Obniż swój cholesterol w naturalny sposób

Kontrola i obniżenie poziomu cholesterolu wymaga odpowiednio zbilansowanej diety,a także porzucenia szkodliwych nawyków, takich jak tytoń i alkohol, ponadto regularna aktywność fizyczna.
Cholesterol

Cholesterol to tłuszcz, a dokładniej lipid, który występuje naturalnie w organizmie i pełni szereg funkcji niezbędnych do jego funkcjonowania. Jest obecny w mózgu, wątrobie i układzie nerwowym, a także we krwi – zarówno u ludzi, jak i u zwierząt. Właśnie dlatego, spożywanie produktów zwierzęcych nie jest wskazane dla osób cierpiących na hipercholesterolemię.

Co to jest cholesterol?

  • Większość cholesterolu pochodzi z wątroby, a pozostałe ilości przyswajamy wraz z pożywieniem.
  • Lipopreteina niskiej gęstości (LDL), czyli tak zwany zły cholesterol, jest odpowiedzialna za blokowanie się naczyń krwionośny, ponieważ odkłada się w ich ścianach i powoduje poważne problemy z krążeniem.
  • Z kolei dobry cholesterol to HDL, czyli lipoproteina wysokiej gęstości, pomaga odblokować tętnice i przyczynia się do wydalenia go z organizmu.
  • Wysoki poziom cholesterolu jest wywoływany przez różne czynniki, może być to uwarunkowane genetycznie, jednak zdecydowanie częściej jest to wynikiem złych nawyków żywieniowych i siedzącego trybu życia.
  • Aby więc zachować zdrowy poziom cholesterolu najważniejsza jest zmiana trybu życia i utrzymywanie zbilansowanej diety.

Co jeść, aby unormować cholesterol?

Tak jak już wspomnieliśmy, to co jemy ma największy wpływ na poziom cholesterolu w organizmie. Zdrowa dieta pozwoli wyeliminować zły cholesterol, za to podwyższy poziom dobrego cholesterolu.

Poniżej znajdziesz listę produktów, które warto dołączyć do swojej diety, aby unormować cholesterol.

Błonnik

Płatki owsiane

Regularne spożywanie błonnika, zwłaszcza rozpuszczalnego, jest niezbędne do kontrolowania poziomu cholesterolu, ponieważ błonnik pomaga wiązać tłuszcze i wydalać je z organizmu.

Błonnik pochodzenia roślinnego jest obecny w takich produktach jak fasola, owies, jęczmień czy owoce takie jak jabłka. Aby obniżyć cholesterol, zaleca się przede wszystkim otręby owsiane i brązowy ryż.

Ryby

Specjaliści zalecają jedzenie ryb co najmniej 2 razy w tygodniu, gdyż zawartych w nich kwas omega-3 skutecznie ułatwia wydalanie złego cholesterolu i trójglicerydów obecnych we krwi.

Istnieją różne źródła kwasów tłuszczowych omega-3, jednak ryby są najlepszym z nich. Zalecane są przede wszystkim łosoś, makrela, tuńczyk, sardynki, śledź i pstrąg.

Oliwa z oliwek

Oliwa z oliwek

Oliwa z oliwek pomaga pozbyć się LDL, jednocześnie nie zaburzając poziomu dobrego cholesterolu. Zalecana dawka to 2 łyżki stołowe oliwy dziennie.

Soki warzywne i owocowe

Naturalne soki z warzyw i owoców podawane na drugie śniadanie pomogą obniżyć zły cholesterol. Warzywa i owoce możesz wybierać i łączyć dowolnie, według preferencji, unikaj jednak dodawania do soku cukru czy sztucznych słodzików.

Białko sojowe

Wyniki badań wskazują, że 25 gramów białka sojowego dziennie pomaga obniżyć zły cholesterol o niemal 10%. Taka dawka białka sojowego jest obecna w dwóch porcjach takich produktów jak mleko sojowe, tofu czy soja.

Orzechy i pełne ziarna zbóż

Orzechy

Orzechy i pełne ziarna zawierają substancje uniemożliwiające wchłanianie się cholesterolu do krwi. Zalecane dzienne spożycie to około 450 gramów.

Nawyki, które pomogą obniżyć cholesterol

W kontrolowaniu poziomu cholesterolu bardzo ważne są też zdrowe nawyki i aktywny tryb życia. Pomogą Ci one nie tylko obniżyć zły cholesterol, ale też poprawi Twój ogólny stan zdrowia.

Rzuć palenie

Tytoń wywołuje obniżenie poziomu dobrego cholesterolu, przez co wzrasta ryzyko zatorów. Palacze są więc bardziej narażeni na takie schorzenia jak miażdżyca, zawały serca i udary.

Ogranicz spożycie alkoholu

Whisky

Zbyt duże spożycie alkoholu podnosi poziom trójglicerydów we krwi, co sprawia, że osoby nadużywające alkoholu są bardziej narażone na choroby układu krążenia niż osoby pijące z umiarem.

Ćwicz regularnie

Regularne ćwiczenia fizyczne pomagają podwyższyć poziom dobrego cholesterolu, wspierają za to wydalanie LDL z organizmu. Zaleca się co najmniej 30 minut aktywności fizycznej dziennie, 5 razy w tygodniu. Oczywiście im więcej aktywności, tym lepiej.

Unikaj śmieciowego jedzenia

Fast foody i śmieciowe jedzenie to prosta droga do wysokiego cholesterolu. Unikaj jedzenia frytek, burgerów, czipsów, smażonego mięsa i wszystkiego, co smażone w głębokim tłuszczu nasyconym.