Odżywianie, a Twoje zdrowie

Odpowiednio zbilansowana dieta bezpośrednio przekłada się na zdrowie i dobrą kondycję całego ciała. Pamiętaj zatem, aby zawsze opierać swoją dietę na świeżych owocach i warzywach, a także zdrowych tłuszczach.
Odżywianie

Prawidłowe odżywianie odgrywa niezwykle istotną rolę jeśli chodzi o utrzymanie zdrowia i dobrej kondycji całego organizmu, ponieważ dostarcza mu wszystkich składników odżywczych i innych substancji chemicznych, których nasze ciało potrzebuje do poprawnego funkcjonowania.

W dalszej części naszego dzisiejszego artykułu będziesz w stanie dowiedzieć wszystkich istotnych spraw dotyczących kluczowych zagadnień, takich jak odżywianie i zachowanie dobrego stanu zdrowia, zaprezentujemy także powszechnie występujące mity i mniej znane fakty z tej dziedziny, oraz omówimy bieżące zmiany w piramidzie pokarmowej.

Nieodpowiednia dieta może być jednym z najgorszych wrogów dla Twojego zdrowia. Niezdrowa żywność nie zawiera niezbędnych składników odżywczych, a na dodatek opiera się na sporej liczbie syntetycznych związków chemicznych, które mogą spowodować mniej lub bardziej poważne uszkodzenie ciała.

Liczby i wskaźniki statystyczne dotyczące nieprawidłowego odżywiania się na całym świecie osiągnęły ostatnio alarmujący poziom, ponieważ tempo codziennego życia i interesy ekonomiczne przemysłu spożywczego doprowadziły do tego, że ogromna liczba ludzi traktuje sztucznie przetworzoną, „śmieciową” żywność jako podstawowy element swojej codziennej diety.

Pizza, hamburgery, potrawy smażone, frytki, hot dogi, przetwory mięsne, słodycze i napoje gazowane to tylko część produktów branży spożywczej, które stały się podstawą złych nawyków żywieniowych i tykającą bombą dla Twojego zdrowia.

Odżywianie, a zdrowie Twojego organizmu – mity i fakty

Prawidłowe odżywianie to bardzo rozbudowane i wielopoziomowe zagadnienie, dlatego też nie ma diet uniwersalnych. Każda z nich musi zostać indywidualnie dobrana do potrzeb danej osoby oraz uprzednio dokładnie przeanalizowana pod kątem potencjalnych problemów zdrowotnych.

Jednakże, istnieje kilka sposobów pozwalających nam na własną dokonać skutecznej analizy tego, co jemy, na jakie dolegliwości się uskarżamy oraz tego co nasz organizm potrzebuje.

Białko

Niezwykle istotną kwestią jest poznanie i zapamiętanie podstawowych różnic między różnymi rodzajami białek, aby nauczyć się rozpoznawać te z nich, których potrzebuje nasz organizm i oddzielać te rodzaje protein, które nie są korzystne dla naszego ciała.

Białka pochodzenia roślinnego i zawarte w chudym (na przykład drobiowym) mięsie mają pozytywny wpływ na zdrowie i kondycję naszego organizmu, pomagając mu w budowaniu masy mięśniowej i ogólnym wzmocnieniu.

Czerwone mięso zawiera w składzie sporo toksycznych tłuszczów, antybiotyków, rozpuszczalników, dodatków syntetycznych oraz hormonów, a także wiele innych związków chemicznych mogących mieć naprawdę negatywny wpływ na funkcjonowanie naszego układu pokarmowego i wywołujących różnego rodzaju choroby.

Wyniki licznych badań naukowych wyraźne pokazują, że odżywianie się głównie czerwonym mięsem, do 5 razy w tygodniu, zwiększa ryzyko zachorowania na raka jelita grubego aż o 4 razy w porównaniu z tymi osobami, które ten rodzaj mięsa spożywają tylko raz w tygodniu.

Mleko

Wprawdzie uważa się od bardzo dawna, że mleko ma zasadnicze znaczenie w dostarczaniu organizmowi odpowiedniej ilości wapnia, to niestety sytuacja bieżąca jest taka, że od mniej więcej dekady nie jest to stwierdzenie już prawdą.

W rzeczywistości dostarczenie organizmowi odpowiednich ilości wapnia nie wymaga już picia mleka, co więcej produkt ten w wielu przypadkach może okazać się szkodliwy dla zdrowia.

