Spacer najlepszym ćwiczeniem dla ciała i mózgu

Zawsze, gdy dostosujemy ćwiczenie do naszych możliwości, spacerowanie może okazać się bardzo korzystną aktywności fizycznej. Wystarczy ćwiczyć pół godziny dziennie, aby poprawić funkcjonowanie układu krążenia i uwolnić się od stresu.
Spacerowanie

Spacer nic nie kosztuje, a wzbogaca naszą duszę, uwalnia umysł i uzdrawia ciało. Niewiele jest ćwiczeń, które mają tak terapeutyczny wpływ, a przy tym, które można wykonywać niemalże w każdym wieku.

Według Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego spacerowanie 20 minut każdego dnia pozwoli odpowiednio zadbać o nasze serce i poprawi samopoczucie. Oprócz tego, regularne przechadzki mogą wydłużyć życie o trzy, ale nawet o i siedem lat.

Dlaczego zatem nie wprowadzić tej aktywności fizycznej na stałe w swój harmonogram? Wystarczy zaopatrzyć się w wygodne buty i wybrać krajobraz, który jest najbliższy naszemu sercu. Na spacer warto wykorzystać te miejsca gdzie występuje dużo zieleni, co korzystnie wpłynie na procesy dotlenienia organizmu.

Dziś poznasz pięć powodów, dla których warto wybrać się na spacer już dziś!

Spacer świetnym lekarstwem na wszystko!

Sposób na odstresowanie

Nigdy nie należy zapominać o tym, że największym wrogiem dla naszego zdrowia jest właśnie stres, rutyna i negatywne myślenie.

Czasami sam fakt powtarzania codziennie tych samych czynności doprowadza do tego, że mózg zaczyna pracować jak automat, a dla tego organu nie ma nic gorszego niż brak nowych, stymulujących bodźców i brak odpowiedniego odpoczynku.

  • zwykłe wyjście na spacer, bez pośpiechu, presji i zobowiązań, zaopatrzeni  w butelkę wody i odpowiedni sprzęt sprowokuje uczucie psychologicznego wyzwolenia, za co na pewno nasze neurony będą nam wdzięczne
  • podczas spaceru relatywizujemy nasze myśli, komórki zostają dotlenione, a życie nagle zostaje wyrwane z tej codziennej rutyny i sztywnych ram, co sprawia, że czujemy się wolni
  • oprócz tego, spacer pomaga nawiązać bliższy kontakt z samym sobą i naszymi potrzebami emocjonalnymi. Zaczynamy prowadzić wewnętrzny dialog, który sprzyja rozluźnieniu wielu struktur w mózgu, co korzystnie wpływa na neurochemiczną regulację związaną ze stresem

Spacerowanie

Sprzyja odnajdywaniu nowych rozwiązań problemów i pobudza twórczość

Może wydawać się nieprawdopodobne, ale niejednokrotnie coś tak prostego, jak zmiana otoczenia, przyspiesza pracę naszego serca, a tym samym zwiększa dopływ tlenu do mózgu, wspomaga uwalnianie niektórych neuroprzekaźników, a to wszystko prowadzi do:

  • regulacji poziomu kortyzolu (hormony stresu). Przy jego wysokich stężeniach pojawia się stres, jednak w odpowiednich ilościach sprzyja motywacji i generuje energię do działania
  • dochodzi do reorganizacji neurochemicznej w płacie czołowym, gdzie ma miejsce planowanie, wyznaczanie celów, gdzie dochodzi do tworzenia nowych pomysłów kierowanych naszymi emocjami
  • musimy pamiętać, że na co dzień przyzwyczajeni jesteśmy do poruszania się w tym samym otoczeniu i w raczej ograniczonych przestrzeniach
  • coś tak prostego, jak spacerowanie po okolicy przyniesie nowe zapachy, uczucia i bodźce wizualne. To zaowocuje zrelaksowanym umysłem, któremu dostarczane są przyjemne doznania, a taki umysł wykazuje dużo większą zdolność do generowania nowych, lepszych pomysłów i idei
  • teraz już wiesz, że jeżeli w jakimkolwiek momencie poczujesz się uwięziony lub pod presją szybkiego znalezienia rozwiązania problemów, najlepsze co możesz zrobić w takiej sytuacji to iść na spacer

Umysł

Spacer ulubionym treningiem dla serca

Jest jeszcze jeden aspekt, który warto wziąć pod uwagę. Nie chodzi tutaj o szybki bieg czy chód! Jeżeli z dnia na dzień zafundujemy naszemu ciału coś, na co nie jest przygotowane może przysporzyć to jedynie problemów.

  • podczas spaceru tempo powinno byś spokojne bez przechodzenia do biegu. W ten sposób nie wykonamy wielkiego wysiłku, ale zmusimy nasze serce do szybszej pracy, poprawimy cyrkulację i dotlenimy tkanki
  • poprzez poprawę ciśnienia krwi również regulowany jest poziom cukru we krwi
  • spacery pomogą w walce z otyłością i w utrzymaniu odpowiedniej wagi ciała
  • poprawimy zdrowie naszego układu oddechowego, a także usprawniane zostanie usuwanie toksyn nagromadzonych w ciele, które są najczęstszą przyczyną chorób i retencji płynów w organizmie

Spacer sposobem na zdrowe kości

Jednym z największych zagrożeń dla zdrowia naszych kości jest brak aktywności fizycznej. Spędzanie od 8 do 12 godzin w pozycji siedzącej, co jest najczęściej spowodowane pracą, przynosi poważne konsekwencje, do których należą:

  • brak elastyczności mięśni
  • gromadzenie tłuszczów, co jest dodatkowym obciążeniem dla naszych kości
  • utrata wytrzymałości i elastyczności chrząstki

Trzeba mieć na uwadze, że jeżeli mamy problemy z plecami lub kolanami długie spacery nie są najlepszym wyjściem. W podobnym przypadkach zaleca się 10-minutowe chodzenie na bieżni, gdzie powierzchnia jest gładka i płaska. Może być to dobrym uzupełnieniem terapii leczniczej.

Chodzenie

  • jeżeli cierpisz na problemy z kośćmi, zawsze powinnaś o tym pamiętać i na nie uważać, by nie spowodować dodatkowych kontuzji.
  • Jednak absolutnie nie rezygnuj ze spacerowania! Przed podjęciem tej aktywności fizycznej, skonsultuj się ze specjalistą, który wytłumaczy Ci jak wykonywać to ćwiczenie tak, by nie stwarzało dodatkowego zagrożenia dla Twojego zdrowia
  • codzienne chodzenie przez 20 minut chroni nas przed utratą masy kostnej i odwapnieniem kości
  • za każdym razem, gdy spacerujemy na świeżym powietrzu, dostarczamy naszemu ciału sporą dawkę witaminy D. Składnika, który jest niezbędny do poprawy kondycji mięśni i zmniejsza ryzyko złamań
  • ponadto, spacerowanie dzięki aktywacji krążenia krwi, usprawni docieranie składników odżywczych do wszystkich części ciała

A Ty? Byłaś już dzisiaj na spacerze?