Sen – 8 niezwykłych faktów

Wbrew temu, co możesz myśleć, podczas snu Twój organizm działa bardzo intensywnie. Dowiedz się, jak działa w nocy, a na pewno będziesz zaskoczona.
Neurony

Sen jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania, a zalecana jego dawka to co najmniej 8 godzin dziennie. Podczas nocnego wypoczynku Twój organizm regeneruje się i odpoczywa, po to, by następnego dnia działać jak najbardziej efektywnie. Nie oznacza to jednak, że w czasie snu Twoje ciało zupełnie się wyłącza.

W nocy mimo wszystko działa bardzo wiele organów i części naszego organizmu, a sen umożliwia realizację i koordynację pewnych czynności, które nie są możliwe w ciągu dnia. Chcesz poznać 8 rzeczy, które dzieją się z Twoim ciałem podczas głębokiego snu? Czytaj dalej!

1. Przyspieszają ruchy gałek ocznych

Powieki

Sen składa się z pięciu faz, z których piąta i zarazem ostatnia jest fazą głęboką. Często w odniesieniu do tej fazy używa się określenia faza REM (z ang. Rapid Eye Movements), której główną cechą są przyspieszone ruchy gałek ocznych. Jest to zupełnie nieświadomy i automatyczny proces.

W fazę REM przechodzi się zazwyczaj około 90 minut po zaśnięciu i stanowi ona około 20% całego czasu przeznaczonego na sen. Przyczyny tego zjawiska nie zostały dokładnie zbadane, jednak uważa się, że odpowiedzialne są za to neurony.

2. Wydziela się hormon wzrostu

Sen jest niezwykle ważny również ze względu na zachodzące wówczas w organizmie procesy produkcji i wydzielania hormonów, w tym hormonu wzrostu potrzebnego do zregenerowania tkanek i komórek ciała, kości, mięśni, itp. Jest to szczególnie istotne w przypadku dzieci i pozwala na ich prawidłowy rozwój i wzrost.

Odpowiedni poziom hormonu wzrostu w organizmie jest także niezbędny do utrzymywania niskiego poziomu cukru we krwi i regulowania procesów metabolicznych.

3. Nerki zwalniają

W ciągu dnia nerki pracują bardzo intensywnie, aby sprawnie usuwać z krwiobiegu toksyny i produkować mocz. Z kolei w nocy – organy te znacznie zwalniają, tak aby nie zmuszać Cię do regularnych wizyt w toalecie w środku nocy. Wstając rano możesz za to zaobserwować, że Twój mocz jest nieco ciemniejszy niż zazwyczaj.

4. We śnie zgrzytamy zębami

Zęby

Nieco mniej spotykanym zjawiskiem podczas snu jest zgrzytanie zębami. Może być to spowodowane nadmierną ekspozycja na stres albo nieprawidłowym zgryzem. Dentyści nazywają tę dolegliwość bruksizmem, inaczej mimowolnym zaciskaniem zębów.

Na dłuższą metę może prowadzić to do bólu szczęki i innych komplikacji, jak próchnica, dlatego też warto w porę udać się do specjalisty, który doradzi, jak pokonać ten problem.

5. Niekontrolowane ruchy ciała

Podczas snu niemal każdemu zdarzają się także niekontrolowane ruchy ciała. Najczęściej dzieje się tak przy zasypianiu, gdy nagle zdaje Ci się, że spadasz z łóżka lub nagle podrywasz się na nogi. Jest to absolutnie normalne i nie powinno być raczej powodem do niepokoju.

Dlaczego tak się dzieje? Winny jest mózg, który przygotowując się do zaśnięcia źle odbiera pewne impulsy jak możliwy upadek.

6. Sen pozwala na selekcję informacji

W ciągu dnia Twój mózg przetwarza niezliczone ilości informacji, sen jest więc doskonałym momentem, by dokonać ich selekcji i pozbyć się tych, które nie są już potrzebne. Jest to naturalny mechanizm odciążania układu nerwowego.

Pozwala to także na usunięcie nadmiaru płynów, białek i produktów przemiany materii, dzięki czemu następnego dnia mózg jest gotowy do pracy na pełnych obrotach.

7. Paraliż senny

Lekki sen

Jest to zjawisko, które zdarza się co najmniej raz w życiu niemal każdemu. Dochodzi do niego w najgłębszej fazie snu i objawia się nagłą niemożliwością poruszania się, z której zdajesz sobie sprawę nawet we śnie. Może być to nieco przerażające uczucie, zwłaszcza, że często towarzyszą mu koszmary senne i brak możliwości ,,ucieczki”.

8. Podczas snu spalasz kalorie

Ostatnia rzecz, która z pewnością Cię zainteresuje to fakt, iż podczas snu spala się kalorie! Sen to nie tylko odpoczynek, organizm wciąż potrzebuje bowiem energii to działania. Właśnie dlatego powszechnie uważa się, że osoby, które śpią odpowiednią liczbę godzin i dobrze wypoczywają, rzadziej mają problemy z nadwagą.