Sok z buraków – Nieznane korzyści

Sok z buraków pomaga zwalczać działanie wolnych rodników powodujących przedwczesne starzenie się, a także poprawia sprawność fizyczną - jego picie jest więc szczególnie zalecane sportowcom.
Sok z buraków

Pewnie nie raz dodałeś odrobinę buraków do Twojej sałatki – zazwyczaj ugotowane – i pewnie nawet nie zdajesz sobie sprawy jak wspaniałe i odżywcze są surowe, na przykład gdy dodamy je do koktajlu.

W dzisiejszym artykule przedstawimy Ci kilka ciekawostek na temat picia soku z buraków, o których na pewno nie miałeś pojęcia. Przygotuj się na prawdziwe zaskoczenie!

Co zawierają buraki?

Podczas gotowania buraki (tak jak większość produktów) tracą część swoich najważniejszych składników odżywczych. Gdy spożywasz je na surowo, na przykład robiąc z nich sok lub koktajl, wzbogacasz swój posiłek dodatkowo o:

  • witaminy A , B i C,
  • kwas foliowy,
  • przeciwutleniacze takie jak flawonoidy i karotenoidy,
  • aminokwasy,
  • minerały takie jak wapń, magnez, żelazo, potas, fosfor, sód,
  • wysoko przyswajalny błonnik,
  • wodę,
  • węglowodany,
  • naturalne, zdrowe cukry.

Sok z buraków
Jakie są główne korzyści picia soku z buraków?

Oto jak wiele zalet mają buraki oraz ich regularne spożywanie, np. w formie soków i koktajli:

Zmniejszają ryzyko chorób sercowych.

Ponieważ, buraki doskonale zwalczają zapalenia, ich spożywanie zalecane jest osobom cierpiącym na choroby serca oraz będącym w grupie ryzyka.

Zwalczają wolne rodniki.

Sok z buraków

Korzeń buraka zawiera betalainy i przeciwutleniacze, które neutralizują szkodliwe działanie wolnych rodników. Gromadzenie się zbyt wielu z tych związków w organizmie może powodować przedwczesne starzenie się komórek i prowadzić do rozwoju wielu chorób, w tym chorób nowotworowych.

Zapobiegają chorobom nowotworowym.

Tak jak wspomnieliśmy w poprzednim punkcie, sok z buraków może pomóc w walce ze wzrostem tkanek nowotworowych prowadzących do raka, dlatego dobrym pomysłem jest włączenie go do swojej diety, jako środka zapobiegawczego.

Liczne badania wykazały, że buraki mogą nawet zapobiegać powstawaniu nowotworów –  zwłaszcza nowotworów trzustki, piersi i prostaty.

Zwiększają wydolność fizyczną.

Wielu sportowców pije ciemnoczerwony napój warzywny przed zawodami, ponieważ zwiększa to wydolność ich płuc. Badania wykazują, aż do 16% poprawy wydajności podczas spożywania soku z buraków przed treningiem, ćwiczeniami i zawodami.

Równoważą ciśnienie krwi.

Picie dwóch szklanek soku z buraków dziennie jest doskonałym rozwiązaniem dla osób z wysokim ciśnieniem krwi, ponieważ pomaga obniżyć jego poziom. Odpowiedzialna ze ten efekt jest wysoka zawartość azotanów.

Sok z buraków

Poprawiają trawienie.

Sok z buraków pomaga w trawieniu pewnych pokarmów, ograniczeniu uczucia ciężkości w żołądku i poprawieniu trawienia w ogóle. Ponadto, buraki są w stanie pobudzać apetyt u osób obłożnie chorych.

Poprawiają funkcjonowanie tarczycy.

Artretyzm jest związany z niskim poziomem jodu. Spożywanie żywności, która zawiera ów składnik mineralny może ograniczyć lub nawet wyeliminować ten problem. Boćwina (burak liściasty), burak cukrowy i czosnek są jednymi ze źródeł zawierających naturalny jod.

Spowalniają proces starzenia.

