Reakcje emocjonalne, a ryzyko ataku serca

Intensywne reakcje emocjonalne same w sobie nie powodują ataku serca, ale w przypadku osoby z problemami układu sercowo-naczyniowego, są dużym czynnikiem ryzyka.
Reakcje emocjonalne

Mówi się, że nie cierpimy z powodu tego co się nam przydarza, tylko z powodu tego jak te wydarzenia przeżywamy. Jeżeli wychodzisz z założenia, że nic Ci nie wyjdzie, prawdopodobnie tak będzie. Chodzi o nasze reakcje emocjonalne.

Przez wiele lat medycyna ignorowała znaczenie umysłu w rozwoju i leczeniu wielu chorób. Ostatnimi laty (nareszcie!) dowodzi się, że nasze reakcje emocjonalne są bardzo ważnym czynnikiem w zwalczaniu wielu dolegliwości.

W dzisiejszym artykule zajmiemy się atakiem serca. Atak serca jest odpowiedzialny za 40 – 50% zgonów w krajach rozwiniętych. Powiemy sobie jak nasze reakcje emocjonalne mogą wpływać na tę przypadłość.

Reakcje emocjonalne, a ryzyko ataku serca

1. Reakcje emocjonalne: ataki złości

Atak serca

Coraz więcej badań dowodzi, że zdanie „uspokój się, bo dostaniesz zawału” jest jak najbardziej prawdziwe. Napady gniewu podnoszą ryzyko wystąpienia ataku serca o 75%.

Pewnie widziałaś to wiele razy w kinie lub w telewizji: potężna kłótnia i bum! Atak serca. Badania przeprowadzone przez psychologów z Sidney (Australia) dowodzą, że wielu pacjentów, którzy przeszli przez zawał serca, na kilka godzin wcześniej przeżyło silny stres, utratę kontroli lub uczucie rychłego wybuchu emocjonalnego.

W tych samych badaniach wyróżniono, że na tego typu reakcje emocjonalne wpływają:

  • Kłótnie rodzinne: 29%
  • Kłótnie z innymi osobami: 42%
  • Problemy w pracy: 14%
  • Sytuacje związane z prowadzeniem samochodu: 14%

Nie zapomnij przeczytać: Jak przeżyć zawał, gdy jesteś sam?

2. Niepokój – kolejny czynnik

Niepokój i stany lękowe mogą być czynnikiem prowadzącym do zawału. Albo też objawem jego nadejścia. Stany lękowe lub atak paniki podnoszą ryzyko ataku serca nawet bardziej niż napad gniewu.

Atak paniki, na przykład, może pogorszyć stan pacjenta chorego na serce. Wiąże się to trudnościami w oddychaniu. Podniesione ciśnienie tętnicze sprawia, że naczynia krwionośne twardnieją, a krew zaczyna krzepnąć. Ryzyko zawału znacznie wzrasta.

Wrogość i agresja

3. Agresja i wrogość – następna część układanki

Jak już wspomnieliśmy, stres i negatywne emocje odgrywają największą rolę w zdrowiu naszego serca. Inne ważne czynniki to cholesterol, wiek i nadciśnienie.

Agresja i wrogość są związane z pojawieniem się choroby. Ich rola w jej rozwoju nie jest już tak klarowna. Są badania, które stwierdzają, że cynizm, brak zaufania, złość, rozdrażnienie i pogarda mają tutaj ogromny wpływ.

4. Depresja powoduje choroby serca?

Depresja od zawsze jest wiązana z chorobami serca. Chodzi głównie o uczucie ciągłego zmęczenia i braku energii. Do tego dochodzą reakcje emocjonalne, bazujące się na rozdrażnieniu i zniechęceniu.

Niektóre badania dowodzą, że przemęczenie wpływa na serce nawet jeśli kontroluje się stany depresyjne i lękowe. Wszystkie powyższe mogą być czynnikiem wywołującym zawał.

Stany depresyjne

Wiadomo, że intensywne reakcje emocjonalne same w sobie nie wywołują zawału ani żadnego innego problemu sercowego. Zwłaszcza u osoby zdrowej. Jednakże, w połączeniu z innymi czynnikami, takimi jak nadwaga, miażdżyca czy nadciśnienie, mogą wpłynąć na pojawienie się choroby.

Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj: Manipulacja emocjonalna: nie stań się jej ofiarą

Pamiętaj, że ciągłe stany lękowe, napady gniewu, agresja i depresja mogą przyczynić się do chorób serca!

Najważniejsze jest, żebyś wiedziała, że powyższe reakcje emocjonalne mogą być albo czynnikiem wywołującym, albo jednym z objawów zawału. Dlatego powinnaś być w pełni świadoma niebezpieczeństwa. Musisz potrafić kontrolować Twoje reakcje emocjonalne.

Nie mogą one być zbyt silne. To od ich intensywności zależy, czy mogą nam szkodzić czy nie.

Nie ma jeszcze wystarczającej ilości badań, żeby móc jednoznacznie stwierdzić jak i kiedy nasze reakcje emocjonalne mogą spowodować chorobę. Gdyby tak było, mielibyśmy możliwość dokładnego przewidzenia ataków serca i zapobiegania im.

Jedna rzecz jest pewna: nasz stan emocjonalny jest niezwykle ważny i najczęściej działa na naszą niekorzyść. Zdrowy styl życia to nie tylko adekwatna dieta i aktywność fizyczna. Zadbaj też o samopoczucie i równowagę psychiczną.

Naucz się kontrolować gniew i agresję, łagodzić stany lękowe technikami relaksacyjnymi. Pamiętaj, że życie bez depresji, to życie w komforcie.