Mleko

Ostatnio przeprowadzone badania naukowe wykazały, że picie mleka w dużych ilościach jest bezpośrednio powiązane z pojawieniem się różnego rodzaju problemów natury zdrowotnej obejmujących układ krążenia i oddechowy – najczęściej z piciem mleka łączy się choroby takie jak alergie pokarmowe i cukrzycę.

Ponadto, wiadomo także, że mleko zawiera w swoim składzie białko pochodzenia zwierzęcego, takie jak kazeina, które w określonych przypadkach może mieć wpływ na rozwój niektórych rodzajów nowotworów.

Cukier

Cukier jest jednym z produktów spożywanych na świecie w największych ilościach, a zarazem jest jednym z najbardziej szkodliwych dla ludzkiego organizmu. Cukier powoduje uzależnienie i jest główną przyczyną cukrzycy, choroby, z którą zmaga się prawie 300 milionów ludzi na całym świecie, odpowiedzialną za co najmniej 5% łącznej liczby zgonów każdego roku.

Cukier obniża skuteczność funkcjonowania układu odpornościowego, dostarcza „paliwa” komórkom nowotworowym, uwalnia nadmierne ilości adrenaliny, a także jest bezpośrednią przyczyną stanu podenerwowania i zwiększa podatność na zapadnięcie w depresję.

Zmiana piramidy pokarmowej w ostatnich latach

W swojej pierwotnej postaci zdrowe odżywianie przedstawione schematycznie w postaci piramidy pokarmowej na samej górze miało słodycze, na kolejnych poziomach znajdowały się produkty mleczne i nabiał, następnie owoce i warzywa, a na końcu węglowodany.

Dziś ta piramida wygląda zupełnie inaczej. Węglowodany znajdują się obecnie na górze, poziom niżej obejmuje produkty mleczne i wina czerwone, następnie w kolejności idą orzechy, mięso drobiowe, ryby i owoce morza oraz produkty z mąki pełnoziarnistej. Podstawę współczesnej piramidy pokarmowej stanowią natomiast owoce, warzywa, oliwa z oliwek i zdrowe kwasy tłuszczowe omega-3.

Tak zmieniona struktura piramidy pokarmowej oznacza, że w obecnych czasach każdy z nas musi mieć pełną świadomość tego, jakiego rodzaju odżywianie stosuje, a także gruntowną znajomość parametrów kalorycznych i składu wszystkich zjadanych przez siebie produktów. Tylko w ten sposób można dostarczyć organizmowi niezbędnych składników odżywczych, dzięki czemu będzie mógł on prawidłowo realizować wszystkie swoje funkcje.

Zdrowe jedzenie

Całkowity brak lub niedobór podstawowych składników odżywczych może prowadzić do rozwoju różnego rodzaju krótko- i długoterminowych problemów natury zdrowotnej, które mogą być niezwykle trudne do wyleczenia. Ponadto należy pamiętać, że nieprawidłowe odżywianie się jest główną przyczyną otyłości, chorób serca, depresji i problemów z funkcjonowaniem wątroby oraz nerek, a także wielu innych dolegliwości.

Żywność potrafi utracić większość lub nawet wszystkie ze swoich licznych korzystnych właściwości zdrowotnych podczas jej przetwarzania i obróbki termicznej. Spożywanie zdrowej, ekologicznej żywności jest gorąco zalecane przez specjalistów, ponieważ zawiera ona mniej dodatków syntetycznych i nie została wyprodukowana z udziałem nawozów sztucznych oraz pestycydów, które mogą mieć niekiedy niezwykle niekorzystny wpływ na Twoje zdrowie.

Jedzenie z mikrofalowki

Podsumowując nasze dzisiejsze rozważania, należy zdać sobie sprawę z tego, że niezwykle istotną kwestią jest przejąć kontrolę nad swoimi nawykami dotyczącymi jedzenia i kontrolować swój stan zdrowia – gdyż nieprawidłowe odżywianie się może w szybki sposób doprowadzić do rozwoju wielu mniej lub bardziej poważnych dolegliwości natury zdrowotnej.

Brak podstawowych składników odżywczych w codziennej diecie musi zostać zlikwidowany poprzez przyjmowanie suplementów diety, ale idealnym rozwiązaniem jest odżywianie się oparte o regularne dostawy cennych związków chemicznych do organizmu poprzez odpowiednio zbilansowaną dietę opartą o produkty pochodzenia naturalnego z ekologicznych upraw.