Stres – wyeliminuj go za pomocą tej japońskiej metody

Oprócz masowania określonych obszarów ciała, możemy też wypróbować rozmaite techniki relaksacyjne. Napięcia zredukujemy też za pomocą ćwiczeń rozciągających. Wszystko to przyczyni się do naszego ogólnego dobrego samopoczucia.
Japońska terapia na stres

Stres jest zmorą XXI wieku. Nikt chyba nie ma co do tego wątpliwości. Oprócz utrudniania nam życia, okazuje się, że stres bardzo negatywnie odbija się na naszym zdrowiu fizycznym i emocjonalnym.

Okazuje się, że w Japonii (kraju znanym z zestresowanych pracowników) stworzono rewolucyjną technikę umożliwiającą pozbycie się zmęczenia, nerwów i zredukowanie stresu zaledwie w kilka minut. Chciałbyś bliżej zapoznać się z tą techniką? Koniecznie przeczytaj więc ten artykuł.

Japońska metoda by zredukować stres

Dłonie

Znużenie i nieustanne zmęczenie połączone z naszymi codziennymi obowiązkami i odpowiedzialnościami tworzą toksyczną mieszankę zagrażającą naszemu zdrowiu. Stres jest dziś tak bardzo powszechny, że zdaje się być wręcz stanem bardziej normalnym niż odprężenie i dobre zdrowie.

Jeżeli dopada Cię stres spowodowany tym, że komplikują Ci się sprawy w domu lub w pracy, polecamy Ci wypróbowanie opisywanej przez nas japońskiej metody. Wschodnia wiedza może się okazać dla Ciebie bardzo interesująca i przydatna w codziennym życiu.

Przeczytaj też artykuł: Słodkie nieróbstwo – pozwolisz sobie?

My, zabiegani zachodnim stylem życia, nie mamy pojęcia jak istotne znaczenie dla naszego zdrowia i dobrego samopoczucia ma każda – nawet najmniejsza – część ciała. Aż po końcówki palców od dłoni. Okazuje się, że każdy z palców jest powiązany z inną emocją.

Według teorii zawartej w tej metodzie naciskanie lub masowanie poszczególnych palców przyniesie Ci ulgę w konkretnej emocji/bólu/dolegliwości.

Jeżeli złączysz ze sobą obie dłonie i zaczniesz na nie wzajemnie naciskać przez co najmniej kilka sekund, z czasem zdołasz nawet całkowicie wykorzenić negatywne emocje z Twojego życia. Wliczają się w to nawet pewne bolączki i choroby związane z toksycznymi emocjami.

Zajrzyj też do artykułu: Emocjonalne zatrucie i jego 5 oznak

Aby lepiej zrozumieć mechanizm zachodzący w proponowanej przez nas japońskiej metodzie, należy najpierw zapoznać się z właściwościami każdego palca naszej dłoni.

Dłonie

  • Kciuk: zmartwienia, nerwy, stres;
  • Palec wskazujący: strach i lęki;
  • Palec środkowy: złość, poddenerwowanie i wściekłość;
  • Palec serdeczny: depresja, smutek i niezdecydowanie;
  • Najmniejszy palec: pesymizm, brak energii, niepokój;

„Naukowe” wyjaśnienie tej techniki bazuje na fakcie, że dłonie w naturalny sposób połączone są z naszym mózgiem. A konkretnie – z obszarem odpowiedzialnym za nasze emocje.

Aby sprawdzić ten mechanizm, zaciśnij lewą dłoń w pięść i obejmij ją prawą dłonią tak, by jedna schowała się w drugiej.

Następnie naciśnij palcem odpowiedzialnym za emocję, z jaką się zmagasz. Jeżeli jest to stres, palcem tym będzie na przykład kciuk. Przytrzymaj tak przez około 30 sekund, odpocznij 30 sekund i ponownie wykonaj ćwiczenie. Powtórz tyle razy, ile dasz radę.

Naciskaj palce i obserwuj, jak polepsza się Twoje samopoczucie

Masaż dłoni

Inny sposób na pracę z emocjami poprzez nasze palce oparta jest na japońskiej metodzie zwanej “Jin Shin Jyutsu” (co w dosłownym tłumaczeniu znaczy: „Sztuka bycia szczęśliwym”).

Przeczytaj też: Jak wykonać masaż relaksacyjny?

Polega ona na masowaniu określonych obszarów naszych dłoni, zależnie od doskwierającej nam dolegliwości. Kciuk odpowiada za zmartwienia, palec wskazujący – za strach, środkowy – wściekłość, serdeczny – smutek, a najmniejszy – za pretensje.

Otwórz dłoń i zwróć uwagę na palec, który najbardziej odpowiada Twojej dominującej emocji i pasuje do Twojej sytuacji.

Naciskaj na dany palec przy pomocy kciuka i palca wskazującego drugiej ręki. Lub „zamknij” na nim dłoń drugiej ręki. Gdy już skończysz, zmień rękę i powtórz ćwiczenie.

