia organy, które wpływają na wydolność całego układu trawienia.

Dbając o prawidłowe i regularne godziny posiłków, unikamy zaburzenia naturalnego procesu regeneracji, a nasze organy wewnętrzne pracują optymalnie. Właśnie dlatego nie należy jeść obiadokolacji później niż o 20.

Jakie porcje podawać?

Oczywiście zalecane porcje posiłków różnią się w zależności od indywidualnych potrzeb i trybu życia każdej osoby, warto jednak zadbać o to, by nie dopadały nas nagłe ataki głodu, przez które w konsekwencji jemy większe porcje.

Naucz się jeść tylko do momentu aż poczujesz się syty i nie dopychaj się na siłę dokładką, deserem czy przekąskami. Nie należy także stresować się tym, że musimy zjeść absolutnie wszystko, co mamy na talerzu. Z biegiem czasu nauczysz się nakładać dokładnie tyle, ile możesz zjeść, ograniczysz tym samym wyrzucanie jedzenia.

Mniejsze porcje to większy sukces. Nie tylko pomogą Ci one utrzymać odpowiednią sylwetkę, ale także poprawią trawienie i pozwolą Ci uniknąć wzdęć i uczucia ciężkości po posiłku.

Sałatka

Jakie produkty wybierać?

Najlepszym sposobem, by uniknąć przejadania się, jest niedoprowadzanie do sytuacji, w której umierasz z głodu i musisz zjeść ogromną porcję, by poczuć się najedzony. Warto więc wybierać produkty bogate w błonnik i wodę, które zapewniają długotrwałe uczucie sytości, a w dodatku są lekkostrawne.

Są to między innymi owoce i warzywa, ale także algi i wodorosty, które są kluczowe dla zdrowej diety. Można dodawać je do sałatek i zup lub jeść oddzielnie. Jakie sycące potrawy polecamy szczególnie? Oto kilka przykładów:

  • Podsmażane warzywa (np. brokuły, marchew, grzyby, kukurydza i jajko)
  • Zupa warzywna z płatkami owsianymi i wodorostami.
  • Sałatka z kiełkami, jabłkiem i awokado.
  • Gazpacho.
  • Hummus (z ciecierzycy) albo guacamole z kawałkami marchewki lub ogórka.
  • Zupa warzywna z komosą ryżową.
  • Szpinak z rodzynkami i orzeszkami piniowymi.
  • Krem z cukinii z wodorostami i curry.
  • Sałatka z groszkiem i kurczakiem.
  • Posłodzone czerwone wodorosty (agar) z jabłkiem i cynamonem.

Guacamole

Małe co nieco na większy głód

Wiele osób bardzo chciałoby jeść regularnie i o odpowiedniej porze, jednak ich tryb życia i pracy nie pozwala im na zjedzenie obiadu wcześniej. Wracają do domu bardzo późno i są naprawdę głodni. Dla takich osób najlepszym rozwiązaniem są zdrowe przekąski, po które najlepiej jest sięgać na około trzy godziny przed porą obiadową.

Dzięki temu na obiad doskonale wystarczą im nasze propozycje, które wymieniliśmy powyżej.

Oto kilka pomysłów na zdrowe i pożywne przekąski:

  • owoce lub naturalne soki
  • orzechy włoskie, orzechy laskowe, migdały, itp.
  • suszone owoce: daktyle, śliwki, morele
  • paluszki z pełnego ziarna
  • świeży ser z pastą z pigwy
  • kanapki z pełnoziarnistego pieczywa z serem, awokado czy jajkiem