Siemię lniane – Czemu warto je jeść regularnie?

Siemię lniane jest bogate w błonnik, przez co zapobiega zaparciom i oczyszcza jelita. Muszą go jednak unikać osoby cierpiące na uchyłkowatość jelita, gdyż może wywoływać to dyskomfort.
Siemię lniane z jogurtem

Siemię lniane od kilku lat uznawane za jeden z tzw. super produktów, o bardzo szerokiej gamie właściwości zdrowotnych i odżywczych. Jest to aktualnie dość popularny i łatwo dostępny produkt, niezwykle bogaty w błonnik oraz kwasy omega-3.

Chcesz dowiedzieć się, co siemię lniane może zrobić dla Twojego zdrowia i sylwetki? Czytaj uważnie!

Dlaczego zboża są ważnym elementem diety?

Pełne ziarna zbóż

Jakie zboża są na stałe obecne w Twoim jadłospisie? Prawdą jest, że wiele osób zupełnie zapomina, że takie produkty powinny stanowić ważną część ich diety. Jest to niezwykle istotne ze zdrowotnego punktu widzenia. Chcesz dowiedzieć się dlaczego?

  • Zboża zapewniają dużą dawkę energii.
  • Zawierają węglowodany, energia jest więc stopniowo uwalniana do organizmu, co zapobiega przybieraniu na wadze i zapewnia długotrwałe uczucie sytości.
  • Pomagają wyeliminować z organizmu szkodliwe substancje.
  • Są naturalnym źródłem błonnika.
  • Pomagają unormować pracę jelit.
  • Zawierają wiele przeciwutleniaczy.
  • Poprawiają kondycję skóry.
  • Wpływają pozytywnie na funkcjonowanie mózgu.

Zastanawiasz się, jakie zboża najlepiej wybrać? Oto odpowiedź:

  • siemię lniane
  • amarantus
  • nasiona chia (szałwia hiszpańska)
  • słonecznik
  • sezam
  • pestki dyni
  • pestki granatu
  • kminek
  • pestki winogron

Dlaczego warto jeść siemię lniane?

Siemię lniane napar

1. Siemię lniane jest bardzo odżywcze

Siemię jest bogatym źródłem kwasów omega-3 (75%) i omega-6 (25%), zawiera także enzymy ułatwiające procesy trawienne. Co więcej, w siemieniu lnianym znajdziemy także witaminy E i B oraz wiele istotnych minerałów, takich jak jod, żelazo, cynk, magnez, wapń, fosfor, potas, mangan, krzem czy miedź.

2. Siemię poprawia trawienie i pomaga kontrolować masę ciała

Dzięki zawartym w siemieniu lnianym enzymom, produkt ten jest doskonały, by poprawić trawienie i usprawnić pracę jelit. Len ma także właściwości detoksykacyjne, dzięki czemu pomaga oczyścić jelita i poprawić zdolność organizmu do wchłaniania substancji odżywczych.

Obecny w siemieniu lnianym błonnik rozpuszczalny zapewnia uczucie sytości, jednocześnie pozwalając Ci uniknąć retencji płynów i zaparć. Siemię lniane jest więc idealnym składnikiem każdej diety.

3. Jest zalecane kobietom w każdym wieku

Oprócz wspomnianego już błonnika oraz kwasów tłuszczowych, siemię lniane zawiera także słabe związki estrogenu, które pomagają przedłużyć okres płodności i poprawić naturalne zasoby tego hormonu w organizmie.

Obecna w siemieniu lignina ma z kolei działanie ochronne przed takimi schorzeniami jak nowotwór piersi, okrężnicy czy płuc.

4. Zapobiega zaparciom i dba o zdrowie jelit

Jak już wspominaliśmy kilkakrotnie, wysoka zawartość błonnika sprawia, że siemię lniane to doskonałe naturalne lekarstwo na zaparcia oraz środek pomagający oczyścić jelita ze szkodliwych produktów przemiany materii i toksyn, które mogą zaburzać naturalną florę bakteryjną.

Warto jednak mieć na uwadze fakt, że spożywanie siemienia lnianego nie jest zalecane osobom cierpiącym na uchyłkowatość jelita, ponieważ ziarenka te mogą te utknąć w tzw. uchyłkach, gdzie występuje stan zapalny, a to może przysporzyć dużo bólu i dalszych konsekwencji.

5. Siemię wpływa pozytywnie na włosy i skórę

Na koniec warto wspomnieć, że siemię lniane jest doskonałym rozwiązaniem dla osób cierpiących na problemy skórne, takie jak egzema czy łuszczyca. Wykorzystaj olej lniany i smaruj nim skórę codziennie przed pójściem spać.

Z kolei jeśli dręczy Cię łupież, wystarczy, że zaaplikujesz olej lniany na skórę głowy i wykonasz delikatny masaż. Efekty zauważysz bardzo szybko.

Jak podawać siemię lniane?

  • Mielony len: Umieść nasiona lnu w młynku do kawy i zetrzyj je na proszek. Zmielony w ten sposób len możesz dodawać do kanapek, sałatek, soków, jogurtów czy zup. Zalecana dawka to jedna łyżeczka mielonego lnu, czyli około 25 g.
  • Zmielenie nasion jest dobrym pomysłem, również dlatego, że pozwala to na przebicie ich zewnętrznej warstwy, a więc i na uwolnienie korzystnych enzymów i substancji odżywczych.
  • Gotowane siemię lniane: Możesz także przygotować gotowane siemię lniane, dodając łyżkę stołową na szklankę wody. Doprowadź do wrzenia i odstaw na kilka minut, aby nasiona wchłonęły wodę. Kiedy woda stanie się mętna, siemię lniane jest już gotowe.
  • Pij tak przygotowany napój codziennie rano, a  zapobiegniesz zaparciom.