Przyspiesz metabolizm i chudnij!

Śniadanie to posiłek odpowiedzialny nie tylko za dostarczenie organizmowi energii na cały dzień, ale również za „obudzenie” naszego metabolizmu i sprawienie, by już od samego rana następowało spalanie kalorii.

W ciągu roku są okresy, kiedy zjadamy więcej niż zwykle i często pozbycie się tych dodatkowych kilogramów bywa prawdziwą katorgą. Nie jest tajemnicą, że wielu z nas niechętnie podchodzi do tematu ćwiczeń fizycznych (często dlatego, że po prostu zbyt szybko się męczymy), co jeszcze bardziej pogarsza problem i spowalnia nasz metabolizm. Pamiętaj, że zdrowie jest bardzo ważne i kiedy prowadzimy zdrowy tryb życia, również nasze ciało jest szczupłe i estetyczne. Jeśli uda nam sprawić, by nasz metabolizm pracował szybciej i przełamać niechęć do sportu, zwiększymy pewność siebie, odgonimy depresje i z energią będziemy stawiać czoła codziennym obowiązkom i wyzwaniom. Postawmy na aktywność!

Dlaczego warto przyspieszyć metabolizm?

Pewnie wielu z nas zadaje sobie powyższe pytanie. Nasza odpowiedź jest prosta: im szybszy metabolizm, tym szybciej nasze ciało spala tłuszcz albo przynajmniej jest przygotowane na to, by tak było. Jeśli Twoja przemiana materii z natury jest wolna, tabletki i diety odchudzające na niewiele się zdadzą. Wypróbuj proponowane przez nas w dalszej części artykułu rozwiązania.

Jak przyspieszyć metabolizm i chudnąć?

Nie zapominaj o śniadaniu

Pamiętaj, że śniadanie to pobudka dla metabolizmu. Nie zapominajmy o nim, jeśli chcemy spalić więcej kalorii w ciągu dnia. Śniadanie pomaga utrzymać stałe poziomy glukozy i insuliny, dzięki czemu nie będziemy mieli ochoty na niezdrowe posiłki przez resztę dnia.

Staraj się ograniczyć spożywanie tłuszczów

Badania naukowe wykazały, że spalamy znacznie większą liczbę kalorii, gdy podstawą naszej diety są produkty ubogie w tłuszcze. Dodatkowo zaleca się spożywanie potraw bogatych w białka i węglowodany, dzięki którym następuje intensywniejsze spalanie kalorii niż wtedy, gdy odżywiamy się produktami bogatymi w tłuszcze.

Wyjaśnieniem powyższej zależności może być fakt, że niektóre osoby, które mimo że jedzą niewiele, nie są w stanie stracić zbędnych kilogramów. Chociaż jedzą mało, produkty, które spożywają są bogatsze w tłuszcze niż w białka i węglowodany.

Poranny trening na czczo

2#:metabolizm.jpg

Poradę tę stosuj ostrożnie – trening na czczo zwykle przeprowadzają profesjonaliści pod nadzorem lekarza. Możesz na spróbować ćwiczyć przed śniadaniem na przykład w weekendy. Unikniesz w ten sposób sytuacji, że do pracy przychodzisz wyczerpana i głodna.

Ćwiczenie to ma na celu wyczerpanie zapasu glukozy lub glikogenu w mięśniach, by uaktywnić spalanie zgromadzonych zapasów tłuszczu podczas wykonywania treningu.

Unikaj niskokalorycznych diet

Jeśli chcesz schudnąć, należy w ciągu dnia spalić więcej kalorii niż ich spożyliśmy. Pamiętaj, że regularne pełnowartościowe posiłki pomagają w spalaniu energii potrzebnej do wchłaniania, transportu, przechowywania i metabolizowania żywności, co wytwarza swoisty efekt cieplny i przyspiesza metabolizm w stanie spoczynku organizmu o 8-16% w trakcie 2-3 godzin po posiłku. Chodzi więc o to, by odżywiać się dobrze i regularnie, aby przemiana materii nie miała okazji do zwolnienia tempa. Pamiętaj, że jeśli stosujesz nieodpowiednią dietę, Twój organizm nie będzie w stanie spalić zgromadzonych wałeczków tłuszczu i nie osiągniesz oczekiwanego efektu.

Odpowiednio rozkładaj posiłki w ciągu dnia

3#:metabolizm.jpg

Poza śniadaniem, obiadem i kolacją dodaj do swojego rozkładu dnia dodatkowe 4 miniposiłki – w ten sposób zapewnisz organizmowi stały dopływ energii, a tym samym utrzymasz metabolizm na wysokich obrotach i będziesz spalać dużo kalorii. Warto jednak pamiętać, by na miniposiłki nie składały się potrawy ciężkostrawne. Najlepszym wyborem będą produkty bogate w błonnik i niskokaloryczne.

Pij dużo wody

Woda pomaga oczyścić organizm i usunąć z niego toksyny, które zwykle sprzyjają gromadzeniu się tłuszczu. Jednym słowem, woda ma magiczny wpływ na nasze ciało!

Dzięki odpowiedniemu nawodnieniu organizmu, tempo przemiany materii może wzrosnąć nawet o 30% w ciągu następnej godziny, co sprawia, że spalasz około 24 kalorii.

Stosuj pikantne przyprawy

4#:metabolizm.jpg

Wzbogacenie posiłków o pikantne przyprawy – takie jak curry, pieprz cayenne, czarny pieprz czy kminek – pomaga przyspieszyć tempo spalania tłuszczu przez nasz organizm. Produkty te powodują bowiem większe zużycie energii w wyniku zwyczajnego procesu wytwarzania ciepła, co znacznie przyspiesza spalanie energii dostarczonej w formie posiłku.

Dbaj o rozwój masy mięśniowej

Nie chodzi o to, abyśmy stali się zawodowymi sportowcami czy fanatycznymi miłośnikami siłowni. Wystarczy, że codziennie podniesiesz kilka razy ciężarki – nie musi to być intensywny trening – a stopniowo zauważysz zwiększenie masy mięśniowej, która jest niezbędna do spalania tłuszczu, a w efekcie do utraty zbędnych kilogramów.