Jak schudnąć nie licząc kalorii?

Zamiast skupiać się na liczeniu kalorii, należy zadbać o to, by dieta była zbilansowana i bogata w składniki odżywcze z różnych grup.
Oponka na brzuchu

Chcąc schudnąć bardzo często skupiamy się tylko i wyłącznie na liczeniu kalorii, które dostarczamy naszemu organizmowi wraz z tym co jemy. Niestety samo kontrolowanie wartości kalorycznej nie jest najbardziej rzetelnym sposobem na zgubienie kilku zbędnych kilogramów.

Co raz więcej specjalistów twierdzi wręcz, że jest to sposób nieskuteczny, a nawet szkodliwy. Już za chwilę dowiesz się, jak schudnąć nie licząc kalorii.

Kalorie – z czym to się je?

Wartość kaloryczna spożywanych produktów jest niemal tak ważna jak ich zawartość substancji odżywczych, tłuszczów, błonnika, białek czy węglowodanów.

Warto jednak pamiętać, że 100 kalorii dostarczonych z owocu nie jest takie samo jak 100 kalorii z kawałka ciasta, gdyż organizm w zupełnie inny sposób trawi i przyswaja tak skrajnie różne produkty.

Dajmy na to, awokado to niezwykle zdrowy owoc, bogaty w błonnik i zdrowe tłuszcze, które Twoje ciało łatwo wchłonie; jest za to dość kaloryczny. Z kolei, produkty bogate w cukier, szkodliwe tłuszcze i rafinowaną mąkę, mogą przysporzyć organizmowi więcej problemów w procesie trawienia.

Ciało bowiem może identyfikować te składniki jako coś, co powinno odłożyć na później, jako, że nie wykrywa w nich zbyt wielu substancji odżywczych.

Fast food

Jakie produkty pomagają schudnąć?

Czasami mówi się o super-produktach, które w niezwykły sposób pomagają pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej i zbędnych kilogramów. W rzeczywistości jednak nie są to żadne magiczne sposoby, a naturalne i zdrowe produkty, do których strawienia organizm potrzebuje więcej kalorii niż od nich otrzymuje.

W takim przypadku liczenie kalorii jest więc całkowicie zbędne. Zawartość energetyczną takich produktów określa się nieraz mianem ,,ujemnej wartości kalorycznej”, a w grupie tej znajdują się przede wszystkim owoce i warzywa. Oto one:

Warzywa

  • kapusta
  • czosnek
  • cebula
  • szpinak
  • pomidory
  • szparagi
  • buraki
  • brokuły
  • marchew
  • seler
  • ogórek
  • bakłażan
  • kabaczek

Owoce

  • jabłka
  • melon
  • jagody
  • grejpfruty
  • cytryna
  • papaja
  • ananas

Budowanie swojego jadłospisu w oparciu o te właśnie produkty to skuteczny i bezpieczny sposób, by schudnąć i cieszyć się zdrowiem i wymarzoną sylwetką. 

Jabłka

Jak odróżnić dobre tłuszcze od złych?

W większości przypadków wartość kaloryczna odpowiada zawartości tłuszczów w danym produkcie. Oczywiście tłuszcze także dzielą się na różne rodzaje, warto więc przyjrzeć się im więcej, by wiedzieć, które przyniosą naszemu organizmowi najwięcej korzyści.

Nie można całkiem wyeliminować tłuszczów ze swojej diety, gdyż niektóre z nich są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Paradoksalnie wspomagają one proces pozbywania się nadmiaru tkanki tłuszczowej.

Oto przykłady źródeł zdrowych tłuszczów:

  • oleje roślinne
  • suszone owoce
  • nasiona
  • awokado
  • ryby
  • żółtko kurze

Oleje

Oto tłuszcze, których należy unikać:

  • czerwone mięsa i wędliny
  • margaryna i inne tłuszcze trans
  • smażone potrawy
  • nabiał

Kluczowa rola błonnika

Nie można skupiać się ślepo na wartości energetycznej produktów bez zwracania uwagi na ich zawartość błonnika, a także jego typ – czy jest on rozpuszczalny czy nie. Błonnik sam w sobie nie ma właściwości odżywczych jednak jest niezwykle pomocny, jeśli chcesz uniknąć przybierania na wadze.

Błonnik zapewnia długotrwałe uczucie sytości, dzięki czemu nie podjadasz pomiędzy posiłkami. Dodatkowo pomaga wydalić z organizmu wszystkie substancje, których nie potrzebujesz do normalnego funkcjonowania.

Dajmy na to, gdy jesz słodycze (ciasta, lody itp.), możesz zneutralizować ich wpływ na Twoją sylwetkę, jedząc dodatkowo coś bogatego w błonnik, na przykład jabłko.

Oto naturalne źródła błonnika:

  • owoce
  • warzywa
  • rośliny strączkowe
  • suszone owoce
  • pełne ziarna zbóż

Zwiększając swoje dzienne spożycie produktów bogatych w błonnik, możesz początkowo zaobserwować pewne skutki uboczne – zwiększone pragnienie, wzdęcia, gazy czy zaparcia. Są one jednak tylko tymczasowe, gdyż w ten sposób organizm przyzwyczaja się do tego składnika.

Jeśli chcesz uniknąć takich niedogodności, pij dużo wody pomiędzy posiłkami i dokładnie przeżuwaj każdy kęs.

Jeszcze kilka porad, które pomogą Ci schudnąć

Biorąc pod uwagę wszystko, co zostało opisane w dzisiejszym artykule, nie powinieneś mieć już wątpliwości, że liczenie kalorii nie jest najlepszą metodą, jeśli chcesz skutecznie i bezpiecznie schudnąć.

Zamiast tego musisz skupić się na wybieraniu odpowiednich składników do swojego jadłospisu i upewnić się, że dostarczają Ci one właściwe substancje odżywcze i minerały. Dobra dieta to dieta zbilansowana. W odchudzaniu nie chodzi o zmniejszenie spożycia kalorii czy tłuszczów, ale o wybieranie produktów dobrej jakości.

Całkowita rezygnacja z tłuszczów może na przykład doprowadzić do przyspieszonego procesu starzenia się skóry, suchości skóry głowy, obniżenia odporności czy zaparć. Pamiętaj także, by nie nadużywać białek zwierzęcych, ponieważ może to negatywnie wpływać na kondycję Twojej wątroby i nerek.