Osteoporoza u kobiet: profilaktyka i leczenie

Osteoporoza

Jak zapewne doskonale wiesz, osteoporoza jest chorobą, która dopada przede wszystkim kobiety. To właśnie my najczęściej cierpimy z powodu tej przewlekłej choroby, w wyniku której kości tracą swoją masę, stają się bardziej kruche, a nawet mogą zmienić nieco swój kształt.

Niestety osteoporoza może powodować naprawdę dotkliwe cierpienia każdego dnia.

Czy istnieje rozwiązanie tego problemu? Niestety, do tej pory nie ma niczego godnego uwagi. Ale możemy zastosować szereg strategii, dzięki którym możemy złagodzić wpływ tej choroby na nas, a tym samym poprawić jakość naszego życia.

Zachęcamy do przeczytania pozostałej części artykułu, co pozwoli Ci dowiedzieć się więcej na temat osteoporozy u kobiet.

Osteoporoza i jej czynniki ryzyka – co pozwala określić podatność na tę chorobę?

Jak z pewnością dobrze wiesz, kości są tworzone przez żywą tkankę. Struktury kostne zmieniają się wraz z upływem począwszy od momentu naszych narodzin, uzyskują stopniowo prawidłową gęstość i wytrzymałość w miarę przechodzenia przez nas z okresu dzieciństwa do wieku dojrzewania, aż do osiągnięcia przez nas około 20 lat.

W tym momencie naszego życia zazwyczaj nasz układ kostny-szkieletowy uzyskuje największą gęstość masy kostnej.

Cierpiąca kobieta

Co to oznacza w przełożeniu na praktykę? Że prawidłowy rozwój człowieka jest niezbędny do posiadania silniejszych i zdrowszych kości, także wraz z upływem czasu.

Jest to bezpośrednio uzależnione od prawidłowych nawyków żywieniowych i zdrowego stylu życia, co pozwoli Twoim kościom zachować odporność i wysoką gęstość tkanki kostnej.

Ale może się zdarzyć, że czasem cierpimy na niedobór jakichś składników, jak wapń, fluor lub witamina D. Z tego też powodu warto teraz szczegółowo przeanalizować wszystkie czynniki mogące zwiększać naszą podatność na zachorowanie na niektóre choroby kości, z których osteoporoza zalicza się do jednej z najpoważniejszych:

1. Czynniki ryzyka będące poza naszą kontrolą

  • Bycie kobietą: tak, zgadza się. Może się to wydawać niesprawiedliwe, ale nasz charakter, genetyka i czynniki hormonalne są czynnikiem decyzyjnym w kwestii tego, czy dopadnie Cię w przyszłości osteoporoza oraz czy rozwinie się ona w dłuższej perspektywie do postaci przewlekłej, z którą będziemy musiały nauczyć się żyć.
  • Wiek: to tylko kwestia czasu – upływ czasu jest zjawiskiem nieuniknionym. W miarę naszego starzenia się coraz bardziej prawdopodobna staje się szansa na to, że rozwinie się u nas osteoporoza. To niestety jest całkowicie normalna sytuacja.
  • Genetyka: czy w Twojej rodzinie występowała osteoporoza? Czy chorował na nią ktoś z członków Twojej rodziny? Może Twoja matka lub babcia? Jeśli tak, to niestety masz większą szansę na to, że osteoporoza rozwinie się także u Ciebie.
  • Warto mieć to na uwadze, jeśli masz genetyczne uwarunkowania do tej choroby, możesz podjąć kroki w celu uchronienia się przed tą chorobą jeszcze na odpowiednio wczesnym etapie życia.
  • Menopauza: zmiany hormonalne spowodowane menopauzą również podnoszą ryzyko zachorowania na wiele chorób, osteoporoza to tylko jedna z nich. Innym sygnałem ostrzegawczym jest sytuacja, w której menopauza występuje u Ciebie przedwcześnie, w wieku około 45 lat.
  • Budowa ciała: jeśli jesteś dość drobnej budowy i masz smukłą figurę, jest to również czynnik zwiększający ryzyko zachorowania na osteoporozę.

Kości

2. Czynniki ryzyka, na które możemy mieć wpływ

Czynnikiem ryzyka, który musimy mieć zawsze na uwadze to, że ważne jest utrzymanie prawidłowego poziomu wapnia i witaminy D w naszym organizmie.

