Nie potrafisz schudnąć? – możliwe przyczyny

Brak aktywności fizycznej jest jedną z głównych przyczyn nadwagi i otyłości. Osoby cierpiące na bezsenność mają znacznie wolniejszy metabolizm, ponadto mają zaburzone funkcjonowanie hormonów odpowiedzialnych za uczucie głodu. W efekcie, mają tendencję do większego spożycia.

 

Połączenie zdrowej diety i regularnych ćwiczeń fizycznych jest kluczem do utrzymania odpowiedniej wagi i zachowania szczupłej sylwetki. Czasem jednak to nie wystarczy. Według wielu przeprowadzonych badań istnieją rozmaite czynniki zewnętrzne, które nie pomagają nam schudnąć. A wręcz przeciwnie – mimo zdrowego trybu życia przybieramy na wadze. Jeśli stosujesz zdrową dietę, a mimo to nie potrafisz schudnąć, spróbuj znaleźć tego przyczynę. Poniżej przedstawiamy 7 możliwych przyczyn braku efektów odchudzania.

Nie potrafisz schudnąć? – Wysypiaj się

2#:schudnąć.jpg

Liczne badania wykazały, że ludzie, którzy cierpią na bezsenność albo sypiają mniej niż pięć godzin na dobę, mają spowolnioną przemianę materii, a wydzielanie przez nich hormonów sytości i głodu, takich jak leptyna i grelina, zostaje zaburzone.

Leptyna, to hormon, który wysyła do mózgu informacje, że nasz żołądek jest już pełny i jesteśmy najedzeni. Z kolei grelina (wytwarzana przez żołądek) stymuluje głód – wysyła do mózgu informację o tym, że jesteśmy głodni. Badania wykazują, że u osób, które nie wysypiają się dobrze, poziom leptyny obniża się, a poziom greliny się podwyższa. Sprawia to, że mają one tendencję do pochłaniania jedzenia w zwiększonych dawkach i podjadania między posiłkami – czyli po prostu stale przybierają na wadze i nie są w stanie schudnąć.

Najłatwiejszym rozwiązaniem tego problemu jest zmiana nawyków i przesypianie przynajmniej ośmiu godzin na dobę.

Spożywanie ukrytych cukrów

3#:schudnąć.jpg

Cukry mogą ukrywać się nawet w produktach, w których najmniej byś się tego spodziewała. Często nieświadomie spożywasz ich duże ilości wraz z batonami energetycznymi, płatkami śniadaniowymi, napojami izotonicznymi, sosami czy kremowymi serkami.

Aby tego uniknąć, dokładnie czytaj etykiety produktów, które lądują w Twoim koszyku na zakupy. Dzięki temu nie będziesz wybierała produktów zawierających rafinowany cukier i dużo łatwiej będzie Ci schudnąć.

Liczysz kalorie, a nie zwracasz uwagi na wartości odżywcze

Oczywiście, kiedy starasz się schudnąć, kaloryczność posiłków powinna zostać ograniczona. Jednak równie ważne jak liczenie kalorii jest dobór odpowiednich wartości odżywczych. Nie licz obsesyjnie każdej pochłoniętej kalorii, postaw raczej na jakość spożywanych potraw. Niech Twoja dieta będzie bogata w witaminy, minerały i antyoksydanty.

Prowadzisz siedzący tryb życia

Siedzący tryb życia jest jedną z najważniejszych przyczyn nadwagi i otyłości. Chociaż wydaje Ci się, że brakuje Ci czasu na ćwiczenia, tak naprawdę to tylko wymówka. Wystarczy 30 minut ruchu dziennie – mogą to być spacery, jogging, jazda na rowerze czy jakikolwiek inny sport, który sprawia Ci przyjemność.

Nie poświęcasz czasu na gotowanie

4#:schudnąć.jpg

Połączenie siedzącego trybu życia z niezdrowym odżywianiem jest największym wrogiem odchudzania. Wiele osób, tłumacząc się brakiem czasu, wybiera mrożonki, gotowe potrawy i wszelkiego rodzaju śmieciowe jedzenie. W ten sposób na pewno nie uda Ci się schudnąć, a nawet – co gorsza – zachować aktualnej wagi. Rozwiązaniem tego problemu jest wygospodarowanie codziennie odrobiny czasu na przygotowanie pełnowartościowego śniadania oraz zdrowego obiadu i kolacji.

Cierpisz na zaburzenia hormonalne

Bez względu na to, jak bardzo byś się starała schudnąć, skutek Twoich starań jest jednak odwrotny i, wręcz przeciwnie, przybierasz na wadze. Najlepiej w takim przypadku skonsultuj się z lekarzem, ponieważ przyrost masy ciała może być wynikiem zaburzeń hormonalnych, takich jak niedoczynność tarczycy, zespół policystycznych jajników lub odporność na insulinę.

Lekarz wskaże Ci odpowiednie leczenie, dzięki któremu wyeliminujesz lub złagodzisz problem. Co więcej, jeśli zostanie potwierdzony problem o podłożu hormonalnym, powinnaś koniecznie włączyć do swojej diety zdrowe białka, warzywa, algi oraz nienasycone kwasy tłuszczowe.

W Twojej diecie brakuje nienasyconych kwasów tłuszczowych

5#:schudnąć.jpg

Kwasy tłuszczowe Omega-3 i -6 występują w dużych ilościach w rybach.

Przez wiele lat plany żywieniowe oraz diety odchudzające wykluczały spożywanie tłuszczów. Obecnie na rynku dostępnych jest wiele produktów opatrzonych napisem „o niskiej zawartości tłuszczu”, które kuszą obietnicą polepszenia jakości odżywiania się. Co ciekawe jednak, wskaźniki nadwagi i otyłości mimo wszystko pną się w górę. Jeśli chcesz schudnąć, wybieraj produkty bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe.

Największym błędem osób, które chcą schudnąć, jest wykluczenie z diety zdrowych tłuszczów, które są obecne między innymi w oleju z siemienia lnianego, oleju z ryb, orzechach i różnego rodzaju ziarnach. Tego typu tłuszcze przyczyniają się do rozkładu tych „złych” tłuszczów, a ponadto dostarczają długotrwałego uczucia sytości.