Sypiasz mniej niż 8 godzin?

Wiedziałaś, że brak snu może wpływać na Twoją cerę? Kiedy śpimy, nasza skóra się regeneruje i produkujemy hormony odpowiedzialne za jej elastyczność.
Malo sypiasz

Masz problemy z zaśnięciem? Sypiasz mniej niż 8 godzin? Jeżeli tak jest, powinnaś wiedzieć, że grozi Ci ryzyko zachorowania na wiele różnych dolegliwości. Od lat wiadomo, że sen i jego jakość wpływają na wiele aspektów zdrowotnych.

To właśnie podczas wypoczynku nasz organizm wypełnia pewne funkcje, których nie może wykonywać w ciągu dnia. Poza oczywistymi konsekwencjami fizycznymi, odczuwalnymi każdego ranka, na dłuższą metę może dojść do poważnych schorzeń natury emocjonalnej, które mogą przeistoczyć się w niebezpieczne przypadłości.

Zwróć szczególną uwagę na to, jak i ile godzin sypiasz. Regularny brak wypoczynku znacznie wpłynie na komfort Twojego życia. Chcesz poznać skutki notorycznego niewysypiania się?

Jeżeli mało sypiasz, uważaj na ciśnienie!

Ciśnienie krwi

Niewysypianie się lub sypianie małej ilości godzin bezpośrednio wpływa na ciśnienie krwi. Ciśnienie tętnicze wzrasta nawet do 132, podczas gdy norma u zdrowego człowieka to 120.

Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj: Obniż nadciśnienie tętnicze bez leków

Utrudniona praca trzustki

Brak wypoczynku jest związany z niską wydolnością trzustki, która jest odpowiedzialna za trawienie glukozy. Automatycznie wzrasta poziom cukru we krwi, co – z kolei – niesie za sobą ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2 i nadwagę.

Nadmierny apetyt

Jeżeli sypiasz mniej niż 8 godzin lub się nie wysypiasz, możesz przytyć. Wiąże się to z redukcją poziomu leptyny (odpowiedzialnej za zmniejszanie apetytu) i wzrostem greliny (uczucie głodu).

Stąd też brak snu jest ściśle związany z przybieraniem na wadze. Wszystko to bierze się z niekontrolowanej potrzeby sięgania po węglowodany i kalorie, powodując odruch jedzenia kompulsywnego.

Mniejsze zużycie energii

Osoby, które mają problemy z zasypianiem, automatycznie są mniej skłonne do aktywności fizycznej, co prowadzi do magazynowania tłuszczu i nadwagi.

Jeżeli połączymy brak aktywności fizycznej i wzmożony apetyt, otrzymamy mieszankę gwarantującą szybką drogę do otyłości.

Wpływ na umysł

Mózg

Mózg jest jednym z organów, które najbardziej cierpią ze względu na sypianie małej ilości godzin. Mało tego! Efekty są natychmiastowe: niemożność koncentracji czy niska wydajność w pracy.

Ale to nie wszystko! Na dłuższą metę mózg traci zdolność oczyszczania obecnego w nim białka, co może przyczynić się do demencji starczej i choroby Alzheimera.

Niewydolny system odpornościowy

Wyczerpanie fizyczne związane z brakiem snu wpływa na nasz układ immunologiczny, który przestaje produkować odpowiednią ilość przeciwciał, co znacznie podwyższa ryzyko zachorowań na wiele dolegliwości.

Stres

Wpływ na nasze samopoczucie jest widoczny od razu. Pojawiają się takie symptomy jak rozdrażnienie, stres, stany lękowe czy depresja.

Jeżeli nie sypiasz tyle godzin, ile powinnaś, podnosisz poziom kortyzolu w Twoim organizmie, a tym samym narażasz się na ciągłą nerwowość.

Bóle

Brak snu wiąże się też z bólami mięśni i ciągłymi bólami głowy. Im mniej godzin sypiasz, tym większe ryzyko ich wystąpienia.

Przedwczesne starzenie się

Przedwczesne starzenie się

Przebudzenia w nocy szkodzą skórze tak samo jak dym nikotynowy i oparzenia słoneczne. Podczas snu nasz organizm wydziela hormony odpowiedzialne za elastyczność naszej skóry, co, z kolei, zapobiega powstawaniu zmarszczek.

Jeżeli sypiasz odpowiednią ilość godzin, sprzyjasz regeneracji komórek i zwalczasz wpływ wolnych rodników na zdrowie Twojej cery.

Nie zapomnij przeczytać: Starzenie się i wrogowie młodego wyglądu

Osłabione mięśnie

Spędzanie dwóch godzin dziennie na siłowni niczemu nie służy, jeżeli Twoje mięśnie nie mogą wypocząć w nocy.

Podczas wypoczynku nasz organizm uwalnia hormony, które są odpowiedzialne za rozwój włókien mięśniowych. Dlatego też pamiętaj, że brak snu jest równoznaczny z osłabieniem.