Szklanka wody na czczo – 10 korzyści

Szklanka wody na czczo

Picie szklanki wody na pusty żołądek to jeden z najlepszych nawyków, jakie można mieć na co dzień. Być może dla wielu z nas nie ma to większego znaczenia, ale rzeczywiście picie wody tuż po przebudzeniu przynosi naszemu organizmowi dużo więcej korzyści niż o każdej innej porze dnia.

Picie wody na pusty żołądek

Podczas nocnego odpoczynku nasz organizm spełnia niezwykle ważne funkcje: przeprowadza proces regeneracji uszkodzonych komórek oraz oczyszcza narządy wewnętrzne – oddziela toksyny od innych substancji i przygotowuje je do wydalenia.

Właśnie z tego powodu spożywanie wody na pusty żołądek ma kluczowe znaczenie w procesie oczyszczania organizmu. Już jedna szklanka tego płynu jest w stanie usunąć z naszego organizmu nagromadzone przez całą noc toksyny i szkodliwe substancje.

Wiele osób wybiera inne napoje o poranku, jednak według niezliczonych badań nadal najzdrowsza pozostaje woda. Poniżej przedstawiamy 10 najważniejszych korzyści, jakich dostarcza naszemu organizmowi woda tuż po przebudzeniu.

Dba o zdrowie skóry

Zdrowa skóra

Szklanka wody o poranku bardzo korzystnie wpływa na zdrowie i urodę naszej skóry.

Nasze ciało przed rozpoczęciem codziennego funkcjonowania potrzebuje odpowiedniej dawki nawilżenia, dzięki któremu komórki skóry stają się silniejsze, łatwiej usunąć toksyny – a co za tym idzie, łatwiej utrzymać zdrową i gładką skórę.

Ma działanie moczopędne

Aby nerki prawidłowo filtrowały i usuwały toksyny i szkodliwe substancje, należy stymulować ich pracę poprzez spożywanie sporej ilości płynów. Woda na pusty żołądek pomaga usunąć nagromadzone w nerkach zanieczyszczenia, ponieważ pobudza proces usuwania toksyn wraz z moczem.

Nawilża układ limfatyczny

Woda dostarczana organizmowi na pusty żołądek odpowiednio nawilża układ limfatyczny oraz pomaga uniknąć przeciążenia nadnerczy, które są odpowiedzialne za produkcję kortyzolu. Związek ten reguluje odpowiedź organizmu na stres.

Poprawia trawienie

Prawidłowe trawienie i płaski brzuch

Serwując organizmowi wodę na czczo stymulujemy nasz układ trawienny: woda pomaga usunąć toksyny, poprawia perystaltykę jelit oraz przygotowuje je na przyjęcie pokarmu do strawienia.

Przyspiesza metabolizm

Spożywanie wody jest kluczem do prawidłowego funkcjonowania nerek, które są odpowiedzialne za to, aby organizm zużywał tłuszcz jako źródło energii, a nie gromadził go w postaci nadmiaru kilogramów.

Kiedy organizm nie jest odpowiednio nawodniony zadanie to jest realizowane przez wątrobę, co może prowadzić do jej przeciążenia. Pojawiają się wówczas zaburzenia czynności wątroby, rozmaite choroby oraz zwolnienie tempa metabolizmu.

Poprawia sprawność fizyczną

Odpowiedni poziom nawilżenia organizmu usprawnia pracę stawów, mięśni i ścięgien. Zaleca się picie wody na pusty żołądek każdego ranka w celu dostarczenia odpowiedniej ilości płynów i energii na cały nadchodzący dzień.

Osoby regularnie uprawiające sport powinny zwiększyć dzienne spożycie płynów, aby uzupełnić wodę utraconą podczas treningu.

Zapobiega infekcjom dróg moczowych

Zapalenie pęcherza moczowego

Regularne picie wody na czczo obniża ryzyko wystąpienia infekcji dróg moczowych, na przykład zapalenia pęcherza moczowego. Infekcje pojawiają się, gdy organizm jest odwodniony, a nerki nie dysponują wystarczającą ilością płynów.

Zwalcza nadmierne zatrzymywanie wody w organizmie

Nadmierne zatrzymywanie płynów w tkankach często spowodowane jest nadmiarem sodu w organizmie oraz jest wynikiem złych nawyków żywieniowych. Picie dużej ilości wody wspomaga usuwanie nadmiaru płynów, zmniejsza obrzęk oraz zapobiega rozwojowi rozmaitych chorób.

Leczy różne dolegliwości

Liczne badania wskazują na powiązanie zwiększonego spożycia wody ze zmniejszeniem dolegliwości towarzyszącym chorobom takim jak zapalenie stawów, tachykardia, astma, zapalenie oskrzeli, choroby nerek, zaparcia, zespół napięcia przedmiesiączkowego, migreny itp.

Reguluje temperaturę ciała

Picie wody na pusty żołądek pomaga regulować temperaturę ciała – ułatwia tym samym transport składników odżywczych i tlenu do komórek.

Zapamiętaj!

Korzyści płynące z picia wody na pusty żołądek są niepodważalne, należy jednak pamiętać, że jedna szklanka o poranku nie wystarczy, trzeba przyjmować przynajmniej 2 litry wody dziennie o różnych porach.

Nie należy również przekraczać zalecanej dziennej dawki wody, ponieważ może to mieć negatywny wpływ na pracę nerek. Mimo że woda jest bardzo zdrowa dla naszego organizmu, jej nadmiar może doprowadzić do jego przeciążenia i zaburzenia pracy nerek.

Dobrym rozwiązaniem, aby nie przekroczyć dziennego zapotrzebowania na wodę, jest zastosowanie następującej formuły: swoją wagę (w kilogramach) podziel przez 30 i otrzymasz liczbę litrów wody, jaką powinieneś pić dziennie. Na przykład osoba ważąca 60 kg powinna pić około 2 litrów płynów dziennie.