Postawa ciała – 6 porad dla zdrowia kręgosłupa

Nieprawidłowa postawa ciała może mieć daleko idące konsekwencje dla Twojego kręgosłupa. Zadbaj o prawidłową postawę i uniknij bólu.
Prawidłowa postawa ciała

Postawa ciała to rzecz, o którą warto zadbać, jeśli chcemy cieszyć się dobrą jakością życia i uniknąć bolesnych konsekwencji. Kiedy spędzamy wiele godzin każdego dnia w pozycji siedzącej, najbardziej cierpi na tym nasz kręgosłup. Aby ustrzec się bólu pleców, warto zadbać o prawidłową postawę naszego ciała.

Prawidłowa postawa to jednak dość ogólny termin i nie wszyscy wiemy, co właściwie to oznacza. Na szczęście już za chwilę zdradzimy Ci 6 porad, dzięki którym w każdej pozycji będziesz dbać o zdrowie swojego kręgosłupa. Czy to nie wspaniałe?

Jak postawa ciała wpływa na kręgosłup?

Twój kręgosłup pełni bardzo odpowiedzialną funkcję – to na nim opiera się całe Twoje ciało i to dzięki niemu możemy się poruszać. Złe nawyki i nieprawidłowa postawa ciała może poważnie uszkodzić tę część naszego ciała, a zmiany takie jak przepuklina kręgosłupa czy bóle pleców, mogą być nieodwracalne.

Problemy z kręgosłupem to nie tylko ból i dyskomfort, ale także poważne choroby zwyrodnieniowe.

Ból pleców

W przypadku kobiet najczęściej są to problemy z biodrami, które pogłębiają się zwłaszcza przez regularne noszenie butów na wysokim obcasie czy noszenie ciężkich torebek na jednym ramieniu, przez co opieramy ciężar ciała tylko na jednej nodze.

Nieprawidłowa postawa ciała to problem większości z nas, do czego przyczynia się przede wszystkim siedzący tryb życia i wielogodzinna praca przed monitorem komputera. Do tego dochodzą także problemy z nadwagą oraz brak aktywności fizycznej.

Spędzając większość dnia w pozycji siedzącej i pochylając się nad klawiaturą, możemy wyrządzić sobie dużą krzywdę, a bóle karku to dopiero początek góry lodowej.

Jaka postawa ciała jest najbardziej prawidłowa?

Wiele osób dba o prawidłową postawę ciała tylko podczas aktywności fizycznej, zapominając, że o nasz kręgosłup musimy dbać niezależnie od wykonywanej czynności. Warto podkreślić także, że prawidłowa postawa ciała może różnić się nieco w zależności od tego, czy siedzimy, chodzimy czy leżymy.

Poniżej znajdziesz kilka naszych porad, jak dbać o kręgosłup w każdej sytuacji.

Prawidłowa pozycja siedząca

Kobieta w parku

Kiedy siedzisz, obie Twoje stopy powinny znajdować się płasko na podłodze, a plecy powinny być wyprostowane. Opuść ramiona, ściągnij lekko łopatki. Unikaj zakładania nogi na nogę oraz krzyżowania nóg – uniemożliwia to prawidłowe krążenie krwi i może wywoływać opuchliznę oraz zmęczenie.

Prawidłowa pozycja stojąca

Lekko ugnij kolana, otwórz klatkę piersiową, tak aby mogła swobodnie się poruszać podczas oddychania. Zadbaj o to, by środek ciężkości Twojego ciała opierał się na nogach i klatce piersiowej.

Jak spacerować?

Podczas chodzenia warto zadbać o prawidłową pozycję szyi i głowy – wyciągnij szyję i trzymaj głowę wysoko i prosto. Nie patrz pod nogi, ponieważ długotrwałe pochylanie może wywoływać bóle szyi i karku. Chodząc stawiaj na podłożu najpierw piętę, a dopiero później palce.

