Ostroga piętowa – przyczyny i leczenie

Żeby uniknąć bólów związanych z ostrogą piętową, należy zakładać jedynie wygodne obuwie i wykonywać odpowiednio dobrane ćwiczenia, które działają łagodząco.
Ostroga piętowa

Ostroga piętowa to zmiany zwyrodnieniowe będące przyczyną powstania narośli kostnej, która uniemożliwia swobodny ruch stopy. Może być spowodowana m. in. nieodpowiednią postawą lub niewygodnym obuwiem. Dzisiaj dowiesz się, czym jest ostroga piętowa, jakie są jej przyczyny i jak można ją leczyć.

Ostroga piętowa – podstawowe informacje

Bóle są nieodzownym elementem tej dolegliwości i pojawiają się wraz ze stanem zapalnym w pięcie. Ból rozprzestrzenia się po całej stopie, aż do palców. Ostroga piętowa może być zdiagnozowana po wykonaniu zwykłego prześwietlenia. Jest widoczna od razu ze względu na narośl powodującą deformacje.

Do czynników wywołujących tę przypadłość zaliczamy ciągłe powtarzanie tej samej czynności i noszenie obcasów. Ostroga ma też związek z nadwagą i płaskostopiem.

Stopy

Nadmierne rozciąganie podeszwy stopy powoduje bóle. Boli też podczas chodzenia. Utrzymanie się na nogach przez długi czas jest praktycznie niemożliwe.

Według ekspertów, nasz organizm potrafi poradzić sobie z nadmiarem wapnia w stopie, transportując go za pośrednictwem układu krwionośnego. Problem pojawia się wtedy, kiedy jego ilości są zbyt duże. Wtedy też występuje ostroga.

Ostroga piętowa sama w sobie nie prezentuje żadnych objawów. Kłujące bóle związane są z naciskiem na wewnętrzną stronę pięty i palce. Dolegliwości ustępują podczas wypoczynku.

Przeczytaj też: Grzybica stóp? Są na to sposoby!

Jak zapobiegać i leczyć ostrogę?

Przeswietlenie stopy

Żeby uniknąć tego typu problemów, konieczna jest wizyta u specjalisty, który przygotuje dla nas odpowiednie wkładki absorbujące przeciążenia i łagodzące uderzenia podczas chodzenia.

Dolegliwości, o której mówimy nie leczy się z dnia na dzień. Cały proces może trwać naprawdę długo, dlatego potrzeba nam będzie sporo cierpliwości. Istnieją sposoby na złagodzenie bólu i stanów zapalnych:

Worek z lodem

Wykonujemy zimny okład, przez około 15 minut, co najmniej 2 razy dziennie. Mogą to być dwie kostki lodu lub zamrożony żel. Niektórzy pacjenci korzystają z zamrożonej butelki z wodą lub puszki.

Wypoczynek

To bardzo ważne, żeby pozwolić stopom odpocząć. Staraj się co jakiś czas unieść nogi i poprawić w ten sposób krążenie krwi, a podczas snu włóż pod nie poduszkę. Złagodzisz zgromadzone napięcie i sprawisz, że odpowiednio wypoczną.

Zmień kilka podstawowych przyzwyczajeń. Podczas aktywności fizycznej, staraj się unikać ćwiczeń, które wymagają uderzeń o podłogę. Zastąp je pływaniem, spacerami lub jazdą na rowerze.

Szyna

To swego rodzaju deseczka, którą przepisują lekarze. Pomaga utrzymać stopę w odpowiedniej pozycji. W tym przypadku odpowiednia szyna przyjmuje kształt litery L. Możesz stosować ją również w ciągu dnia.

Ćwiczenia

Bieganie

Prawda jest taka, że aktywność fizyczna nie zawsze jest korzystna w przypadku ostrogi piętowej. Istnieją jednak pewne ćwiczenia, które pomogą złagodzić bóle i wzmocnić obolałą strefę.

  • Rozciąganie łydek. Stań pod ścianą i oprzyj na niej ręce. Ustaw stopy jedną za drugą. Przednie kolano powinno być lekko ugięte. Wysuń biodra w stronę ściany i wytrzymaj 10 sekund.

Poczujesz ucisk w łydkach – to normalne. Powtórz ćwiczenie 20 razy i zrób to samo z drugą stopą.

  • Następne ćwiczenie świetnie wpływa na podeszwę stopy. Najlepiej wykonywać je z samego rana, zanim jeszcze wstaniesz z łóżka.

Połóż stopę na kolanie drugiej nogi. Złap się za palce i pociągnij je w górę. Wytrzymaj 10 sekund i wróć do pozycji początkowej. Powtórz ćwiczenie 20 razy i zrób to samo z drugą stopą.

Koniecznie przeczytaj: Ćwiczenia fizyczne – 7 korzyści psychologicznych

Obuwie

Obuwie

Pierwsza i najważniejsza rzecz: obuwie musi być w Twoim rozmiarze. Najlepszy moment na kupno butów to popołudnie, zaraz po wyjściu z pracy. To właśnie wtedy stopy są najbardziej spuchnięte.

Do przymierzania obuwia zakładaj skarpetki, których używasz na co dzień. Pospaceruj po sklepie, sprawdź czy możesz swobodnie poruszać palcami. Nie powinno ani ocierać, ani uciskać.

Obcasy ogranicz do koniecznego minimum. Jeżeli musisz zakładać je do pracy, miej drugą parę butów na zmianę. W trakcie podróży lub obiadów zmieniaj je na te wygodniejsze.

Zaopatrz się w kilka bardzo przydatnych produktów: łyżka do butów, specjalne wkładki, opaski uciskowe, itp.