Przyśpiesz metabolizm i schudnij – 6 zaleceń

Ćwiczenia są jednym z najlepszych sposobów, które pomagają przyśpieszyć metabolizm i spalić tłuszcz. Jedynie 30 minut ruchu dziennie wystarczy, aby organizm zareagował chudnięciem.
Ręka trzymająca fałdę tłuszczu na brzuchu

Metabolizm jest procesem chemicznym, podczas którego organizm przetwarza przyjmowane jedzenie i napoje na energię.

Proces ten umożliwia optymalne funkcjonowanie wszystkim organom i pozwala na przeprowadzanie wielu innych procesów życiowych, które mają  na celu zapewnienie zdrowego funkcjonowania organizmu.

Organizm spala więcej kalorii podczas wytężonej aktywności fizycznej, jednak nawet po zakończeniu ćwiczeń, metabolizm dalej pracuje pozytywnie wpływając na działanie układu krążenia i oddychania.

Jak działa metabolizm?

Na funkcjonowanie metabolizmu wpływa wiele czynników m.in. wiek, płeć czy waga. Przyjmuje się, że dana osoba ma wolny metabolizm, jeśli minimalna ilość kalorii, jaką spala jest mniejsza niż to, co uważa się za normę.

Wolny metabolizm może powodować nadwagę lub otyłość, dlatego tak ważne jest, aby zrozumieć w jaki sposób można przyśpieszyć metabolizm.

1. Jedz kilka posiłków dziennie

Każdy wie, że powinniśmy jeść 3 posiłki dziennie. Dobrym pomysłem jest rozdzielenie ich na 5 lub nawet 6 posiłków rozłożonych w ciągu dnia. To powinno przyspieszyć metabolizm.

Może się to wydawać nielogiczne, ale jeśli głodzisz się i nie dostarczasz swojemu organizmowi wystarczającej ilości kalorii, to właśnie wtedy twoje ciało obniża swoją temperaturę i zaczyna gromadzić zapasową energię w postaci tłuszczu.

sałatka na talerzu

Kluczem do utrzymania szybkiego metabolizmu jest dostarczanie swojemu organizmowi składników odżywczych bogatych w witaminy, minerały i błonnik, a więc produktów, które są jednocześnie niskokaloryczne.

Produkty te spowodują, że będziesz czuł się najedzony i pozwolą ci kontrolować napady głodu i tendencje do zajadania się przetworzonym cukrem lub produktami mącznymi, które mają bardzo małą wartość odżywczą.

Zobacz: Przyspiesz przemianę materii tymi produktami!

2. Jedz więcej protein

Białka nie powinny być podstawą diety, jednak zwiększenie przyjmowanej ilości protein to dobry pomysł na to, w jaki sposób polepszyć swoją kondycję fizyczną i spalać wiecej kalorii.

Wzbogacenie diety w proteiny sprawi, że zwiększy się twoja masa mięśniowa, a organizm będzie szybciej spalał tłuszcz, dzięki czemu twoja sylwetka stanie się smuklejsza.

Pamiętaj jednak, aby wybierać wysokiej jakości proteiny takie, które będą odpowiadały na zapotrzebowanie twojego organizmu. Niektóre z nich można odnaleźć w następujących produktach:

  • jajka
  • ryby
  • chude mięso
  • szpinak

3. Dbaj o sen

Kobieta i mężczyzna śpią w łózku

Osoby, których sen nie jest zbyt dobrej jakości są bardziej narażone na przytycie niż osoby, które mają zdrowy sen. Dzieje się tak dlatego, że metabolizm tych osób jest spowolniony w wyniku zaburzonego funkcjonowania 2 hormonów: greliny i leptyny.

Grelina jest odpowiedzialna za uczucie głodu,podczas gdy leptyna wytwarza uczucie sytości. Osoby, których sen nie jest dobrej jakości mogą częściej czuć się głodne zarówno w nocy, jak i w ciągu dnia.

4. Pij dużo płynów

Większość osób nie rozumie jak bardzo ważne jest picie w ciągu dnia wody w dużych ilościach. Ten płyn jest podstawą procesów życiowych. Woda nawadnia organizm, wspomaga naturalny detoks i eliminuje zanieczyszczenia z organizmu.

Odwodniony organizm ma większe trudności w wykorzystywaniu zapasów energii, co prowadzi do większego kumulowania się tłuszczu. Dobrym pomysłem jest dodanie na szklankę wody jednej łyżki stołowej soku z cytryny lub jabłkowego octu winnego.

Polecamy: Cytryna z imbirem: pięć sposobów na odchudzanie

5. Ćwicz regularnie

Dwie kobiety ćwiczą

Dla wielu osób aktywność fizyczna nie kojarzy się z przyjemnością, ale bez wątpienia jest to najlepszy sposób na przyśpieszenie metabolizmu. Kombinacja intensywnego treningu kardio i treningu siłowego spali zalegający tłuszcz i zwiększy masę mięśniową.

Ważne jest, aby ćwiczyć codziennie przez co najmniej 30 minut. Jeśli prowadzisz siedzący tryb życia, nie próbuj narzucać sobie zbyt intensywnych ćwiczeń, ponieważ może to prowadzić do kontuzji.

Najlepiej zwiększyć stopień trudności treningu, po tym jak twoje ciało przystosuje się do zwiększonego wysiłku.

6. Jedz dużo błonnika

Błonnik jest jednym ze składników odżywczych, które powinny być niezbędnym elementem każdej diety. Do jego ważnych funkcji należy wspomaganie prawidłowego trawienia, usuwanie cholesterolu i przedłużanie uczucia sytości.

Dzięki błonnikowi twój metabolizm przyspieszy, a ty zaczniesz tracić wagę.

Bardzo dobrym źródłem błonnika są:

  • płatki owsiane
  • brązowy ryż
  • liściaste zielone warzywa
  • jabłka
  • ananas
  • melon
  • papaja
  • nasiona chia
  • zmielone siemię lniane
  • orzechy

Podsumowując, należy pamiętać, że powyższe zalecenia będą skuteczne tylko wtedy, jeśli każde z nich stanie się elementem twojej codziennej rutyny.

Wtedy nie tylko stracisz zbędne kilogramy, ale w międzyczasie zaczniesz także zauważać inne korzyści nowego stylu życia.