Najzdrowsza pozycja do spania

Śpiąca kobieta

Najzdrowszą pozycją do spania jest spanie na boku z lekko ugiętymi kolanami. W takiej pozycji kręgosłup pozostaje wyprostowany. Co więcej, warto zadbać o wybór odpowiedniego materaca i poduszek, dzięki którym lepiej wypoczniesz i obudzisz się bez bólu.

Twoja postawa a prowadzenie samochodu

Prawidłowa postawa ciała wpływa pozytywnie nie tylko na Twoje zdrowie, ale i na bezpieczeństwo. Mamy na myśli przede wszystkim prowadzenie auta. Kiedy prowadzisz samochód w odpowiedniej pozycji, ryzyko urazu w razie wypadku jest znacznie mniejsze.

Nie opieraj głowy o zagłówek, ani nie pochylaj się do przodu. Ustaw fotel tak, aby bez problemu dosięgać do pedałów, bez potrzeby przesuwania się do przodu.

Jak zadbać o prawidłową postawę ciała?

Istnieje kilka technik, które pomogą Ci pracować nad prawidłową postawą ciała o dowolnej porze dnia i nocy. Oczywiście na początku możesz zapominać o utrzymywaniu wyprostowanej sylwetki, a nawet może wywoływać to pewien dyskomfort i zmęczenie mięśni. Uwierz jednak, że warto spróbować i wyrobić sobie nawyk prostowania pleców.

Niewidoczna lina

Wyobraź sobie, że Twoje ciało jest zawieszone na długiej prostej linie zwisającej z sufitu. Jest to technika często wykorzystywana na zajęciach z jogi czy pilatesu, dzięki której o wiele łatwiej jest utrzymywać prawidłową postawę ciała.

Naklej taśmę na plecy

Będzie Ci potrzebna pomoc kogoś bliskiego, kto naklei na Twoich plecach znak X z taśmy samoprzylepnej. Znak ten powinien rozciągać się od prawego ramienia do lewego biodra i od lewego ramienia do prawego biodra, krzyżując się na wysokości talii. Pomoże Ci to utrzymać wyprostowaną sylwetkę, pamiętaj tylko, aby przy przyklejaniu taśmy ściągnąć lekko łopatki.

Spacer z książką… na głowie

Jest to technika wykorzystywana niegdyś do uczenia młodych dam prawidłowego chodzenia z gracją. Trzymaj głowę i szyję prosto, a na czubku głowy połóż książkę. Chodząc, nie patrz w dół. Unikaj także opuszczania ramion. Staraj się poruszać energicznie, ale z gracją.

Zadbaj o swoje łydki

Rozciąganie

Postawa Twojego ciała nie zależy tylko od kręgosłupa, równie ważne są na przykład nogi, zwłaszcza łydki, na których przez większość czasu opiera się ciężar naszego ciała. Jak o nie zadbać? Usiądź na podłodze i wyprostuj nogi.

Pochyl się do przodu próbując złapać się za palce u stóp. Jest to doskonałe ćwiczenie rozciągające plecy, ramiona oraz szyję, w dodatku wzmacniające mięśnie brzucha i łydek.

Rób sobie przerwy

Jeśli spędzasz większość dnia w pozycji siedzącej, koniecznie zadbaj o regularne przerwy w pracy. Wstań na chwilę, przespaceruj się, wykonuj krążenia ramion oraz bioder. Możesz też wykonać proste ćwiczenie w pozycji siedzącej, polegające na unoszeniu nóg przy jednoczesnym utrzymywaniu prostych pleców.

Lusterko prawdę Ci powie

Jeśli chcesz upewnić się, czy Twoja postawa jest prawidłowa, nie bój się patrzeć w lustro. Stań twarzą do lustra, wyprostuj się i oceń swoją sylwetkę. Dzięki temu będziesz wiedzieć, czy prawidłowo stosujesz się do naszych wskazówek.