Tarczyca- 5 Nawyków wywołujących w niej Zmiany

Tarczyca jest bardzo ważnym gruczołem w organizmie odpowiedzialnym za produkcję hormonów niezbędnych dla metabolizmu. Oznacza to, że jeżeli masz niewystarczającą ich ilość, twój organizm nie będzie w stanie prawidłowo funkcjonować i spalać kalorii w naturalny sposób. W konsekwencji, mimowolnie będziesz przybierać na wadze, a sytuacja ta doprowadzi do niedoczynności tarczycy. Istnieje również zaburzenie będące przeciwieństwem niedoczynności tarczycy, spowodowane przez nadmiar hormonu jaki produkuje tarczyca. Jest to tak zwana nadczynność tarczycy.

Osoby cierpiące na niedoczynność tarczycy mają tendencję do przybierania na wadze, ich skóra staje się sucha, serce bije wolniej, mogą występować zaparcia. Wszystko to powoduje, że metabolizm staje się wolniejszy, a co za tym idzie – nieefektywny.

A zatem, jeżeli zauważyłaś, że przybierasz na wadze lub chudniesz bez żadnego konkretnego powodu, nie wahaj się skontaktować z lekarzem. Zleci on niezbędne badania, aby potwierdzić lub wykluczyć zaburzenia związane z nieprawidłowym funkcjonowaniem tarczycy.

Niedobór hormonów, a także nadmierne ich wytwarzanie, będzie wymagało odpowiedniego leczenia. W przypadku stwierdzenia niedoczynności tarczycy, chorych czeka zazwyczaj przyjmowanie leków do końca życia.

Faktem jest, że zmiany gruczołu tarczycy są na ogół następstwem chorób autoimmunologicznych, wrodzonych, przyjmowania niektórych leków, itd. Warto jednak pamiętać, że istnieją pewne konkretne nawyki, które mają wpływ na zmiany w funkcjonowaniu twojej tarczycy, w podobny sposób oddziałujące na metabolizm.

Tarczyca i nie sprzyjające nawyki

Siedzący tryb życia

Siedzący tryb życia może wiązać się z występowaniem chorób hormonalnych, tak jak ma to miejsce w przypadku niedoczynności tarczycy. Jest to kolejny dobry powód do tego, aby codziennie uprawiać sport, niezbędny dla zachowania zdrowia: nie tylko po to, aby wysmuklić sylwetkę, ale także w celu zapobiegania schorzeniom i zmianom chorobowym.

Kofeina

2#kawa-tarczyca.jpg

Warto pamiętać, że wszystko co w nadmiarze – jest niezdrowe. Jeśli spożywasz kofeinę w nadmiarze, powinnaś przestać. Jej nadmiar może prowadzić do pojawienia się zmian w tarczycy.

Alkohol

Spożywanie nadmiernej ilości alkoholu jest jednym z typowych nawyków, które wywołują zmiany w twojej tarczycy i ogólnie w organizmie. Ale skoro już skupiamy się na tarczycy, warto wiedzieć, że alkohol może powodować jej niedoczynność.

Tytoń

3#palenie-tarczyca.jpg

Jeżeli jesteś palaczem, zdecydowanie radzimy ci zerwać z nałogiem. Poza niekończącą się ilością chorób jakie wywołuje palenie, istnieje również ryzyko utraty zdrowia związanego z nieprawidłowym funkcjonowaniem gruczołu tarczycy.

Jod

Jod jest niezbędnym elementem do prawidłowego funkcjonowania gruczołu tarczycy. Niedobór jodu w organizmie może być przyczyną wielu zmian.

Gdzie go znajdę?

Jod występuje w rybach, owocach morza, czosnku, białej fasoli, jogurcie, serze, mleku krowim, wodorostach, pomarańczach, jabłkach, burakach, cebuli, botwinie, ananasie, itp. Pamiętaj, aby zawsze był częścią twojej diety.

Jeśli nie jesteś pewna jak prawidłowo włączyć jod do diety, a także jak unikać nadużywania tego minerału – zasięgnij porady u dietetyka. Pomoże ci on w skomponowaniu zrównoważonej i zdrowej diety, bez pominięcia i nadużywania składników odżywczych.

Nawyki, o których pisaliśmy wyżej, nie mają wpływu tylko na twoją tarczycę. Prawda jest taka, że złe nawyki wpływają na cały organizm. W dłuższej perspektywie, sama odczujesz ich negatywne działanie na własnym ciele. Pamiętaj, że wszystko, co robisz dziś ma konsekwencje następnego dnia rano, unikaj szkodliwych nawyków, a unikniesz problemów.

Wybierz to, co naturalne i zdrowe: całkowicie zrezygnuj ze szkodliwych przyzwyczajeń. Twój organizm nie będzie żył wiecznie, dlatego dobrze o niego zadbaj, a pozostanie w dobrej kondycji przez całe życie.