Sałatka na pierwsze danie!

Świeża sałatka z awokado

.jPgW wielu rodzinach sałatka jest jednym z filarów codziennego jadłospisu. Wybieramy ją dlatego, że bardzo lubimy surowe warzywa albo też dlatego, iż uważamy, że stanowi ona zdrowy i lekki posiłek. Czy jednak rzeczywiście każda sałatka może stanowić kompletne i zbilansowane danie?

Dziś rozwiewamy wątpliwości na ten temat i radzimy, w jaki sposób przygotowywać sałatkę, aby stanowiła ona źródło niezbędnych dla twojego organizmu składników odżywczych.

Sałatka, czyli mieszanka surowych warzyw

Ogromną zaletą sałatki jest to, że wraz z nią spożywamy dużą dawkę surowych warzyw, które dostarczają naszemu organizmowi witalności i zdrowia. Zawierają bowiem wiele wysokiej jakości składników odżywczych, które nie zostały przetworzone jak w przypadku wielu innych spożywanych na co dzień produktów.

Warto pamiętać, że surowe produkty żywnościowe zachowują witaminy i składniki mineralne w niezmienionym składzie. Produkty poddawane obróbce termicznej tracą praktycznie całą zawartość cennych składników odżywczych.

Jeszcze inną zaletą surowych produktów jest to, że zawierają one dużo wody i błonnika, dzięki czemu na długo dostarczają uczucia sytości.

Dzięki tym informacjom nie mamy już wątpliwości, że włączenie sałatek do codziennego jadłospisu nie tylko jest zdrowym wyborem, ale również dostarcza dziennej dawki surowych produktów, jakich potrzebuje nasz organizm do prawidłowego funkcjonowania.

Poniżej radzimy, z jakich składników powinna składać się sałatka, aby mogła stanowić kompletne danie.

Oryginalna sałatka z czerwonej kapusty

Sałata

Sałata stanowi bazę tradycyjnych sałatek. Nic dziwnego – jest to warzywo niezwykle bogate w błonnik i wodę.

Co więcej, jej zielone liście posiadają również właściwości relaksujące, dzięki którym możemy skutecznie zwalczyć nerwowość i stany lękowe.

Obecnie na rynku możemy znaleźć wiele różnych odmian sałaty oraz innych zielonych warzyw liściastych. Przy ich zakupie powinniśmy się kierować przede wszystkim ich świeżością. Pamiętaj również, by przed spożyciem dokładnie umyć liść po liściu.

Radzimy całkowicie zrezygnować z sałat pakowanych w plastikowe torebki i tych, których kolor jest bardziej biały niż zielony. Na przykład nie radzimy kupowania popularnej sałaty lodowej – zawiera ona niewiele składników odżywczych, a w dodatku jest trudna do strawienia.

Z kolei do woli możemy rozkoszować się wszystkimi sałatami o soczystozielonych liściach, doskonała okazuje się na przykład rokietta siewna (rukola), rukiew wodna, roszponka, cykoria itp.

Inne składniki

Poniżej przedstawiamy listę produktów, dzięki którym nasza sałatka będzie zawierała jeszcze więcej składników odżywczych.

  • Marchew: doskonała dla zdrowia skóry i oczu
  • Cebula: oczyszcza oraz poprawia pracę nerek
  • Pomidor: posiada silne właściwości przeciwnowotworowe
  • Kapusta: jest bogata w błonnik i minerały; zawiera jod regulujący niedoczynność tarczycy
  • Burak: dostarcza sporą dawkę energii, poprawia witalność oraz zapobiega anemii
  • Szparagi: posiadają właściwości oczyszczające i alkalizujące; usuwają nadmiar wody z organizmu
  • Pieczarki i inne grzyby: dostarczają uczucia sytości; są bogatym źródłem białka roślinnego
  • Awokado: niezwykle odżywczy owoc bogaty w białko i zdrowe tłuszcze

Mamy dla ciebie wyzwanie! Przygotuj z tych składników odżywczą sałatkę. Dostarczy ona twojemu organizmowi wielu nutrientów, a jej apetyczny wielokolorowy wygląd sprawi, że z chęcią pochłoniesz ją aż do ostatniego listka.

Świeża odżywcza sałatka

Jak sprawić, by sałatka była jeszcze bardziej odżywcza?

Zanim podasz swoją wielokolorową sałatkę na stół, spraw, by była ona jeszcze bardziej odżywcza – dodaj do niej kilka składników, które zamienią ją w pełnowartościowe danie.

  • Pestki dyni, ziarna słonecznika, sezamu czy lnu
  • Bakalie: orzechy włoskie, orzechy laskowe, migdały
  • Rośliny strączkowe: w tym przypadku otrzymujemy kompletne danie
  • Kiełki lucerny, rzeżucha, brokuły itp.

Idealna przyprawa do sałatki

To, jaką przyprawę zastosujemy jest niezwykle istotne – od niej bowiem zależy ostateczny smak naszej sałatki. Poniżej radzimy, jakie są najzdrowsze i najsmaczniejsze dodatki, które sprawią, że sałatka będzie jeszcze bardziej apetyczna.

  • Oliwa z oliwek extra virgin
  • Ocet jabłkowy – surowy, niepasteryzowany
  • Sól morska

Możesz również zaakcentować smak następującymi produktami:

  • Tahini lub pastą sezamową
  • Oregano lub bazylią
  • Czosnkiem w proszku
  • Świeżą pietruszką

Sałatka warzywna z owocami? – Ostrożnie!

Ostatnio modna stała się tendencja dodawania owoców do warzywnych sałatek. Należy jednak wiedzieć, że w zależności od tego, jakie owoce wybierzemy, możemy wpłynąć na stopień trudności w strawieniu naszego zielonego dania.

Neutralne owoce, które doskonale kombinują się z rozmaitymi daniami to jabłko i gruszka – nie zawierają one dużo cukru ani nie mają kwaśnego odczynu.

Z kolei powinniśmy unikać dodawania do sałatek cytrusów i bardzo słodkich owoców – mogą one bowiem fermentować w żołądku, co w konsekwencji znacznie utrudnia trawienie.

W niektórych przypadkach możemy dodać ananas lub papaję – zawsze jednak, gdy nasz obiad nie zawiera produktów mącznych ani skrobi.

Talerz sałatki

Sałatka ozdobiona kwiatami?

Czy wiesz, że możemy dodać do sałatki oryginalny i egzotyczny akcent w postaci kwiatów? Istnieje wiele kwiatów jadalnych, na przykład kwiaty ogórecznika czy nagietka. Spróbuj i spraw, by twoja sałatka była niepowtarzalna!