Nie mówimy tu tylko o skórze, ale także o wewnętrznych narządach ciała. Sok buraczany przyczynia się do poprawy zdrowia mózgu, szybszej regeneracji obrażeń i spowolnieniu powstawania przedwczesnych zmarszczek.

Zapobiegają zapaleniom.

Korzenie buraka zawierają bardzo ważny składnik odżywczy zwany betainą, która pozwala niwelować stres i różnego rodzaju stany zapalne. Chronią również wewnętrzne organy przed chorobami i wspomagają regenerację po urazach i zabiegach chirurgicznych.

Leczą anemię.

Dzieje się tak dzięki wysokiej zawartości kwasu foliowego i żelaza.

Zapobiegają zatrzymywaniu płynów.

Sok z buraków zalecany jest osobom cierpiącym m.in. na obrzęk nóg i zatrzymywanie się wody w organizmie. Zaleca się ich spożywanie, ponieważ buraki zawierają duże ilości potasu i sodu oraz mające działanie moczopędne.

Koktajle buraczane polecane są osobom cierpiącym na:
artretyzm,
– hiperurykemię (zwiększone stężenie kwasu moczowego we krwi),
– kamienie nerkowe (o ile nie powstały w wyniku nagromadzenia szczawianów wapnia),
– skąpomocz.

Sok z buraków zwiększa produkcję moczu, pomaga wyeliminować nadmiar płynów i szkodliwe wytwory przemiany materii, takie jak na przykład kwas moczowy.

Sprzyjają oczyszczaniu organizmu.

Sok z buraków stymuluje prawidłowe funkcjonowanie nerek, wątroby i jelit, a także szybciej i skuteczniej pomaga wydalać z organizmu toksyny.

Pomagają w utracie zbędnych kilogramów.

Buraki są zarówno niskokaloryczne jak i bardzo sycące. Możesz je zetrzeć na tarce i dodać do sałatki, aby zwiększyć zawartość błonnika w diecie i uniknąć zaparć lub nadwagi .

Wzmacniają zdrowie kobiet w ciąży i ich dzieci.

Wysoka zawartość kwasu foliowego jest bardzo korzystna dla zdrowia kobiet w ciąży i rozwoju płodu. Buraki zapewniają prawidłowy rozwój płodu w ciągu pierwszych kilku tygodni ciąży.

Po porodzie nadal należy je spożywać, aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia różnego rodzaju zakażeń. Gdy dziecko rośnie, zaleca się jedzenie buraków w celu zapobiegania niedoborom witamin i promowania zdrowego rozwoju.

 Sok z buraków

Jak zrobić sok z buraków, marchewki i jabłek?

Teraz, gdy już wiesz jak wyjątkowymi i wspaniałymi warzywami są buraki, powinieneś nauczyć się jak przyrządzić z nich sok. Oto świetny przepis łączący buraki i dwa inne super-produkty!

Przez lata Chińczycy stosowali ten „magiczny napój”, by zapobiegać i leczyć różne dolegliwości. Jego główne właściwości to:

  • poprawa układu odpornościowego,
  • eliminowanie wolnych rodników,
  • spowolnianie wzrostu komórek rakowych,
  • oczyszczanie organizmu.

Składniki:

  • 1 burak
  • 1 marchewka
  • 1 jabłko
  • 1 szklanka wody
  • 1 cytryna (opcjonalnie)

Przygotowanie:

  • Umyj dokładnie wszystkie składniki, a następnie je obierz.
  • Pokrój wszystko na małe kawałki.
  • Wrzuć do blendera i dodaj wyciśnięty sok z cytryny (opcjonalnie).
  • Miksuj do momentu osiągnięcia jednolitej masy.
  • Dodaj kilka kostek lodu, jeśli chcesz by Twój napój był lekko schłodzony.
  • Postaraj się pić napój dwa razy dziennie: pierwszy raz rano, po przebudzeniu i na pusty żołądek, drugi raz w ciągu dnia, w formie przekąski.