Tego typu techniki relaksacyjne nie tylko pomogą nam zwalczać stres i problemy emocjonalne. Przynoszą też sporą ulgę w przypadku dolegliwości fizycznych. Pozwól, że wyjaśnimy Ci, jakie funkcje w tym przypadku pełni każdy z palców naszej dłoni:

  • Kciuk: żołądek i śledziona, bóle głowy, bóle żołądka oraz problemy skórne;
  • Palec wskazujący: nerki i pęcherz moczowy, bóle mięśni, problemy z trawieniem;
  • Palec środkowy: woreczek żółciowy, wątroba, ból miesiączkowy, bóle głowy, problemy z układem krwionośnym, stan zmęczenia;
  • Palec serdeczny: jelita, płuca, niestrawność, problemy z oddychaniem (zwłaszcza astma);
  • Najmniejszy palec: serce, jelito cienkie, problemy z układem kostnym;

Inne wschodnie metody zwalczające stres

Zdaje się, że Azjaci są istnymi mistrzami stanu „zen” spokoju i dobrego humoru. Dlatego też większość z ćwiczeń i metod zwalczających stres pochodzi właśnie z tego kontynentu.

Oprócz wspaniałej metody masażu palców u rąk mamy Ci jeszcze do zaoferowania inne sposoby na napięcia i stres:

Joga

Pierwsze doniesienia o tej technice ćwiczeń połączonej z filozofią życia pochodzą z 3000 r p.n.e. i znajdują się na obrazach znalezionych w Indiach. Osoba uprawiająca jogę stara się ćwiczyć, medytować i łączyć ciało z duszą.

Z biegiem czasu rozwinęły się rozmaite gałęzie i rodzaje jogi. Wszystkie jednak łączy jeden wspólny cel: uzyskać równowagę między tym, co fizyczne a tym, co duchowe.

Przeczytaj też: Odprężamy mózg – 7 sposobów

Joga przynosi naprawdę wiele korzyści, między innymi: obniżenie wagi ciała, wyeliminowanie bólu (zwłaszcza bólu pleców), wygładzenie mięśni, zwiększenie elastyczności ciała, zwalczenie depresji oraz redukcja stresu. To tylko niektóre z nich.

Leśna kąpiel

Boso

Aby wprowadzić w czyn tę technikę znaną jako“Shinrin Yoku” należy zdjąć buty i chodzić boso w parku, lesie lub na łące.

Idea jest taka, że w spacer na łonie natury powinno być zaangażowane wszystkie 5 zmysłów. Służy to poprawie humoru, kreatywności a także pozytywnie wpływa na nasze zdrowie. Należy chodzić boso po trawie przez co najmniej godzinę, dwa razy w tygodniu.

W trakcie wykonywania tego ćwiczenia skupiaj się wyłącznie na tym, co Cię otacza. Ciesz się podczas spaceru ulubioną herbatą lub sokiem owocowym. Masz zakaz na telefon komórkowy i na problemy.

Według badań ćwiczenie to pozwala obniżyć ciśnienie tętnicze, kortyzol (hormon stresu) oraz niepokój. Wzmacnia przy tym układ odpornościowy i stymuluje funkcje postrzegania.

Taichi

Jest to wschodnia dziedzina, która pozwala odnaleźć idealną równowagę między ciałem i umysłem poprzez wykonywanie ruchów powolnych acz energicznych. Z całą pewnością widziałeś ludzi uprawiających taichi w parku; jest to wspaniałe zajęcie dla ludzi w każdym wieku.

Jest to sztuka walki, ale też doskonały sposób na relaks i odprężenie. Wśród wielu korzyści, jakich nam dostarcza można wymienić zmniejszony stres, zmniejszony poziom sztywności ciała i stawów a także przepływ pozytywnej energii.

Shiatsu

Masaż

Technika ta pochodzi z Japonii y pomaga ulżyć nam w każdym typie bólu i stanu napięcia – chodzi o dolegliwości spowodowane stresem. Bóle pleców, sztywność karku – brzmi znajomo?

Chodzi o naciskanie konkretnych punktów ciała. Każdy z nich ma powiązanie z układem nerwowym i z naszymi organami. Shiatsu redukuje napięcia i uaktywnia energię. Ponadto uwalnia z organizmu toksyny, reguluje ciśnienie tętnicze, obniża poziom niepokoju i pomaga się pozbyć zaburzeń snu.

Do-in

Praktykę tę stworzono w Chinach. Jej głównym celem jest polepszenie jakości życia osób starszych. Do-in bazuje na ćwiczeniach oddechowych, które redukują stres, nerwy, dodają energii i pomagają odzyskać wewnętrzny spokój.

Przeczytaj też: Szczęśliwa starość: garść porad

W wielu orientalnych krajach technika ta używana jest także w biurach w najbardziej krytycznych i napiętych momentach.

Wśród korzyści wynikających z jej stosowania wymienić można świadome i znacznie głębsze oddychanie, opanowanie sztuki medytacji, wzmocnienie mięśni, poprawienie jakości snu, a także wyeliminowanie napięć i stresu.

Aikido

Aikido to także sztuka walki. W odróżnieniu jednak od karate czy taekwondo, aikido przyczynia się do spokoju umysłu, odrzucając przemoc i budując szacunek do drugich ludzi.

Ruchy w aikido są okrężne, co pozwala polepszyć umiejętność koncentracji. Jednocześnie zapewnia naszemu umysłowi równowagę, eliminuje stres i rozluźnia mięśnie. Znaczenie słowa: „aikido” znaczy ścieżka energii i harmonii.