Osteoporoza i inne choroby kości, jak im zapobiec?

Choroby kości, z których najczęściej występującą jest osteoporoza, powstają przez czynniki genetyczne, infekcje, zły rozwój kości lub nieodpowiednie odżywianie. O ile pierwsze z tych czynników są trudne do uniknięcia, o tyle możemy zadbać o zdrowe odżywianie, aby osteoporoza czy inne choroby kości nie dosięgnęły nas w przyszłości.W tym artykule wyjaśnimy jakie są podstawowe składniki odżywcze, które powinniśmy włączyć do diety, aby nasze kości w przyszłości nie cierpiały na żadne ubytki. Wspomnimy też o tych produktach, których należy unikać lub ograniczać, aby chronić nasze kości przed chorobami.

Wapń uznawany jest za najważniejszy składnik odżywczy, który zapewnia zdrowe kości, należy jednak pamiętać, że istnieją inne składniki, które są równie ważne. W rzeczywistości musimy uzyskać w naszym organizmie zrównoważenie wszystkich niezbędnych minerałów, aby nasze kości zachować w zdrowiu.

Osteoporoza i żywność ochronna

  • Mimo, że mleko i przetwory mleczne są bogate w wapń, badania wykazały, że są one trudno przyswajalne przez organizm w wieku dorosłym. Dlatego warto spożywać inne pokarmy bogate w wapń, takie jak sezam, który zawiera więcej wapnia niż mleko i jest łatwiej strawny. Możemy spożywać sezam w formie ziaren lub jako przyprawę nazywaną gomasio (sól sezamowa), również w formie oleju sezamowego z pierwszego tłoczenia na zimno lub w formie tahini (masła sezamowego). Tahini można również zmieszać z wodą, cytryną, cynamonem i miodem i w ten sposób przygotować napój sezamowy.
  • Istnieje niewiele produktów tak bogatych w minerały jak algi (spirulina, kombu, nori, wakame, agar-agar, itd.). Możemy używać ich jako dodatków do gulaszu, ryżu, zup, makaronów, roślin strączkowych i innych potraw, które wymagają gotowania.
  • Gotowana marchew jest znacznie bogatsza w wapń niż surowa.
  • Maca zawiera dużo wapnia i żelaza, a także jest doskonałym regulatorem hormonalnym. Osoby, które mają problemy z nadciśnieniem tętniczym i układem odpornościowym powinny uważać na jej stosowanie i skonsultować dawki spożywania z lekarzem.
  • Skrzyp jest bogaty w krzem, minerał, który wzmacnia strukturę naszych kości. Zaleca się picie dwóch lub trzech filiżanek naparu ze skrzypu dziennie.
  • Woda morska to naturalny produkt, który możemy znaleźć w sklepach ze zdrową żywnością. Zaleca się spożywanie łyżki wody morskiej przed każdym posiłkiem, a także używania jej w przygotowywaniu posiłków, w celu zastąpienia soli morskiej lub soli kuchennej.

2#marchew-osteoporoza.jpg

Dieta bogata w białko

Osteoporoza czy inne choroby kości często powstają z powodu braku białka ponieważ jest ono niezbędne w naszym organizmie do zachowania zdrowia kości. Warto wiedzieć, że białko można pozyskać z innych źródeł niż mięsa, ryby i jajka. W rzeczywistości nadmiar białka pochodzenia zwierzęcego może pogorszyć stan w przypadku osteoporozy. Zalecamy więc spożywanie głównie białka pochodzenia zwierzęcego, które jest dużo lepiej przyswajane przez nasz organizm. Oto źródła tego białka:

  • rośliny strączkowe
  • kiełki lucerny
  • awokado
  • surowe orzechy bez soli
  • spirulina

3#alfa-alfa-osteoporoza.jpg

Znaczenie witaminy D

Witamina D jest niezbędna do absorpcji wapnia i i magnezu przez kości. Nasz organizm naturalnie produkuje witaminę D, kiedy skóra wystawiona jest na działanie promieni słonecznych, dlatego zaleca się przebywanie na słońcu, ale głównie w godzinach porannych i wieczornych. Jeżeli mieszkamy w miejscu gdzie nie ma za dużo słońca, powinniśmy wtedy częściej spożywać jajka i ryby bogate w tłuszcze (sardynki, śledź, łosoś, tuńczyk) lub zażywać tę witaminę w postaci suplementu diety, które można kupić w aptece lub sklepach zielarskich. Zalecamy, aby przed rozpoczęciem zażywania jakichkolwiek suplementów, nawet naturalnych, skonsultować się z lekarzem.

Produkty wypłukujące minerały z organizmu

Zagrożenie chorobami kości powinno nie tylko wpłynąć na zwiększenie spożywania witamin i minerałów, ale też powinno zmobilizować nas do zmniejszenia spożywania produktów, które kradną z naszego organizmu składniki odżywcze. Oto one:

  • alkohol,
  • tytoń,
  • biały cukier,
  • kawa,
  • napoje gazowane i słodkie,
  • żywość rafinowana,
  • gotowe dania,
  • produkty smażone,
  • produkty solone;
  • Otręby, ponieważ hamują wchłanianie się wapnia. Powinniśmy spożywać produkty pełnoziarniste i unikać tych z dodatkiem błonnika (ciastka, białe pieczywo, itd.) lub spożywać je oddzielnie od produktów bogatych w wapń.
  • Warzywa zawierające szczawiany (szpinak, burak ćwikłowy). Możemy spożywać je podobnie jak otręby, oddzielając je od produktów bogatych w wapń.

Zdjęcia dzięki uprzejmości ccharmon i I Believe I Can Fry.