Papaja i jej nasiona – Dlaczego warto je jeść?

Papaja zawiera przeciwutleniacze i witaminy, które wzmacniają układ odpornościowy, a także błonnik, który wspomaga trawienie i redukuje poziom złego cholesterolu.
Papaja

Papaja to niezwykle smaczny i zdrowy owoc, bardzo popularny w niektórych regionach świata. Zapewnia on dużą dawkę substancji o działaniu przeciwnowotworowym, ma także działanie przyspieszające gojenie się ran.

Jeszcze do niedawna wiele osób sądziło, że papaja to tylko smaczna przekąska i dodatek, jednak dzisiaj wiemy już, jak wiele korzyści zdrowotnych niesie ze sobą jedzenie tego owocu oraz jego nasion.

Papaja – Dlaczego warto ją jeść?

Papaja zawiera enzym o nazwie papaina – związek o budowie bardzo zbliżonej do enzymów wydzielanych przez trzustkę, które są odpowiedzialne za trawienie białek.

Te same enzymy (a więc również papaina) mają również zdolność rozpuszczania warstwy proteinowej komórek nowotworowych, mogą więc pomagać układowi odpornościowemu w ich zwalczaniu.

Innym enzymem obecnym w papai jest chymopapaina. Razem z papainą mają działanie wspomagające i lepsze przyswajanie białek w organizmie. Enzymy proteolityczne potrafią przełamywać warstwę ochronną wirusów, guzów, alergenów, cyst czy grzybów. Gdy warstwy te zostają zniszczone, organizm łatwiej może regenerować swoje komórki.

Papaina zwalcza stany zapalne, ułatwia leczenie oparzeń i zapobiega tworzeniu się blizn. Można więc powiedzieć, że papaja to idealny naturalny środek wspomagający gojenie się i regenerację organizmu.

Karotenoidy chronią przed wolnymi rodnikami

Nasiona papai

Za różowo-pomarańczowe zabarwienie papai odpowiedzialne są karotenoidy, w tym beta-karoten oraz likopen. Są to dwa potężne przeciwutleniacze o działaniu przeciwnowotworowym. Likopen może zmniejszać ryzyko zachorowania na raka prostaty.

Ma także właściwości pozwalające na niszczenie komórek nowotworowych i wzmacniające działanie enzymów ochronnych.

Badanie przeprowadzone przez chińskich badaczy wykazały, że spożywanie produktów bogatych w likopen oraz picie zielonej herbaty to dwa naturalne sposoby na uchronienie się przed zachorowaniem na raka prostaty.

Izotiocyjaniany zapobiegają powstawaniu komórek nowotworowych

Izotiocyjaniany to kolejne związki obecne w papai, które jak uwodniono spowalniają proces powstawania i rozwijania się komórek nowotworowych. Badania przeprowadzone na zwierzętach udowodniły, że izotiocyjaniany pozwalają zmniejszyć ryzyko białaczki, a także nowotworów piersi, płuc, okrężnicy, trzustki i prostaty.

Dlaczego jeszcze warto jeść papaję?

Sok z papai

  • Papaja to owoc niezwykle bogaty w substancje odżywcze, przeciwutleniacze, karoten, witaminy C, E oraz A, a także flawonoidy. Co więcej zawiera ona także witaminy z grupy B, kwas foliowy, kwas pantotenowy, potas oraz magnez.
  • Wszystko to sprawia, że papaja to owoc niezwykle korzystny dla prawidłowego funkcjonowania układu sercowo-naczyniowego, a także doskonały środek profilaktyczny w zapobieganiu chorobom nowotworowym.
  • Papaja wpływa również korzystnie na układ odpornościowy, zapobiega infekcjom, przeziębieniom czy grypie.
  • Papaja zawiera dużą dawkę błonnika, dzięki czemu obniża poziom złego cholesterolu. Błonnik pomaga także w usuwaniu zalegających w okrężnicy toksyn – przylega do rakotwórczych substancji i przyspiesza ich wydalanie z organizmu.

Jak wykorzystać nasiona papai?

Nasiona papai mogą być nawet bardziej korzystne dla Twojego zdrowia niż sam owoc. Mają one lekko pikantny, gorzki smak, co może nieco utrudniać ich spożywanie. Warto jednak wziąć pod uwagę ich liczne właściwości zdrowotne, takie jak:

  • właściwości przeciwbakteryjne, które sprawiają, że są efektywnym środkiem zwalczającym m.in. salmonellę, bakterie coli czy gronkowca
  • właściwości chroniące nerki przed szkodliwym działaniem toksyn
  • skuteczne wsparcie w wydalaniu pasożytów jelitowych
  • oczyszczanie i detoksykacja wątroby

Papaja to owoc, który z bardzo wielu powodów warto włączyć do swojego jadłospisu. Staraj się jeść przynajmniej jedną papaję tygodniowo. Jej niezwykły smak sprawia, że łatwo wkomponować ją do wielu różnych przepisów – można dodawać ją do zup, sałatek, jogurtów i wielu innych.

Nie możesz przegapić takiej okazji dla swojego zdrowia!