Czy powinieneś spać więcej? Sprawdź!

Deficyt snu sprawia, że czujesz się poddenerwowany i nie kontrolujesz swoich emocji. Wiele badań wykazało bezpośredni związek pomiędzy brakiem snu a wahaniami nastroju, jak również innych zaburzeń psychicznych takich jak depresja.
Przekrwione oczy

Zapewne wiesz, że każdy człowiek i każdy organizm jest inny. Dotyczy to nie tylko nawyków, stylu życia czy diety, ale także ilu godzin snu potrzebujesz, aby dobrze funkcjonować. Organizm może Ci jednak dawać sygnały, jeśli powinieneś spać więcej.

Nawet jeśli uważasz, że Twoja dzienna dawka snu jest odpowiednia dla Twojego wieku, płci i wykonywanego zawodu, dowiedz się jak sprawdzić, czy jednak nie musisz spać trochę więcej.

Czy powinieneś spać więcej?

Oznaki niewyspania

To czy śpisz wystarczająco dużo wpływa na Twoje samopoczucie, nastrój i wydajność w pracy. Odpoczynek jest więc konieczny do prawidłowego funkcjonowania i podwyższenia jakości Twojego życia.

Czasami nawet nie zdajemy sobie sprawę, że czujemy się osłabieni i zmęczeni właśnie z powodu deficytu snu. Właśnie dlatego ważne jest zwracanie uwagi na sygnały, które wysyła Twoje ciało, aby dowiedzieć się czy rzeczywiście powinieneś spać więcej.

Możesz cierpieć na bezsenność lub zaburzenia snu i nawet nie zdawać sobie z tego w pełni sprawy. Dobrze jest wiedzieć, czy jakość Twojego snu pozwala Ci w pełni wypocząć i czy wystarczy spać tyle godzin co dotychczas, aby zregenerować siły na następny dzień.

Zastanówmy się więc jakie są główne oznaki tego, że powinieneś spać więcej.

Jesteś ciągle głodny

I nie chodzi tu tylko o zachcianki związane z zespołem napięcia przedmiesiączkowego czy zwykłą ochotę na coś słodkiego. Mowa tu o uczuciu, że nieważne co i ile jesz, Twój żołądek cały czas sprawia wrażenie pustego.

Może być to wywołane deficytem snu, gdyż to właśnie kiedy śpimy w naszym organizmie wydzielają się hormony odpowiedzialne za uczucie sytości, w tym serotonina i dopamina.

U osób śpiących niewystarczająco dużo, dochodzi do wzmożonej produkcji geraliny, która jest neuroprzekaźnikiem informującym nasz mózg, że nadszedł czas posiłku.

Dodatkowo jeśli zamiast spać pracujesz do późna, może nadejść moment, kiedy zgłodniejesz i zaczniesz zaglądać nocą do lodówki, aby uzupełnić poziom węglowodanów.

Nocne podjadanie

Masz problemy z koncentracją

Dobre odżywianie jest konieczne dla prawidłowego funkcjonowania Twojego mózgu, jednak równie istotna jest odpowiednia ilość snu.

Aby być zdolnym do kojarzenia faktów, zapamiętywania i przetwarzania informacji oraz realizowania swoich obowiązków, musisz spać wystarczająco długo.

Gdy śpisz, Twój mózg wykorzystuje ten czas na zrekonstruowanie pamięci długoterminowej. To właśnie dlatego studenci przed egzaminem powinni spać zamiast uczyć się nocami.

Jeśli po ciężkiej nocy siadasz nad testem i nie pamiętasz nic z tego, czego się uczyłeś, to prawdopodobnie efekt braku snu.

Często chorujesz

Sen ma także wpływ na Twój układ odpornościowy. Jeśli dość często dopada Cię przeziębienie, grypa, katar czy ból gardła to wyraźny znak, że Twoja odporność jest osłabiona i potrzebujesz spać więcej, aby ją wzmocnić.

Sen wspomaga leczenie: właśnie dlatego, gdy masz gorączkę, Twój organizm sam dopomina się o drzemkę.

Niewyspana osoba ma niższe ciśnienie krwi, niższą temperaturę ciała i mniej energii, a to sprawia, że jest ona bardziej narażona na wszelkiego rodzaju infekcje.

Jeśli więc chcesz zachować zdrowie, musisz spać odpowiednią liczbę godzin i wzmacniać się dodatkowymi witaminami czy suplementami diety.

Temperatura

Masz trudności z podejmowaniem decyzji

Generalnie uważa się, że problemy z podejmowaniem decyzji zależą od samooceny i poczucia własnej wartości, jednak według tradycyjnej medycyny chińskiej Twoja kreatywność zależy od ducha żyjącego w Twojej wątrobie. Duch ten w ciągu dnia przejawia się w naszych oczach, natomiast nocą objawia się we śnie.

Jeśli nie dbasz odpowiednio o swoją wątrobę, nadużywasz alkoholu lub jesz zbyt dużo tłustych potraw, nie możesz odpowiednio wypocząć, przez co owe duchy nie są w stanie wspomagać Cię w codziennych decyzjach.

Tracisz przez to zdolność analizowania sytuacji i przejrzystego myślenia. Pomijając już te starożytne metafory, pamiętaj, że aby Twój umysł pracował odpowiednio musisz spać określoną liczbę godzin.

Jesteś wiecznie poddenerwowany

Wieczna irytacja i lęki to nie zawsze wynik stresu w pracy czy zespołu napięcia przedmiesiączkowego. To właśnie deficyt snu sprawia, że czujesz się poddenerwowany i nie kontrolujesz swoich emocji.

Brak snu może prowadzić nawet do takich poważnych chorób i zaburzeń jak depresja czy wahania nastroju.

Pomyśl o tym na przykładzie małych dzieci, które gdy są zmęczone cały czas płaczą i są rozdrażnione. Jeśli zachowujesz się tak samo, prawdopodobnie musisz spać więcej.

Masz problemy w życiu erotycznym

Brak snu może prowadzić do spadku libido i pociągu seksualnego. U mężczyzn może wywoływać nawet impotencję. Jeśli zauważasz, że co raz rzadziej masz ochotę na seks, a zbliżenia z partnerem nie sprawiają Ci przyjemności, zastanów się czy nie powinieneś spać więcej, aby uporać się z tymi kłopotami.