  • Unikaj alkoholu, a nawet słodzonych napojów gazowanych. Te tak powszechnie uwielbiane napoje bardzo często powodują spadek poziomu wapnia.
  • Palisz papierosy? Najwyższa pora rozpocząć już dziś żmudny proces uwalniania się od tego bardzo niezwykle szkodliwego nałogu.
  • Uważaj na zaburzenia odżywiania, takie jak anoreksja. Jeśli często miewasz trwające przez dłuższy czas napady takich zaburzeń, Twoje kości mogą naprawdę ucierpieć z tego powodu.
  • Osteoporoza często może zostać wywołana także przez niski poziom estrogenu lub testosteronu. I uważaj na nieprawidłowości w funkcjonowaniu tarczycy, które także mogą wpływać na zmniejszenie masy kostnej.
  • Należy uważać także na niektóre z leków, takie jak na przykład kortykosteroidy, ponieważ te metody leczenia różnego rodzaju stanów zapalnych mogą powodować wiele problemów, szczególnie jeśli zażywasz je przez wiele lat. Tak samo jest w przypadku leków na zgagę.
  • Jednym ze skutków ubocznych kortykosteroidów jest ograniczenie wchłanianie wapnia przez organizm, co jest jednym z bezpośrednich powodów wywołujących wiele chorób, do których zalicza się także osteoporoza. Zażywaj te leki z umiarem, nie przesadzaj z nimi!

Osteoporoza i dostępne metody jej leczenia

Nasiona dyni

Musimy najpierw wyjaśnić kilka aspektów. Osteoporoza nie jest możliwa do wyleczenia, można jedynie łagodzić jej objawy. Zawsze będziesz musiała stosować się do zaleceń Twojego lekarza.

Dlatego istotne jest zdanie sobie sprawy z tego, że od tej chwili, u której okazało się, że występuje u Ciebie osteoporoza Twoje życie nie będzie już nigdy takie samo, jak wcześniej. Ale przy kilku zmianach, motywacji i sile woli będziesz mogła w dalszym ciągu prowadzić przyjemne, komfortowe życie.

Nie ograniczaj się na przykład tylko do zażywania leków przeciwbólowych. Zastosuj w praktyce opisane poniżej proste wskazówki i ciesz się z życiem oraz samą sobą.

Basen: wiesz już, że siedzący tryb życia przyczynia się do utraty gęstości kości. Tak więc jeśli występuje u Ciebie osteoporoza, nie poddawaj się i nie pozostań w bezruchu.

Pływanie przez 3 razy w tygodniu pomoże Ci znacznie poprawić swoją ogólną kondycję i stan zdrowia, dzięki czemu będziesz w stanie zredukować tempo progresji utraty masy kostnej, a zauważysz także, że jesteś bardziej mobilna, przy mniejszym bólu.

Magnez i witamina D: możesz zażywać suplementy diety sprzedawane w aptekach, możesz też zwrócić się do lekarza i poprosić go, aby przepisał je dla Ciebie.

Ale możesz również znaleźć te niezbędne elementy w normalnej diecie, występują one w dużych ilościach np. w szpinaku, nasionach dyni, brązowym ryżu, rybach, awokado, naturalnym jogurcie typu greckiego, bananach, suszonych figach, ciemnej czekoladzie i wielu innych.

Skrzyp i dmuchawiec: oba te składniki są po prostu cudowne, ponieważ pomagają nam uzupełnić braki krzemu w naszym organizmie. Jest to coś, na co kobiety często się uskarżają. Jeśli pijemy te napary każdego dnia, to będziemy w stanie lepiej wchłaniać wapń z układu pokarmowego.

Wiśnie i cytryny: te dwa owoce są niezbędnymi składnikami diety dla wielu chorób, wśród których jest także osteoporoza. Może wiśnie nie są zbyt łatwe do zdobycia, ale nie wahaj się przed wypiciem każdego dnia szklanki soku z cytryny. Czemu?

Zasadniczo dlatego, że cytryna jest naprawdę bogata w wapń i witaminę C, które zapewnią nam nieocenioną pomoc w zapewnieniu prawidłowego stopnia zwapnienia naszych kości.

I co sądzisz nad wdrożeniem opisanych przez nas wskazówek w życie zaczynając już od dzisiaj?