Poranne Zmęczenie: Przyczyny i Zapobieganie

Czy kiedykolwiek Cię to spotkało? Budzisz się rano i czujesz się tak zmęczona i w złym humorze, że nie masz ochoty wyjść domu. Prawdą jest, że odpoczynek w nocy jest absolutnie niezbędny, ale poranne zmęczenie ma swoje podłoże gdzie indziej. Jeżeli odpowiednio długo spałaś, to poranne zmęczenie nie jest czymś normalnym.

Zdaniem ekspertów, powtarzające się epizody porannego zmęczenia mogą być objawem niektórych chorób, a więc czymś, o czym należy niezwłocznie wspomnieć lekarzowi. Poniżej wyjaśniamy, co może być przyczyną takiego stanu.

Jak się objawia poranne zmęczenie?

3# serce-poranne-zmęczenie.jpg

Lekarze na ogół wskazują, że najbardziej niebezpieczne jest pierwszych kilka godzin porannych.

Często mówią oni o stanach tak zwanego „omdlenia” spowodowanych przez niskie ciśnienie, wynikające ze zmniejszonego przepływu krwi do mózgu. Warto o tym pamiętać. Zatem, jeżeli Twoje poranne zmęczenie utrzymuje się codziennie i zauważasz, że ledwo wystarcza Ci energii oraz czujesz zawroty głowy, natychmiast skontaktuj się z lekarzem.

2. Problemy hormonalne: Niedoczynność tarczycy

7#:sniadanie-poranne-wstawanie.jpg

  • Po pierwsze, obserwuj czy Twoje poranne zmęczenie utrzymuje się przez co najmniej dwa tygodnie; jeśli tak, skontaktuj się z lekarzem. Może to pomóc we wczesnym rozpoznaniu choroby: problemów z sercem, niedociśnieniem tętniczym, zaburzeniami rytmu serca…
  • Dbaj o swoje emocje. W przypadku, gdy budząc się rano, nie masz siły na to, aby sprostać codziennym obowiązkom i wolisz zostać w łóżku cały dzień, zadaj sobie pytanie, dlaczego. Zmierz się ze swoimi problemami, poszukaj wsparcia emocjonalnego w rodzinie, znajomych. Ciesz się z każdego nowego dnia. Pokój i szczęście są największym źródłem energii i najlepszą pomocą w zwalczaniu zmęczenia.
  • Uważaj na diety, które stosujesz. Upewnij się, że w Twojej diecie nie brakuje składników odżywczych, które są niezbędne w każdej zróżnicowanej diecie, i że zawsze jesteś dobrze nawodniona.
  • Przenigdy nie zapominaj o śniadaniu. Powtarzamy to do znudzenia, ale jest to jeden z najważniejszych posiłków w ciągu dnia, który zapewni Ci wystarczająco dużo energii, aby walczyć z ewentualnym zmęczeniem. Zadbaj o to, aby w Twojej diecie znalazły się owoce i błonnik. Nie pij mleka krowiego, zastąp go lepiej mlekiem na bazie roślin. Spożywaj błonnik w ramach produktów takich jak płatki owsiane z jabłkiem ze skórką, jagodami, truskawkami i orzechami, które poza tym, że dodają energii – poprawiają również nastrój.
  • Przygotuj rzeczy potrzebne na jutro dzień przed, tak, że gdy obudzisz się rano, wszystko już będzie gotowe, a jedyne co będziesz musiała zrobić, to spokojnie zjeść śniadanie.
  • Pij napary z żeń-szenia i imbiru, co najmniej trzy razy w tygodniu wraz ze śniadaniem. Zapewnią Ci one witalność, energię i wzmocnią Twoje ciało.
  • Trzymaj się harmonogramu. Zawsze jedz posiłki w tym samym czasie, odpoczywaj 8 godzin na dobę, znajdź co dzień trochę czasu dla siebie, spaceruj co najmniej pół godziny dziennie, aby zapewnić sobie trochę słońca… i jak już wcześniej wspomnieliśmy, skonsultuj się z lekarzem jeżeli zauważysz którykolwiek z wymienionych objawów.