Obolałe stopy? Oto kilka ćwiczeń

Nasze stopy całymi dniami dźwigają cały ciężar naszego ciała. Nic więc dziwnego, że od czasu do czasu zaczyna doskwierać nam ich ból.
Ból stopy

Stopy to taka część naszego ciała, która całymi dniami dźwiga na sobie cały nasz ciężar. Z biegiem czasu pojawiają się więc różne dolegliwości związane ze stopami – jest to przede wszystkim ból i dyskomfort, ale na dłuższą metę mogą pojawić się także poważniejsze schorzenia, takie jak zapalenie powięzi.

Zapalenie powięzi to nic innego jak stan zapalny błony okalającej mięśnie w podbiciu stopy. Jeśli Tobie także doskwiera ból i nie wiesz jak sobie z nim poradzić, już za chwilę poznasz kilka prostych ćwiczeń, które możesz wykonywać w domu, by przynieść sobie ulgę.

Powięź podeszwowa odgrywa bardzo ważną rolę w naszym ciele – jest odpowiedzialna za wygięcie stopy i odpowiednie amortyzowanie wstrząsów, które pojawiają się przy każdym kroku.

Statystki wskazują, że co druga osoba na świecie może cierpieć na tę dolegliwość, a to z powodu jakiegoś urazu, a to przez źle dobrane obuwie.

Zapalenie powięzi  podeszwy dotyka przede wszystkim sportowców, ale również kobiet ciężarnych i osób zmagających się z nadwagą czy otyłością. Schorzenie to objawia się początkowo lekkim bólem i dyskomfortem, który z czasem nasila się i promieniuje do pięty i któremu może towarzyszyć zaczerwienienie, opuchlizna i sztywność.

Wprawdzie bóle stóp i związane z nimi dolegliwości potrafią być bardzo uciążliwe, dobra wiadomość jest jednak taka, że z wieloma z nich można się uporać wykonując proste ćwiczenia rozciągające. Czytaj dalej i poznaj kilka z nich.

Ćwiczenie z piłeczką

Ćwiczenie z piłeczką

To jedno z najprostszych do wykonania ćwiczeń na obolałe stopy, do którego potrzebna będzie Ci tylko niewielka piłeczka. Doskonale uśmierzy to ból wywoływane przez zapalnie powięzi lub inne dolegliwości.

Jak wykonywać to ćwiczenie?

  • Usiądź na krześle, wyprostuj się i oprzyj plecy.
  • Umieść piłeczkę na podłodze i przesuwaj ją za pomocą stopy.
  • Staraj się turlać piłeczkę tak, aby dokładnie wymasować całą powierzchnię podeszwy.
  • Wykonuj ćwiczenie przez 60 sekund na każdą stopę, zrób sobie chwilę przerwy i powtórz raz jeszcze.

Wyciskanie ręcznika za pomocą stopy

Bose stopy

To nieco zabawne ćwiczenie jest niezwykle skuteczne jeśli chodzi o poprawę krążenia i rozciąganie podeszwy stopy. Potrzebny będzie Ci zwykły ręcznik.

Jak wykonywać to ćwiczenie?

  • Połóż ręcznik na podłodze i postaw na nim stopę.
  • Zacznij rolować ręcznik za pomocą palców u stóp. Zaciśnij i wytrzymaj kilka sekund.
  • Puść ręcznik i odpocznij. Wykonaj 3 serie po 10 powtórzeń na każdą stopę.

Ćwiczenie z taśmą

Rozciąganie

Kolejne ćwiczenie to rozciąganie z wykorzystaniem specjalnej taśmy. Dzięki temu rozluźnisz mięśnie i zredukujesz stan zapalny w podeszwie, co przyniesie Ci znaczną ulgę i poprawi Twoją sprawność.

Jak ćwiczyć z taśmą?

  • Usiądź na podłodze lub macie do ćwiczeń i naciągnij taśmę zaczepiając ją o podeszwy stóp.
  • Naciągnij taśmę tak, aby unieść nogi lekko do góry.
  • Wytrzymaj w tej pozycji około 30 sekund, a następnie odpocznij.
  • Pamiętaj, aby taśmę umieścić tuż po palcami stóp, w celu skutecznego rozciągania.

Stawanie na palcach

Stanie na palcach to niezwykle proste, ale bardzo skuteczne ćwiczenie pozwalające na wzmocnienie więzadeł w podeszwie, a także mięśni łydek.

Jak ćwiczyć?

  • Stań prosto i lekko unieś pięty nad podłogę, stając na palcach.
  • Unieś się tak wysoko, jak tylko potrafisz. Później wróć do pozycji startowej.
  • Wykonaj 3 serie po 10 powtórzeń.

Rozciąganie na ból stopy

Rozciąganie powięzi podeszwy to dobry sposób, by poprawić elastyczność więzadeł i wzmocnić łydki. Poniższe ćwiczenie pomoże Ci uporać się z bólem i zapobiegnie przeciążeniu, które jest bardzo częste u osób cierpiących na nadwagę.

Jak się rozciągać?

  • Do wykonania tego ćwiczenia potrzebny będzie Ci stepper lub inny rodzaj podwyższenia, np. schodek.
  • Stań na stepperze i oprzyj się na palcach na jego skraju, pozostawiając pięty w powietrzu.
  • Upuszczaj pięty tak bardzo, jak to tylko możliwe, a następnie powoli wróć do pozycji wyjściowej.
  • Wykonaj 3 serie po 10 powtórzeń.

Wyginanie stopy

Wyginanie stopy

Zwykłe wyginanie stopy w łuk pozwala na poprawę kondycji podeszwy stopy, a także łydek oraz pięt. Dzięki temu unikniesz nawrotów bólu, mrowienia czy napięcia mięśni.

Jak wykonywać to ćwiczenie?

  • W pozycji stojącej wygnij stopę w łuk, tak aby palce i pięta pozostawały stabilnie na podłodze.
  • Wytrzymaj w takiej pozycji około 15 sekund.
  • Odpocznij. Powtórz 10 razy.

Rozciąganie palców

Pedicure

Ostatnie ćwiczenie na obolałe stopy będzie polegało na rozciąganiu mięśni pomiędzy palcami.

Jak ćwiczyć?

  • Usiądź wygodnie, a na palce u stóp pozakładaj małe gumki recepturki.
  • Ćwiczenie polega na rytmicznym rozczapierzaniu i ponownym łączeniu palców przytrzymywanych przez elastyczne gumeczki.
  • Pomiędzy palcami możesz później umieścić specjalne gąbeczki, wykorzystywane podczas wykonywania pedicure.
  • Ściskaj gąbeczki pomiędzy palcami, a następnie rozluźnij.
  • Wykonaj 3 serie po 10 powtórzeń na każdą stopę.

Opisane wyżej ćwiczenia na obolałe stopy należy wykonywać codziennie, aby uśmierzyć ból i zwalczyć inne objawy towarzyszące zapaleniu powięzi podeszwy. Jeśli jednak mimo wszystko ból i stan zapalny się nasilają, nie wahaj się i jak najszybciej skonsultuj się ze swoim lekarzem.