Pozycja podczas snu — jak wpływa na ciało?

Oprócz tego, że korzystnie wpływa na kręgosłup, pozycja na boku poprawia krążenie i usprawnia usuwanie toksyn z organizmu.
Sen

Sen odgrywa fundamentalną rolę w zdrowiu i funkcjonowaniu całego organizmu. Właśnie podczas tego procesu dochodzi do odbudowy mięśni, a umysł jest przygotowywany do tego, by rozpocząć z energią nowy dzień wypełniony przeróżnymi zajęciami. Czy zastanawiałaś się kiedyś, jak Twoja pozycja podczas snu wpływa na Twoje ciało?

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że na jakość naszego snu i czasu, jaki poświęcamy na odpoczynek, w dużym stopniu wpływa pozycja, jaką przyjmujemy podczas snu.

Chociaż dla większości komfort stoi na pierwszym miejscu, faktem jest, że istnieje szereg pozycji, które mają negatywny wpływ na zdrowie i zmniejszają korzystny wpływ snu na organizm.

Jeżeli chcesz zapewnić sobie dobrą jego jakość, czas najwyższy poznać wpływ każdej z poszczególnych pozycji, które przyjmujemy podczas odpoczynku, by na koniec zadać sobie pytania, czy pozycja, w której śpisz, jest odpowiednia?

Pozycja w czasie snu, a zdrowie

Pozycja embrionalna

Pozycja embrionalna

Jest to jedna z najczęściej spotykanych i najbardziej zalecanych pozycji szczególnie osobą cierpiących na bóle pleców. Choć linia kolumny kręgosłupa nie jest w 100 %-tach poprawna, krzywizna, jaka tworzy się podczas przyjmowania pozycji pozwala rozluźnić się kręgom lędźwiowym.

Pozycja boczna z ramieniem na zewnątrz

Jest to pozycja dość korzystna, jednak również posiadająca kilka wad, które należy mieć na uwadze. Z jednej strony w tym ułożeniu faworyzowane są procesy trawienne, które zachodzą, podczas gdy śpimy. Z drugiej strony uciskane są nerwy rąk i ramion, co może zakończyć się odczuciem bólu.

Pozycja na brzuchu

Pozycja na brzuchu

Już w wielu przeprowadzonych badaniach udowodniono, że pozycja twarzą do dołu to najgorszy wariat, który można wybrać podczas wypoczynku. W takim ułożeniu linia kręgosłupa jest nieprawidłowa, a oprócz tego generowane jest duże ciśnienie w jego części lędźwiowej, co prowadzi do częstych epizodów bólu.

Dodatkowo szyja, by umożliwić oddychanie, pozostaje nienaturalnie wykręcona przez wiele godzin, co modyfikuje je krzywiznę i często jest przyczyną bólów ścięgien i więzadeł tamtej okolicy lub może być przyczyną innych problemów mięśniowo-szkieletowych.

Pozycja na plecach

Pozycja na plecach

Niektórzy uważają, że jest do idealne ułożenie ciała, ponieważ poprawna linia kręgosłupa pozostaje zachowana. Jednak należy mieć na uwadze, że w wypadku upodobania sobie tej pozycji poduszka, na której śpimy nie powinna być zbyt wysoka, ponieważ może prowadzić do odczucia bólu i dyskomfortu w okolicach szyi.

Do zachowania całkowicie prawidłowej pozycji należałoby spać bez poduszki, jednak jeżeli bez niej nie czujesz się komfortowo warto wybrać taką, która utrzyma brodę z dala od klatki piersiowej.

Poprzez zapewnienie odpowiedniego podparcia kręgosłupowi pozycja ta uchroni przed dolegliwościami bólowymi dolnej części pleców. Należy jednak wspomnieć, że dla niektórych to ułożenie ciała wiąże się ze wzmożonym chrapaniem lub objawianiem się bezdechu sennego.

Spanie na prawym boku

Ciśnienie, które jest wytwarzane przy spaniu na prawym boku, może sprzyjać późniejszemu występowaniu zgagi. Osobą, które mają tendencję odpoczywania właśnie w takim ułożeniu ciała, zaleca się zmianę upodobań i przekręcenie się na lewy bok.

Dzięki temu dodatkowo zostanie poprawione krążenie krwi i usprawniony proces usuwania toksyn z ciała.

Ułożenie ciała podczas snu, a funkcjonowanie mózgu

Niedawno przeprowadzone badania przez grupę naukowców z Uniwersytetu Stony Brook w Nowym Jorku (Stany Zjednoczone) pokazują, że spanie na boku w porównaniu do spania na plecach lub na brzuchu bardziej optymalizuje usuwanie wyprodukowanych szkodliwych substancji z mózgu.

To ważne odkrycie może pomóc w znalezieniu sposobu na zmniejszenie prawdopodobieństwa występowania choroby Alzheimera, Parkinsona i innych chorób neurodegeneracyjnych.

Neurony i mózg

Poprzez zastosowanie zdjęć MRI z dynamicznym kontrastem naukowcom udało się dotrzeć do układu glimfatycznego myszy, który jest otwartym układem odpowiedzialnym za oczyszczanie mózgu ze szkodliwych substancji wytwarzanych podczas oddychania komórkowego, które mogą być dla niego szkodliwe.

Poprzez zapoznanie się z danymi dotyczącymi najczęściej przyjmowanych pozycji podczas snu udało się porównać efektywność funkcjonowania wcześniej wspomnianego systemu i stwierdzono, że pozycja boczna jest tą, która najbardziej faworyzuje te procesy oczyszczania, które zachodzą podczas snu.

Helen Beneviste, która prowadziła badania, tak skomentowała wyniki:

„Interesujące w wynikach jest to, że pozycja boczna jest nie tylko najpopularniejsza wśród ludzi, ale i wśród zwierząt w tym również wśród tych żyjących na wolności. Zdaje się, że przystosowaliśmy naszą pozycję podczas odpoczynku do lepszego oczyszczania naszego mózgu z metabolicznych odpadów, które się akumulują podczas gdy funkcjonujemy w ciągu dnia.”