Rak jelita grubego – jak go uniknąć?

Rak jelita grubego

Według danych statystycznych, rak jelita grubego zabija rocznie prawie 40.000 osób. To jedna z chorób, które martwią nas najbardziej. Warto zaznaczyć, że należy do nowotworów najczęściej wyleczalnych. Ważne, żeby był wykryty i leczony już w pierwszej fazie jego rozwoju.

Przede wszystkim należy podkreślić, że rak jelita grubego, podobnie jak jakikolwiek inny, jest bardzo złożony i nie zawsze możemy mu zapobiec. Jednakże, zdrowy tryb życia i odpowiedni sposób odżywiania znacząco obniżają prawdopodobieństwo zachorowania. 

Rak jelita grubego – profilaktyka

1. Odpowiednia ilość błonnika

Owies źródłem błonnika

Jakie ilości błonnika zjadasz na co dzień? Są takie dni, że nie mamy czasu na gotowanie i łapiemy cokolwiek z lodówki. Stąd nasza skłonność do kupowania gotowych potraw, mrożonek, itp.

Są one przepełnione utwardzonymi tłuszczami, solą i białą mąką, co sprawia, że nasz organizm nie może ich strawić.

W ten sposób zatruwamy wątrobę, a nasze jelita nie mogą wypełniać swoich podstawowych funkcji, gromadząc rakotwórcze związki. Trzeba mieć tego świadomość i zwiększyć ilość spożywanego błonnika. Rekomendowana ilość to 25 – 35 g na dzień.

Podstawowe produkty, będące świetnym źródłem błonnika, to:

  • Pełnoziarniste zboża.
  • Owies.
  • Żyto.
  • Ryż razowy.
  • Mąki pełnoziarniste.
  • Rośliny strączkowe.
  • Owoce.
  • Bakalie.
  • Zielone warzywa liściaste.
  • Warzywa, takie jak buraki, marchew, bakłażan, karczochy…

2. Ogranicz spożycie tłuszczów

Niezdrowe fast-foody

Jak już wiesz, istnieją tłuszcze, które działają korzystnie na nasz organizm, tak jak oliwa z oliwek lub tłuszcze pochodzące z ryb morskich. Wszystkie one wchodzą w skład najzdrowszej diety na świecie: śródziemnomorskiej.

Dla odmiany, tłuszcze występujące w czerwonym mięsie, w cukrach, w ciastach, itp. są wrogiem dla naszego organizmu i mogą sprawić, że zachorujemy na raka jelita grubego. Unikaj ich.

Aby móc strawić tłuszcze, nasze ciało wytwarza większe ilości kwasu żółciowego, który jednocześnie jest szkodliwy dla jelita grubego.

3. Zwiększ dawkę spożywanych antyoksydantów

Sok z cytryny

A co powiesz na to, żeby zaczynać dzień od łyżki oliwy z oliwek z kilkoma kropelkami soku z cytryny? Możesz też wypijać na czczo szklankę letniej wody z sokiem z cytryny. To świetny sposób na oczyszczenie organizmu i dostarczenie mu ogromnej dawki antyoksydantów.

Trzeba być tego świadomym. Podjąć decyzję o zmianie sposobu odżywiania się, przez co wzmocnimy naszą odporność i wyeliminujemy wolne rodniki, dzięki którym tworzy się rak jelita grubego.

Owoce i warzywa bogate w witaminy A, C i E są równie dobrym rozwiązaniem. Można je znaleźć w następujących produktach:

  • Pomarańcze i cytryny.
  • Papaya.
  • Marchewki.
  • Truskawki.
  • Jagody.
  • Kiwi.

4. Kwas foliowy

Wiele badań zwraca uwagę na to jak ważne jest uwzględnienie w naszej diecie dużych ilości kwasu foliowego. Rak jelita grubego pojawia się najczęściej przy jego braku.

To właśnie kwas foliowy poprawia funkcje wszystkich komórek układu trawiennego, od żołądka po jelita. Usprawnia je i chroni.

Nie wahaj się sięgać po suplementy. Są łatwo dostępne w aptekach i sklepach z naturalną żywnością. Możesz też wybrać naturalne produkty, zawierające kwas foliowy: 

  • Naturalny sok pomarańczowy
  • Kapusta włoska.
  • Szpinak.
  • Brokuły.
  • Burak liściowy.
  • Soczewica.
  • Szparagi.
  • Kapusta.
  • Brukselka.
  • Zielony groszek.
  • Orzeszki ziemne.
  • Pokrzywy.
  • Bataty.
  • Awokado.
  • Melon.
  • Banany.

5. Witamina D

witamina D

Według tego, co twierdzą naukowcy i dietetycy, rak jelita grubego rozwija się dużo szybciej, jeżeli cierpimy na niedobór witaminy D. W momencie, kiedy nam jej brakuje, podnosi się ryzyko rozwoju także i innych poważnych chorób.

Podstawowy problem jest taki, że witamina D jest trudno dostępna w produktach żywnościowych.

Możliwe, że będziesz musiała pójść do lekarza, żeby to on zlecił odpowiednie badania i – w razie konieczności – przepisał Ci suplementy. Możesz też skorzystać z jednego z poniższych, naturalnych źródeł witaminy D:

  • Opalaj się jak najczęściej. Pamiętaj tylko, żeby unikać słońca w godzinach południowych, tj. od 12 do 15. Wtedy jest ono najbardziej szkodliwe.
  • Łosoś i sardynki.
  • Wątróbka drobiowa.
  • Mleko wzbogacone witaminą D, dostępne w naszych supermarketach.