Przetestuj swój poziom lęku

W celu upewnienia się, że zachowasz zdrowie i pozytywne nastawienie do życia, powinnaś być zawsze świadoma poziomu lęku obecnego w Twoim życiu. Zrelaksuj się i wykonaj poniższy test, dzięki czemu uzyskasz niezbędne informacje na ten temat.
Zamyślona kobieta

Czy znasz swój poziom lęku? Wszyscy cierpią z powodu lęku w tym, czy innym momencie swojego życia, niezależnie od tego, czy jest to tylko chwilowy niepokój, czy też atak prawdziwego lęku z dowolnej przyczyny.

Bez względu na to, jakie są Twoje doświadczenia w tym zakresie, zawsze powinnaś być świadoma jego wpływu na Twoje codzienne zajęcia.
Uporczywy, przewlekły lęk może być przewlekły i niezwykle wyniszczający. Zadaj więc sobie pytanie: Czy mój poziom lęku nie jest przypadkiem zbyt wysoki? Aby Ci pomóc w udzieleniu prawidłowej odpowiedzi przygotowaliśmy specjalny test, spróbuj go wykonać, aby określić swój poziom lęku.

Test na poziom lęku

Za pomocą prostego testu można się szybko dowiedzieć, jaki jest Twój własny poziom lęku. Należy przy tym zawsze pamiętać, że fizyczne objawy, syndromy kognitywne i oraz odchylenia od standardowych typów zachowania mogą wskazywać na wysoki poziom stresu.

Niepokój może mieć wiele przyczyn, w tym także mających podłoże ściśle prywatne, ale niezmiernie ważna jest umiejętność skutecznego zarządzania tym stanem emocjonalnym.

Jeżeli Twój wynik końcowy wskazuje na wysoki poziom lęku w Twoim życiu, to musisz ustalić pewne priorytety dotyczące kwestii zdrowotnych, dokonać pewnych korekt w stylu życia, a przede wszystkim zacząć poważnie myśleć o swoim zdrowiu.

Niezwykle istotną kwestią jest dbanie o siebie, pełna akceptacja siebie jakim się jest i zaangażowanie się w działania, które przynoszą Ci szczęście i radość pod dowolną postacią. Niech dalsza część artykułu pozwoli Ci określić zmiany, jakie powinnaś wprowadzić w swoim życiu.

Będzie Ci do tego potrzebny papier i coś do pisania.

1. Skala objawów kognitywnych

Przestraszona kobieta

a) Mam problemy z koncentracją:

  1. Nigdy (0 punktów)
  2. Czasami (2 punkty)
  3. Często (3 punkty)
  4. Zawsze (4 punkty)

b) Zauważam tylko negatywne strony każdej sytuacji i oczekuję najgorszego.

  1. Nigdy (0 punktów)
  2. Czasami (2 punkty)
  3. Często (3 punkty)
  4. Zawsze (4 punkty)

c) Mam zaniki pamięci.

  1. Nigdy (0 punktów)
  2. \Czasami (2 punkty)
  3. Często (3 punkty)
  4. Zawsze (4 punkty)

d) Szklanka jest w połowie pusta.

  1. Nigdy (0 punktów)
  2. Czasami (2 punkty)
  3. Często (3 punkty)
  4. Zawsze (4 punkty)

e) Mam trudności w podejmowaniu decyzji.

  1. Nigdy (0 punktów)
  2. Czasami (2 punkty)
  3. Często (3 punkty)
  4. Zawsze (4 punkty)

2. Skala objawów behawioralnych

Wyobrażenie lęku

a) Jem po to, aby stłumić niepokój.

  1. Nigdy (0 punktów)
  2. Czasami (2 punkty)
  3. Często (3 punkty)
  4. Zawsze (4 punkty)

b) Unikam sytuacji potencjalnie zwiększających mój lęk.

  1. Nigdy (0 punktów)
  2. Czasami (2 punkty)
  3. Często (3 punkty)
  4. Zawsze (4 punkty)

c) Mam tiki nerwowe; ruszam stopą, obgryzam paznokcie lub kręcę loki we włosach.

