Śniadanie pełne zdrowia – Kilka porad

Należy unikać węglowodanów, które wywołują nagłe skoki poziomu cukru we krwi i nie zaspokajają głodu na zbyt długo. Nadmierne spożycie takich produktów może wywoływać problemy trawienne czy zaparcia.
Zdrowe śniadanie

Śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia, niestety wielu z nas zapomina o nim i nie dostarcza sobie rano odpowiedniej dawki substancji odżywczych. Aby zacząć dzień z odpowiednim poziomem energii, koniecznie trzeba zjeść zbilansowane i zdrowe śniadanie. 

Chcesz dowiedzieć się, dlaczego to takie ważne i jakie produkty wybierać? Czytaj dalej.

Dlaczego warto jeść śniadanie?

Śniadanie to pierwszy posiłek po długiej przerwie jaką jest nocny odpoczynek. Wpływa więc na nasz organizm na wiele różnych sposobów:

  • Daje Ci energię potrzebną do rozpoczęcia dnia.
  • Wpływa na Twój humor.
  • Wpływa na kondycję fizyczną i psychiczną.
  • Sprawia, że w ciągu dnia nie podjadasz i nie dopadają Cię nagłe ataki głodu.
  • Organizm łatwiej wchłania substancje odżywcze o poranku.

Pożywne śniadanie

Jakich produktów unikać?

Oto kilka najczęściej popełnianych błędów jeśli chodzi o wybór produktów na śniadanie:

  • Rafinowane węglowodany: białe pieczywo, desery, przetwarzane zboża. Wszystkie te produkty wywołują nagłe skoki poziomu cukru we krwi, przez co już chwilę później znowu poczujesz głód. Dodatkowo nadmierne spożycie takich substancji może wywoływać zaparcia i inne problemy trawienne.
  • Nadmiar cukru, zwłaszcza białego rafinowanego: Produkt ten nie jest prawdziwym jedzeniem, gdyż nie zawiera substancji odżywczych, a tylko zakwasza organizm. Zastąp cukier-miodem, melasą, stewią czy syropem z agawy.
  • Nabiał: U wielu dorosłych występuje nietolerancja laktozy, zwłaszcza jeśli produkty mleczne są spożywane w dużych ilościach. Wybieraj więc takie, które są łatwiejsze do strawienia, a zamiast mleka krowiego wybieraj takie bez laktozy bądź napoje – np. sojowe czy kokosowe.
  • Tłuszcze nasycone: czyli wszystko to, co znajdziesz w maśle czy kiełbaskach. Produkty te negatywnie wpływają na zdrowie układu krwionośnego i są jedną z głównych przyczyn nadwagi.
  • Produkty, których nie powinno się łączyć: takie jak na przykład sok pomarańczowy i nabiał. Takie połączenia mogą wywoływać problemy z trawieniem i dyskomfort utrzymujący się nawet dłuższy czas po posiłku.

Tłuste śniadanie

Jak zadbać o zbilansowany jadłospis?

Aby Twoja dieta był zbilansowana i zdrowa, musi zawierać produkty z różnych grup – węglowodanów, białek, tłuszczów czy błonnika.

Tylko dzięki temu organizm poradzi sobie z trawieniem i przyswajaniem niezbędnych substancji odżywczych, a śniadanie zapewni Ci energię i dobry humor na cały dzień. Wybieraj produkty dobrej jakości, świeże i naturalne, unikaj za to wszelkiej żywności przetwarzanej.

Produkty, które należy jeść na śniadanie

Oczywiście jadłospis zależy w dużej mierze od wieku, płci, stylu życia i własnych preferencji, istnieje jednak lista produktów, których włączenie do swojego jadłospisu jest naprawdę ważne.

  • Pełne ziarna zbóż: Do najpopularniejszych należą płatki owsiane, które można podawać gotowane lub zimne, jak musli. Jeśli wolisz kanapki, wybieraj chleb dobrej jakości z pełnych ziaren zbóż – pszeniczny, orkiszowy lub żytni.
  • Napoje roślinne: na przykład owsiane, ryżowe czy orkiszowe.
  • Lekkostrawne produkty mleczne: serek wiejski, kefir, jogurt, świeży ser.
  • Suszone owoce: Możesz wykorzystywać je na wiele sposobów, a zapewnią Ci dużą dawkę białek roślinnych.
  • Świeże owoce: wybieraj świeże owoce sezonowe, najlepiej organiczne.
  • Nasiona: pestki słonecznika, sezam, len czy dynia. Możesz wykorzystać też olej przyrządzany z któregoś z rodzajów pestek.
  • Naturalne soki owocowe i warzywne.

Kilka pomysłów na idealne śniadanie

Poniżej znajdziesz kilka prostych pomysłów na pełnowartościowe śniadanie:

  1. Kanapki z orkiszowego pieczywa z hummusem i serkiem wiejskim.
  2. Tosty z pełnego ziarna z awokado i majonezem.
  3. Owocowe smoothie.
  4. Kefir z musli.
  5. Jogurt z kawałkami jabłka, suszonymi śliwkami i orzechami.
  6. Mleko roślinne z płatkami zbożowymi i kakao.
  7. Owsianka na mleku roślinnym z gruszką i cynamonem.
  8. Serek wiejski z miodem, orzechami laskowymi i bananem.

Musli z owocami

Suplementy diety doskonałe na śniadanie

Jeśli przechodzisz trudniejszy okres, cierpisz z powodu chronicznego zmęczenia, osłabienia odporności czy depresji sezonowej, możesz potrzebować silniejszej dawki substancji odżywczych i energii. Dołączając do swojego jadłospisu poniższe suplementy sprawisz, że śniadanie uzyska dodatkowy wymiar terapeutyczny:

Smacznego!