Poziom stresu – 7 oznak, że należy go obniżyć

Niektóre pewne czynniki fizyczne mogą stanowić wskazówkę informującą Cię o tym, że Twój poziom stresu zaczyna wymykać się spod kontroli. Musisz w takim przypadku nauczyć się zarządzać swoimi emocjami, co pozwoli Ci uniknąć nadmiaru stresu w Twoim życiu.
Poziom stresu

Popularny obecnie nasz nowoczesny styl życia, wiele oczekujących, pilnych zadań, a także codzienne, bardziej przyziemne problemy mogą stopniowo utwierdzać Cię w przekonaniu przekonania, że wysoki poziom stresu jest w pełni normalną, naturalną częścią życia każdego człowieka.

I choć jest to normalna fizjologiczna reakcja organizmu na wszelkie niekorzystne sytuacje, które pojawiają się z dnia na dzień na Twojej drodze, jej skutki mogą zostać spotęgowane w momencie, gdy problemy w Twoim życiu zaczną się spiętrzać.

Efektem tego będzie nadmierny poziom stresu, co zawsze jest zjawiskiem niepożądanym, niezależnie od okoliczności.

Wyniki badań naukowych udowodniły jednoznacznie, że długotrwałe narażenie na wysoki poziom stresu może zwiększyć ryzyko zachorowania na:

  • choroby serca,
  • obniżenie sprawności układu odpornościowego,
  • zauważalnie podwyższa ryzyko wystąpienia depresji.

Chociaż większość objawów stresu objawia się zmianami w nastawieniu do otoczenia, istnieje jednak kilka symptomów natury fizjologicznej, które mają silne powiązanie bezpośrednio ze stresem.

Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne ostrzega, że wysoki poziom stresu ma na dzisiejszy świat wpływ o wiele bardziej istotny, niż w jakimkolwiek innym momencie w historii ludzkości.

Najbardziej jednak niepokojący jest fakt, że w przeważającej większości przypadków ludzie cierpiących na nadmierny poziom stresu nie otrzymują odpowiedniej opieki.

Stres w pracy

Przez co ich początkowo stosunkowo niegroźny problem z biegiem czasu przekształcić się może w bardziej poważne zaburzenia zdrowotne, natury zarówno fizycznej, jak i psychicznej.

Ponieważ każdy z nas w takim czy w innym momencie swojego życia będzie zmagać się z nadmiernym stresem, to naszym zdaniem naprawdę warto dowiedzieć się tego, jakie potencjalne symptomy mogą sugerować, że Twój poziom stresu jest na tyle wysoki, że powoli zaczyna wymykać się spod kontroli.

1. Pokrzywka lub wysypka to typowe symptomy oznaczające wysoki poziom stresu

Jeśli nigdy wcześniej nie miałeś alergii, ani też nie byłeś na nic uczulony i nagle zauważysz u siebie charakterystyczne czerwone ślady skórne lub wysypki, to prawdopodobnie ich pojawienie zostało spowodowane ze względu na wysoki poziom stresu.

Gdy Twoje ciało jest w trakcie zmagań z tego rodzaju zaburzeniami, układ odpornościowy ma tendencję do utraty równowagi. Wskutek czego Twój organizm zaczyna uwalniać nadmierne ilości substancji chemicznej zwanej histaminą.

Wysypka

Jeśli nie podejmiesz stosownych działań, to w niedługim czasie nadmiar histaminy może zaowocować pojawieniem się pokrzywki i innych chorób skóry.

W rzeczywistości mogą nawet wystąpić u Ciebie problemy skórne, z którymi nigdy wcześniej nie miałeś do czynienia.

2. Nieustające bóle głowy

Bóle głowy i migreny są częstymi objawami u osób będących pod wpływem nadmiernego stresu lub próbujących rozwiązywać trudne sytuacje życiowe, przerastające ich możliwości.

Dolegliwość ta jest wynikiem uwalniania przez Twój organizm pewnych substancji chemicznych, które zakłócają funkcjonowanie Twojego układu nerwowego i prawidłowy przepływ krwi przez mózg.

Jest to także schorzenie często wpływające na mięśnie głowy i powodujące migreny, a także coś co potocznie określamy jako nerwobóle karku i szyi.

3. Podrażnienie przewodu pokarmowego, zwłaszcza żołądka

Ból żołądka

Zbyt wysoki poziom stresu jest bezpośrednio powiązany z występowaniem szerokiej gamy zaburzeń funkcjonowania układu pokarmowego.

