Popraw swoją pamięć, dzięki tym 10 sposobom

Komórki nerwowe

Twoja pamięć zawodzi cię w codziennych sytuacjach? Masz często problemy z koncentracją lub czujesz, że inni ludzie pamiętają więcej niż ty? Nie martw się. Wiedz, że czasami to właśnie stres lub lęk, a nawet zła dieta obniżają twoją sprawność umysłową.

Pomyśl o swoim mózgu jak o mięśniu. Mięsień można ćwiczyć i rozwijać. Poprawa twojej pamięci jest zawsze możliwa i poniżej wyjaśnimy ci, w jaki sposób możesz to zrobić. Czytaj dalej!

1. Odpowiednia dieta, która poprawi twoją pamięć

Mózg wypełniony żywnościąPrzestrzeganie prawidłowej diety jest niezbędne, jeśli chodzi o dobrą pamięć. Najlepiej zacząć od włączania w nią następujących owoców, warzyw i innych istotnych składników:

  • Banan
  • Orzechy włoskie
  • Jabłko
  • Łosoś i pstrąg
  • Drożdże piwne
  • Brokuł
  • Szpinak
  • Siemię lniane
  • Kiełki pszenicy
  • Czosnek
  • Cebula
  • Szparagi
  • Owies
  • Soczewica
  • Papryka
  • Owoce cytrusowe

2. Unikaj rutyny

Rutyna to niebezpieczny wróg twojej pamięci. Powtarzanie tych samych czynności każdego dnia, tydzień po tygodniu, sprawia, że twój mózg przestaje odbierać zachęcające bodźce i motywację. 

Taka monotonia bodźców powoduje, że przetwarzanie informacji staje się wolniejsze i trudniej badań fakty oraz informacje.

Jak temu zapobiec? Spróbuj każdego dnia robić coś innego. Oczywiście, wciąż trzeba będzie podążać za rutyną, aby wypełniać codzienne obowiązki, ale dobrze jest tworzyć sobie co najmniej dwugodzinne przerwy od nich.

3. Małe ćwiczenia mentalne każdego dnia

Wypróbuj gry pamięciowe. Licz schody w swoim biurze, szkole, czy siłowni. Gdy zobaczysz tablicę rejestracyjną samochodu, spróbuj zapamiętać ją i przypomnieć sobie po dwóch godzinach. Zapamiętaj numery telefonów do swoich przyjaciół lub rodziny.

Naucz się na pamięć wiersza lub piosenki i spróbuj je odtworzyć następnego dnia.

4. Skup się na tym, co robisz

Kobieta z mężczyzną odpoczywa na szosie

Zdarza się, że pewne czynności wykonujesz automatycznie. Budzisz się, czeszesz włosy, jesz śniadanie i wychodzisz z domu. Gdzie zostawiłeś swój telefon? Gdzie masz kluczyki od samochodu? To normalne. Od teraz jednak skupiaj się na tym, co robisz, bądź obecny „tu i teraz”, a szybko zobaczysz, jak stopniowo poprawia się twoja pamięć.

5. Jeśli chcesz coś zapamiętać, wizualizuj to

Załóżmy, że chcesz zapamiętać, gdzie zostawiłeś kluczyki do domu, żeby nie zgubić ich, gdy będą potrzebne. Co możesz zrobić? Wyobraź sobie, jak zostawiasz je na stoliku przy wejściu. Zwizualizuj to sobie. Teraz pomyśl, że chcesz zapamiętać datę urodzin kolegi z pracy: wyobraź sobie kawałek kartki kalendarza z tą datą.

Najlepsza pamięć opiera się na obrazach.

6. Pamięć a skojarzenia

Komórki nerwowe

To bardzo proste. W rzeczywistości, to prawie gra. Poprawa pamięci przez skojarzenia. Chcesz przykład? Na pewno kiedyś tego doświadczyłeś: wąchałeś coś i nagle przypomniałeś sobie o konkretnym okresie w swoim życiu, albo usłyszałeś piosenkę, przez którą w twojej głowie pojawiło się jakieś słowo, uczucie lub obraz z przeszłości.

Jeśli, na przykład, chcesz zapamiętać datę swojej następnej wizyty u lekarza, skojarz ją sobie z czymś: Dzień 10 o 9 (możesz pomyśleć o 10 palcach swojej ręki i wieku swojego bratanka).

7. Poukładaj informacje

Twoja pamięć stanie się jeszcze lepsza, gdy skuteczniej będziesz organizować informacje, które chcesz zapamiętać. Wyobraź sobie, na przykład, że idziesz do supermarketu i zapominasz zabrać ze sobą listy zakupów. To coś, co zdarza się każdemu. Co możesz wtedy zrobić?

Pierwszą rzeczą jest wizualizacja swojej kuchni i wykonanie w głowie szybkiego przeglądu każdej szafki i jej sekcji: mleko, owoce, rośliny strączkowe, środki czyszczące, środki do łazienki…

8. Ureguluj stres i negatywne emocje

Kobieta która robi wszystko

Na pewno już przyzwyczaiłeś się do tego, co mówią ludzie: „Ale masz słabą pamięć!” lub, co gorsze, możliwe, że mówisz tak do siebie. Czy wiesz, jak to może się skończyć? Sprawisz, że rzeczywiście tak będzie i zaczniesz obwiniać się za swoje powiększające się problemy z pamięcią.

Już dzisiaj zacznij sobie uświadamiać następujące fakty:

  • Pamięć jest jak mięsień, który można rozwijać, wykonując „ćwiczenia mentalne”.
  • Stres i zmartwienie to najgorsi wrogowie twojej pamięci.
  • Aby poprawić swoją pamięć, musisz mieć motywację, i być świadomy bodźców oraz tego, co robisz przez cały czas, jednak bez wytwarzania jakiejkolwiek presji.

9. Stymuluj swój mózg

Czytaj książki, czasopisma, gazety, pisz dziennik lub nawet zacznij uczyć się nowego języka obcego. Ćwicz swój mózg każdego dnia, aby w ten sposób poprawić podstawowe jego procesy, w tym na przykład pamięć.

Dzięki temu staniesz się również aktywny i, co najlepsze, uchronisz się przed skutkami upływu czasu i ewentualnymi chorobami zwyrodnieniowymi.

10. Korzystaj ze świeżego powietrza, pozbywaj się napięcia

Mężczyzna chodzący po górach

Każdego dnia powinieneś spędzać godzinę na zewnątrz: spacerując, przechadzając się, jeżdżąc na rowerze lub wychodząc z psem. Świeże powietrze oczyści twój umysł i pozwoli ci pozbyć się napięcia, a wszystko za sprawą zapachów, uczuć i dźwięków

Wszystko to zrelaksuje cię i zapewni ci sporą dawkę rozluźniających endorfin. Nie ma nic lepszego niż moment spokoju, który pozwala utrzymać w pamięci wspomnienia danego dnia i małe codzienne szczegóły.

Spróbujesz tych sposobów, aby poprawić swoją pamięć?