  1. Nigdy (0 punktów)
  2. Czasami (2 punkty)
  3. Często (3 punkty)
  4. Zawsze (4 punkty)

d) Często wypuszczam z rąk różne rzeczy.

  1. Nigdy (0 punktów)
  2. Czasami (2 punkty)
  3. Często (3 punkty)
  4. Zawsze (4 punkty)

e) Mam problemy z zasypianiem, kręcę się i wiercę.

  1. Nigdy (0 punktów)
  2. Czasami (2 punkty)
  3. Często (3 punkty)
  4. Zawsze (4 punkty)

f) Często płaczę.

  1. Nigdy (0 punktów)
  2. Czasami (2 punkty)
  3. Często (3 punkty)
  4. Zawsze (4 punkty)

3. Skala objawów fizycznych

Ból fizyczny

a) Mam uczucie lęku lub napięcia.

  1. Nigdy (0 punktów)
  2. Czasami (2 punkty)
  3. Często (3 punkty)
  4. Zawsze (4 punkty)

b) Przez cały czas czuję się podenerwowana.

  1. Nigdy (0 punktów)
  2. Czasami (2 punkty)
  3. Często (3 punkty)
  4. Zawsze (4 punkty)

c) Okazjonalnie dopada mnie tachykardia.

  1. Nigdy (0 punktów)
  2. Czasami (2 punkty)
  3. Często (3 punkty)
  4. Zawsze (4 punkty)

d) Jestem tak zmęczona pod koniec dnia, że nie wiem, czy będę w stanie wstać z łóżka następnego dnia rano.

  1. Nigdy (0 punktów)
  2. Czasami (2 punkty)
  3. Często (3 punkty)
  4. Zawsze (4 punkty)

e) Nie mogę spać, nie śpię dobrze w nocy, a potem zasypiam na stojąco w trakcie dnia.

  1. Nigdy (0 punktów)
  2. Czasami (2 punkty)
  3. Często (3 punkty)
  4. Zawsze (4 punkty)

f) Każdego dnia mam bóle głowy, szyi lub pleców.

  1. Nigdy (0 punktów)
  2. Czasami (2 punkty)
  3. Często (3 punkty)
  4. Zawsze (4 punkty)

Interpretacja wyników

Dziewczynka na łace

0-18 punktów — Zerowy lub minimalny poziom lęku
Możliwe, że niekiedy możesz czuć się podenerwowana w niektórych sytuacjach, ale Twoje reakcje na okoliczności wywołujące lęk są prawidłowe i mieszczą się w ramach zdrowych zachowań. Dobra robota!

19-36 punktów — Niski lub średni poziom lęku
Twój poziom lęku mieści się jeszcze w akceptowalnym zakresie. Ale powinnaś zacząć na niego uważać, bo nawet na umiarkowanym poziomie możesz miewać już problemy wynikające z nieprawidłowego radzenia sobie ze swoim niepokojem.

Innymi słowy, nic szczególnego się z Tobą nie dzieje, ale miej oczy otwarte, aby nie pozwolić sobie na przegraną ze stresem lub postawić się w sytuacji podnoszącej poziom lęku. Staraj się zawsze kontrolować swoje emocje i panować nad nimi.

37-54 punkty – Wysoki poziom lęku
Taki wynik punktowy stanowi dla Ciebie poważne ostrzeżenie: Twój poziom lęku znacznie wykracza poza dopuszczalne, zdrowe granice, a to już sytuacja, która może być potencjalnie niebezpieczna.

Nadszedł czas, aby wprowadzić konkretne zmiany w Twoim życiu i zmienić niektóre z codziennych zwyczajów, co pozwoli Ci na zachowanie dobrego stanu zdrowia.

Jeśli nie rozwiążesz tych problemów już teraz, to możesz spodziewać się znacznie bardziej szkodliwych konsekwencji w niedalekiej przyszłości. Zacznij dokładać wszelkich starań ku temu, aby odpocząć, znaleźć pomoc i wprowadzić jakieś pozytywne zmiany w swoim życiu.