Jak skutecznie schudnąć i utrzymać wagę

Nie chodzi o to, by całkowicie wyeliminować z Twojej diety tłuszcz. Sekret tkwi raczej w tym, żeby sięgać po tłuszcze zdrowe, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu.
Jak skutecznie schudnąć

Jeśli chcesz zdrowo i skutecznie schudnąć, musisz wiedzieć, że chodzi o coś więcej, niż dbanie o kondycję fizyczną – potrzeba zrównoważonych zmian w życiu, by utrata zbędnych kilogramów była zdrowa dla naszego organizmu i by zapobiec możliwym powikłaniom.

W dzisiejszym świecie większość z nas prowadzi niezdrowy, siedzący tryb życia. Stąd też notuje się coraz więcej przypadków otyłości i nadwagi, stanowiących duże ryzyko dla zdrowia.

Jeżeli planujesz schudnąć i spalić nadmiar tłuszczu, prawdopodobnie zdajesz sobie sprawę z tego, że nie jest to cel, który da się osiągnąć z dnia na dzień. Jeżeli nie włożysz w to sporo czasu i wysiłku, nie będziesz w stanie zauważyć żadnych rezultatów.

Jak schudnąć i utrzymać wagę – przydatne wskazówki

Wielu osobom chcącym schudnąć doradza się często wyeliminowanie ze swojej diety pewnych utrudniających to produktów. Wszyscy wiedzą też, że niezbędne, by schudnąć i utrzymać wagę jest wykonywanie regularnych ćwiczeń oraz wprowadzenie zmian w innych nawykach.

Większość z nas marzy o tym, by schudnąć, jednak niewiele osób jest w stanie odpowiednio przeprowadzić ten proces – aby był zdrowy i skuteczny. Dlatego więc w dzisiejszym artykule podzielimy się z Tobą pięcioma praktycznymi wskazówkami odnośnie tego, jak schudnąć i raz na zawsze utrzymać wymarzoną wagę.

1. Uważnie się przyjrzyj ilości spożywanych węglowodanów

Pieczywo

Praktycznie każdy produkt zawiera pewną dawkę węglowodanów. Dlatego to takie ważne, by regularnie kontrolować spożywaną przez nas ich ilość.

Jednym z najlepszych sposobów, by kontrolować ilość spożywanych węglowodanów i tym samym redukować ilość odkładającej się w naszym organizmie tkanki tłuszczowej jest sprawdzanie indeksu glikemicznego (IG) produktów, po jakie sięgamy.

Dobrym sposobem na urozmaicenie swojej diety i uniknięcie nudy spowodowanej monotonnym menu jest prowadzenie diety zróżnicowanej i sięganie po rozmaite produkty spożywcze.

Masz ochotę dowiedzieć się więcej? Przeczytaj też artykuł: Zielona dieta – schudnij w 15 dni!

2. Nie ufaj „dietom cud”

Szybka i trwała utrata zbędnych kilogramów bez efektu jojo w zaledwie kilka dni. Możliwe? Prawdopodobnie tak, ale nie bez ogromnego wysiłku i cierpienia. Z tysięcy rozmaitych diet i wskazówek od dietetyków, ludzie coraz częściej sięgają po przepisy na odchudzanie szybkie i gwałtowne.

Problem tkwi w tym, że owe „diety cud” wystawiają Twoje zdrowie na duże ryzyko, a ich efekty są jedynie tymczasowe i krótkotrwałe.

Pozwól, że coś Ci wyjaśnimy. Tego rodzaju „plany dietetyczne” mogą wywoływać negatywne skutki, ponieważ często nie zapewniają naszemu organizmowi podstawowych składników odżywczych, których potrzebuje on do prawidłowego funkcjonowania.

Koniecznie przeczytaj też artykuł: Ryby, które mogą zaszkodzić Twojemu zdrowiu!

Ponadto, gdy już zakończymy „dietę cud”, prawdopodobne jest, że pojawi się u nas uczucie niepokoju i głodu, sprawiając, że będziemy spożywać większe ilości produktów, niż przed dietą.

Z tego powodu najlepszym wyjściem, by schudnąć jest sięganie po zdrowe i zbilansowane diety wymagające więcej czasu lub cierpliwości, takie jak na przykład dieta śródziemnomorska.

3. Jedz więcej zdrowego tłuszczu

Zdrowe tłuszcze pomogą Ci schudnąć

Może podobnie jak większość osób uważasz, że aby schudnąć, musisz wyeliminować ze swojej diety wszelkie tłuszcze, ponieważ zazwyczaj zawierają one dużą ilość kalorii.

Musisz jednak wiedzieć, że nie wszystkie tłuszcze są złe dla Twojego zdrowia – istnieje spora grupa tłuszczów – takich jak tłuszcze nienasycone – potrzebnych, by Twój organizm  poprawnie funkcjonował.

dlatego też dobrym pomysłem jest wyeliminowanie ze swojej diety czerwonego mięsa, kiełbasy oraz pieczywa, gdyż produkty te zawierają wysoki odsetek szkodliwych dla Twojego organizmu tłuszczów nasyconych.

Zamiast tego, by skutecznie i zdrowo schudnąć oraz utrzymać swoją wagę, należy zwiększyć spożycie kwasów tłuszczowych omega-3 znajdujących się między innymi w oliwie z oliwek, w tłustych rybach, orzechach i nasionach.

Polecamy też artykuł: Oliwa z oliwek i jej niezwykłe zastosowania

4. Codziennie ćwicz

Nie masz czasu, by chodzić na siłownię? Nie powinno to stanowić wymówki, by zaniechać codziennej rutynie ćwiczeń. Doskonałym sposobem  takiej sytuacji jest pójście na półgodzinny spacer lub wykonanie jakichś innych ćwiczeń.

Wszystkie poradniki opisujące zdrowe metody, by schudnąć, wspominają o codziennej aktywności fizycznej.

Ćwiczenia fizyczne przyspieszają pracę serca, wspomagają przemianę materii i stanową najskuteczniejszy sposób, by zredukować ilość tkanki tłuszczowej w organizmie i zbudowanie masy mięśniowej.

Przeczytaj też artykuł: Dwa proste ćwiczenia – spal 300 kalorii!

5. Zawsze pamiętaj o zdrowym śniadaniu

Zdrowe śniadanie pomoże Ci schudnąć

Poranny pośpiech lub brak czasu na gotowanie mogą stać się skuteczną wymówką, żeby nie jeść zdrowego śniadania.

Niewielu z nas zdaje sobie jednak sprawę z tego, że – w kwestii utrzymania zdrowego poziomu wagi i utrzymywania wysokiego poziomu energii – jest to prawdopodobnie najważniejszy posiłek dnia.

Porzuć więc niezdrowy nawyk wypijania na śniadanie jedynie filiżanki kawy lub herbaty i poświęć czas na przygotowanie zdrowego, pożywnego śniadania.

Idealnie by było, gdyby pierwszy posiłek spożywany przez Ciebie w ciągu dnia zawierał:

  • Kalorie: 20-35% Twojego dziennego zapotrzebowania.
  • Węglowodany: powinny stanowić 50-60% kalorii spożywanych podczas śniadania.
  • Białko: sięgaj po wysokiej jakości białko pochodzące z mleka, jaj bądź chudego mięsa.
  • Tłuszcze: powinny stanowić 25% zawartości kalorycznej Twojego śniadania. Sięgaj po ziarna, nabiał oraz jaja.
  • Witaminy i minerały: znajdziesz je w owocach i warzywach. Jedz je na surowo, w soku bądź w smoothie.