Hormony, które uwalniane są przez Twój organizm w warunkach stresu mogą zakłócać pracę żołądka oraz jelit, czego efektem są dolegliwości takie jak:

W niektórych przypadkach stres może nawet przyśpieszyć ruchy robaczkowe, powodując bolesne skurcze i uporczywe biegunki.

4. Nieprzerwane marznięcie i uczucie zimna

Kortyzol, zwany potocznie „hormonem stresu”, uwalniany w dużych ilościach w momencie, gdy poziom Twojego stresu osiąga niebezpiecznie wysokie rejony, powoduje wstrzymanie pracy układu odpornościowego.

To przekłada się na obniżenie zdolności Twojego organizmu do zwalczania wirusów i bakterii będących potencjalnym źródłem infekcji Twojego układu oddechowego.

Przeczytaj także: Jak zrelaksować się w 5 minut – 9 sposobów

Istnieje także wysokie prawdopodobieństwo tego, że nadmiernie zestresowani ludzie z łatwością mogą zachorować na przeziębienie, opryszczkę i inne choroby wywoływane przez bakterie i wirusy.

Jednak najgorsze w tym wszystkim jest to, że z uwagi na obniżoną skuteczność układu immunologicznego wszelkie zabiegi medyczne i leczenie okazuje się mało skuteczne.

Należy w pierwszej kolejności zacząć terapię od obniżenia poziomu stresu, o czym chory zazwyczaj nie pamięta lub zwyczajnie to lekceważy.

5. Trądzik na skórze

Wszyscy doskonale wiedzą o tym, że trądzik jest chorobą skóry, która może zostać wywołana przez wiele różnych czynników.

Chociaż nastolatki należą do grupy najbardziej dotkniętej tą dolegliwością, to jednak u osób dorosłych także ona może wystąpić.

Najczęstszą przyczyną pojawienia się trądziku u dorosłych jest zbyt wysoki poziom stresu.

Trądzik

Naukowcy twierdzą, że trądzik wywołany jest przez spowodowane nadmiernym stresem zaburzenia równowagi hormonalnej, wskutek czego poziom kortyzolu osiągnął nieprawidłowo wysokie wartości.

Hormon odpowiedzialny jest między innymi za stymulowanie aktywności gruczołów łojowych skóry.

Między innymi dlatego się pocimy w stresujących warunkach, przez co zwiększa się wytwarzanie łoju przez gruczoły skórne. A nadmiar łoju zaczyna gromadzić się w porach powodując stany zapalne i pojawienie się pryszczy i zaskórników.

6. Bezsenność

Bezsenność i trudności w uzyskaniu spokojnego, zdrowego snu mogą mieć wiele wspólnego z Twoim stanem emocjonalnym i nawykami, które miewasz w ciągu dnia.

U osoby, której poziom stresu jest poza kontrolą mogą wystąpić:

  • bóle mięśni,
  • uporczywe myśli skoncentrowane na sytuacjach stresujących (lub ruminacje)
  • obniżona zdolność do zaśnięcia, kiedy jest ku temu sposobność.

Ogólnie rzecz biorąc można stwierdzić, że organizm zestresowanej osoby jest ciągle w stanie pobudzenia i gotowości do działania, co uniemożliwia zaśnięcie.

Najpoważniejszym problemem w takim przypadku jest fakt, że w miarę upływu czasu brak snu odbije swoje wyraźne piętno na Twoim organizmie oraz w psychice.

Zmiany przez niego spowodowane mogą znacząco wpłynąć na komfort Twojego życia.

7. Nadmierne zmęczenie

Zmęczenie lub skrajne wyczerpanie to normalna reakcja organizmu w sytuacji, kiedy nie zapewniasz sobie wystarczającej ilości odpoczynku. Zamiast tego regularnie wykonujesz intensywny wysiłek fizyczny i psychiczny.

Poczuciu nadmiernego zmęczenia towarzyszą także zmiany nastroju, w tym depresja, lęk i rozdrażnienie.

Zmęczenie

Czy rozpoznajesz u siebie któryś z opisanych powyżej objawów?

Jeśli któryś z nich wystąpił u Ciebie stosunkowo niedawno, powinieneś jak najszybciej umówić się na wizytę u swojego lekarza i poszukać alternatywnych rozwiązań, które mogą pomóc obniżyć Twój poziom stresu.