Ochota na coś słodkiego: 5 rad na jej kontrolę

Ochota na coś słodkiego

Jedną z najczęstszych przyczyn otyłości jest zbyt impulsywne jedzenie, a szczególnie nagła ochota na coś słodkiego. Powoduje to niekontrolowane zjadanie różnego rodzaju niezdrowej żywności, bogatej w cukier, przetwarzaną mąkę i niskiej jakości tłuszcze.

Opisywane produkty żywieniowe w dużej mierze nie zawierają żadnych korzystnych składników odżywczych dla Twojego organizmu, za to cechują się ogromną łatwością odkładania się w miejscach, w których zazwyczaj niechętnie widujemy dodatkowe wałeczki tłuszczu.

W tym artykule zaprezentujemy Wam kilka produktów, które pomogą Ci poradzić sobie w momencie, gdy nadejdzie Cię nieodparta ochota na coś słodkiego – która zresztą może być związana z zachwianą równowagą poziomu glukozy we krwi.

Ochota na coś słodkiego – propozycje zdrowych słodyczy

Wspólną cechą produktów żywnościowych, o których mowa w dalszej części artykułu jest to, że wszystkie one zawierają naturalną słodycz. Niektóre zawierają w swoim składzie zdrowe cukry, a w innych z kolei znaleźć można różnego rodzaju składniki odżywcze cechujące się naturalnie słodkim smakiem.

Ale niezależnie od tego wszystkie mają właściwości doskonale sprawdzające się w momencie, gdy Twoimi myślami zawładnie ochota na coś słodkiego.

Poziom glukozy we krwi zmienia się na bieżąco, co może spowodować konieczność zjedzenia cukru w jakiejś postaci – a jest to sytuacja, w której wymienione poniżej produkty mogą się okazać niezwykle pomocne.

Cynamon

Dla niektórych może być zaskakującą wiadomością fakt, że Cynamon jest przyprawą wykorzystywaną w wielu naturalnych terapiach leczenia cukrzycy typu II. 

Cynamon ma właściwości obniżania poziomu glukozy we krwi i spowalnia opróżnianie żołądka, co z kolei wpływa na zredukowanie łaknienia cukru (którym tak naprawdę jest ochota na coś słodkiego) często występująca po posiłkach. To właśnie tego typu ochota na coś słodkiego pojawia się chwilę po zjedzeniu posiłku.

Pod jaką postacią najlepiej jest spożywać cynamon?

Cynamon można przyjmować na wiele różnych sposobów. Spróbuj użyć cynamonu pochodzącego ze Sri Lanki, który jest uważany za dysponujący najbardziej korzystnymi właściwościami i zjeść go w jeden z następujących sposobów:

  • Dowolnego rodzaju słodki deser: ciasto biszkoptowe, meksykański flan, lody, itp.
  • W postaci naparu zaraz po posiłku.
  • W połączeniu z miodem na pusty żołądek.

Napój z cynamonem

Dynia

Dynia jest bogata w węglowodany, ale jej wysoka zawartość błonnika sprawia, że wchłaniają się one stopniowo, co powoduje uzyskanie zrównoważonego i spójnego poziomu cukru we krwi.

Ważna jest także świadomość tego, że osoby, które nagminnie zjadają duże ilości słodyczy z uwagi na to, że często dopada je ochota na coś słodkiego, mają zazwyczaj poważny problem z obecnością pasożytów jelitowych, chociaż nie są świadomi tego.

Skutkiem działania pasożytów jest nagła ochota na coś słodkiego o znacznie większym nasileniu, ponieważ cukier stanowi ich główne pożywienie.

Z tego powodu zaleca się również jeść pestki dyni, które są jednym z najstarszych środków do zwalczania pasożytów jelitowych i pozwalają całkiem skutecznie się ich pozbyć.

Pod jaką postacią najlepiej jest spożywać dynię?

Chociaż dynie najczęściej zjada się w postaci gotowanej, można również jeść ją na surowo w sałatkach i w postaci tartej. Z kolei, jeśli preferujesz postać ugotowaną, to pamiętaj, że dynia jest bardzo smaczna w postaci kremu.

Dzięki słodyczy cechującej dynię, możesz po prostu pociąć ją na cienkie paski tak, jakby to było carpaccio i następnie upiec je z odrobiną cynamonu. Ten przepis może stanowić pyszną opcję na deser, szczególnie jeśli najdzie Cię ochota na coś słodkiego.

Krem z dyni

Marchewka

Marchew również zawiera węglowodany złożone, które muszą zostać strawione, aby ulec przekształceniu na cukry proste. Podobnie jak w przypadku dyni, są one stopniowo wchłaniane i nie powodują zwiększonego łaknienia cukru – co oznacza, że ochota na coś słodkiego przestanie Cię męczyć.

Pod jaką postacią najlepiej jest spożywać marchewkę?

Najlepiej jest jeść ją na surowo. Najskuteczniejszym sposobem jest przyrządzić ją sobie w postaci soku zmieszanego z jabłkiem, co jest szczególnie użyteczną opcją, jeśli dysponujesz blenderem.

Można również ją zetrzeć na tarce i dodawać do wszelkiego rodzaju zimnych dań jako dodatek, w postaci sałatek, podawać w zupach, a nawet w kanapkach.

Marchewki

Słodkie ziemniaki

Na rynku istnieje wiele gatunków słodkich ziemniaków, wszystkie z nich mają jedną cechę wspólną, którą jak można łatwo odgadnąć jest lekko słodki smak. Słodki ziemniak jest bogaty w naturalne cukry, ale to nie powinno stanowić powodu do niepokoju, ponieważ zawartość cukru jest równoważona obecnością sporych ilości błonnika.

W szczególności jako błonnik w słodkich ziemniakach występuje jedna z jego rozpuszczalnych frakcji, jaką jest pektyna, co spowalnia absorpcję cukrów w układzie pokarmowym, a więc dzięki temu ochota na coś słodkiego zostaje osłabiona.

Pod jaką postacią najlepiej jest spożywać słodkie ziemniaki?

Słodkie ziemniaki są bardzo smakowitym produktem, ale nie zalecamy jedzenia ich w godzinach popołudniowych. Najlepiej jest jeść je z rana lub przed południem, ostatecznie w porze lunchu. Można je upiec lub gotować, podobnie jak zwykłe ziemniaki.

Słodkie nadziewane ziemniaki

Stewia

Ta pochodząca z Paragwaju roślina staje się w ostatnich latach coraz bardziej popularna jako naturalny słodzik dzięki wielu swoim zaletom, wśród których wyróżnić należy właściwość regulowania poziomu glukozy we krwi, podobnie jak to ma miejsce w przypadku cynamonu.

Stewia zawiera także zero kalorii, dlatego jest doskonałym produktem w momencie, gdy dopadnie Cię ochota na coś słodkiego. Nie poczujesz potrzeby zjedzenia innych słodkich produktów dzięki niesamowitej słodyczy zawartej w tej roślinie.

Pod jaką postacią najlepiej jest spożywać stewię?

Stewię najlepiej wykorzystać na potrzeby słodzenia naparów, lemoniad i napojów, jako że jest ona doskonałym, w pełni naturalnym słodzikiem.

Zdjęcia pochodzą ze zbiorów: alpha, ccharmon oraz sweetbeetandgreenbean.