Rak jelita grubego – Jak się ustrzec?

Rak jelita grubego jest jednym z najczęściej występujących nowotworów. Z reguły swój początek obiera w części jelita zwanej okrężnicą lub w odbytnicy. W wypadku podejrzenia nieprawidłowości, najważniejsze jest szybkie działanie. Rak jelita grubego daje szereg objawów, które powinny nas zaniepokoić i skłonić do szybkiej reakcji. Dlatego przyjrzyjmy się im w dalszej części tekstu.

Rak jelita grubego – jak się ustrzec?

Oprócz działania, ważne jest też zapobieganie. Nie możemy zapominać o tej części naszego organizmu i szczególnie o nią zadbać. Niejednokrotnie początek rakowi jelita grubego dają niewielkie tworzące się tam polipy, którym możemy zapobiec, poprzez stosowanie kilku naturalnych środków.

Typowe objawy:

  • nawracające problemy jelitowe i zmiany w stolcu
  • krew w stolcu
  • dolegliwości brzuszne takie jak kolka, gazy lub bóle
  • utrata masy ciała bez wyraźnej przyczyny
  • osłabienie
  • wymioty

Czynniki zwiększające ryzyko zachorowania:

  • wiek powyżej 50 lat
  • wcześniejsze przypadki zachorowań na raka jelita grubego w rodzinie
  • przewlekłe problemy jelitowe
  • cukrzyca
  • nieodpowiednia dieta, bogata w tłuszcze, a uboga w błonnik
  • palenie papierosów i spożywanie alkoholu
  • siedzący tryb życia
  • nadwaga

Pamiętaj o produktach pełnoziarnistych!

To nie tylko panująca moda, ale dbanie o nasze zdrowie. Błonnik jest niezbędny do utrzymania naszych jelit w czystości i równowadze. Dlatego, gdy tylko możesz staraj sie wybierać żywność jak najmniej przetworzoną i bogatą w błonnik pokarmowy.

Znajdziesz go w następujących produktach:

  • świeże i suszone owoce
  • warzywa strączkowe
  • orzechy
  • całe nieprzetworzone ziarna ryżu, prosa, komosu ryżowego, pszenicy, które znajdziesz w chlebie, makaronie, mące

2#:suszone owoce-Rak jelita grubego.jpg

Jeżeli planujemy zwiększyć spożycie błonnika, trzeba jednocześnie zwiększyć dawkę przyjmowanych płynów pomiędzy posiłkami. W przeciwnym wypadku, przez pierwsze dni dokuczać nam będą zaparcia, spowodowane niedostatecznym nawodnieniem organizmu.

Ilość spożywanych płynów zależy od naszego wieku, aktywności fizycznej i temperatury otoczenia. Jednak, nigdy nie powinna być mniejsza niż 6-10 szklanek dziennie.

Jedzenie, które szkodzi!

Jakie jedzenie skazuje nasze jelita na cierpienie? Głównie czerwone mięso, poddane obróbce.

Mięso, które nie zostaje prawidłowo strawione, zaczyna gnić i odkładać sie w jelicie, co na dłuższą metę kończy się zatruciem. Dlatego, aby dostarczyć organizmowi białka, lepiej zdecydować się na ekologiczne jaja, ryby, warzywa strączkowe czy drób. Produkty te gwarantują dostateczną ilość energii, jakiej potrzebuje nasze ciało do prawidłowego funkcjonowania.

Dodatkowo, nie wszyscy w jednakowy sposób przyswajamy mleko i przetwory mleczne, co w wypadku nietolerancji bezpośrednio negatywnie oddziałuje na jelita. Możemy to sprawdzić, rezygnując z produktów na okres miesiąca, aby organizm mógł się oczyścić. Po ponownym włączeniu ich do diety, jeśli wystąpią dolegliwości, należałoby całkowicie z nich zrezygnować.

Niezastąpione witaminy i minerały

Wapń

Niektóre badania dowiodły, że wapń jest niezbędny w ochronie przed rakiem jelita grubego. Źródłem są:

  • sezam
  • zielone warzywa liściaste (szpinak, botwina, brokuły itp.)
  • łosoś
  • sardynki
  • migdały

Witamina D

Gdy mówimy o wapniu, trzeba również wspomnieć o witaminie D, która jest niezbędna do prawidłowego wchłaniania tego pierwiastka przez organizm. W związku z tym, jest ona równie ważna w zapobieganiu występowania raka jelita grubego i odbytnicy.

Naturalnym i najzdrowszym źródłem, dzięki któremu witamina D jest przez organizm syntezowana, jest słońce. Najbezpieczniej jest korzystać z promieni słonecznych we wczesnych porach dnia i przed zmierzchem.

Oprócz tego witaminę D zawiera:

  • łosoś
  • makrela
  • sardynki
  • jaja

3#:losos-Rak jelita grubego.jpg

Jeżeli, zamieszkujesz strefę o małym nasłonecznieniu, możesz skorzystać z suplementów diety, zawierających odpowiednie dawki witaminy D i  przyjmować go przez zalecony okres czasu.

Kwas foliowy

Zwany także witamina B9 pomaga w procesie tworzenia nowych komórek. To nie jedyna jego funkcja. Jest niezbędny podczas pierwszych tygodni ciąży do prawidłowego rozwoju płodu. Oprócz tego, ma również swój udział w ochronie przed wystąpieniem raka jelita grubego. Jego źródła to:

  • zielone liście warzyw (np. szpinak, botwina, brokuły)
  • szparagi
  • zielony groszek
  • soczewica
  • ciecierzyca
  • truskawki
  • pomarańcze
  • papaja

4#:zielony groszek-Rak jelita grubego.jpg

Magnez

Często stosowany przy leczeniu problemów trawiennych będących skutkiem tzw. zespołu jelita drażliwego, a dodatkowo zmniejsza ryzyko występowania raka w tej części organizmu. Bogatym źródłem magnezu jest między innymi:

  • kakao
  • nasiona dyni
  • siemię lniane
  • nasiona słonecznika
  • migdały
  • orzechy nerkowca
  • orzechy brazylijskie
  • biała fasola
  • zielony groszek
  • zielone warzywa

5#:czekolada-JZespół jelita drażliwego.jpg

Możemy również na 2-3 miesiące uzupełnić dietę o chlorek magnezu lub cytrynian magnezu.

Selen

Niektóre badania dowodzą, że jedną z przyczyn podwyższonego ryzyka wystąpienia raka jelita grubego – jest niedostateczny poziom selenu. Okazuje się, że po 40 roku życia ten składnik ma niezmierną wartość dla organizmu. Możemy zaopatrzyć się w suplementy diety zawierające selen lub dziennie spożywać dwie łyżeczki drożdży rozmieszanych z wodą, lub sokiem.

Zdjęcia zamieszczone dzięki uprzejmościJohn Loo, beautifulcataya, Andrea Pokrzywinski.