Tarczyca – 6 nawyków, które na nią wpływają

Poza szkodliwym wpływem na Twoje płuca i ogólny stan zdrowia, palenie i używanie produktów tytoniowych może powodować poważne problemy z tarczycą, utrudniając tym samym jej leczenie.
Tarczyca

Tarczyca to gruczoł o kształcie motyla i – choć wielu ludzi nie zdaje sobie z tego sprawy – odgrywa istotną rolę w utrzymywaniu całego organizmu przy zdrowiu. Dzieje się tak, gdyż jest ona odpowiedzialna za produkcję hormonów regulujących procesy metaboliczne w organizmie. Poniżej znajdziesz listę sześciu nawyków mających wpływ na pracę tarczycy.

Tarczyca odgrywa ważną rolę w regulowaniu temperatury ciała, rytmu bicia serca, nastroju oraz metabolizmu – co wpływa z kolei na tempo spalania kalorii.

Mówiąc w skrócie, właściwe funkcjonowanie tego gruczołu jest ściśle związane z naszym ogólnym zdrowiem. Co za tym idzie – jakiekolwiek zmiany w jego pracy mogą spowodować wahania hormonalne prowadzące to powstawania rozmaitych chorób i zaburzeń.

Tarczyca – najczęściej spotykane problemy

Problemy z tarczycą występują 8 razy częściej u kobiet, niż u mężczyzn. Ryzyko jest jeszcze większe, gdy kobieta wchodzi w okres menopauzy.

Tarczyca - nie ignoruj problemu

Do głównych zaburzeń tarczycy należą:

Niedoczynność tarczycy: Pojawia się, gdy gruczoł tarczycy przestaje produkować wystarczającą ilość hormonów. Powoduje to zaburzenie naturalnej równowagi w organizmie i przyczynia się do następujących objawów:

  • Zmęczenie i depresja
  • Uczucie zimna
  • Bóle mięśni
  • Spowolnienie myślenia i problemy z koncentracją
  • Trudności z trawieniem i zaparcia
  • Obfite i dłuższe miesiączki
  • Nagły przyrost wagi
  • Sucha skóra, łamliwe włosy i paznokcie

Nadczynność tarczycy: Jest przeciwieństwem wyżej opisanej niedoczynności. Występuje, gdy tarczyca produkuje zbyt dużą ilość hormonów, co wywołuje następujące objawy:

  • Dreszcze, niepokój i poddenerwowanie
  • Uczucie gorąca
  • Wzmożony lub nieregularny rytm serca
  • Osłabienie mięśni i uczucie zmęczenia
  • Częstsze niż normalnie wypróżnianie się
  • Rzadziej występujące miesiączki
  • Nagła utrata wagi
  • Wypadanie włosów
  • Wytrzeszcz oczu

Przeczytaj też: Tarczyca – dieta regulująca jej pracę

Jakie nawyki mają wpływ na pracę tarczycy?

Problemy z tarczycą mają podłoże głównie genetyczne lub źródło w chorobach autoimmunologicznych, jak również mogą wynikać ze stosowania pewnych leków.

Wiele badań dowiodło jednak, że istnieje związek między pewnymi nawykami, a zwiększeniem ryzyka wystąpienia problemów z tarczycą. Ma to bezpośredni wpływ na metabolizm i ogólny stan organizmu.

Siedzący tryb życia

Siedzący tryb życia

Z powodu współczesnego postępu techniki, wielu ludzi zaczęło prowadzić siedzący tryb życia, zwiększając tym samym ryzyko chorób. Brak codziennych ćwiczeń fizycznych i ogólnie pojętej aktywności, może wpłynąć na pracę tarczycy, prowadząc do niedoczynności tego gruczołu.

Rozwiązanie?

Ćwicz co najmniej 30 minut dziennie i unikaj pozostawania w bezruchu siedząc lub leżąc przez długi czas.

Za dużo kofeiny

Wielu ludzi nie wyobraża sobie początku dnia bez filiżanki kawy, co samo w sobie niekoniecznie jest złe. Jednakże, żaden specjalista do spraw zdrowia nigdy nie zaleci nadmiernego spożywania kofeiny, gdyż może to powodować zmiany w organizmie, na przykład problemy z tarczycą.

Rozwiązanie?

Unikaj picia zbyt dużych ilości kawy lub herbaty. Zamiast tego staraj się sięgać po wodę lub naturalne soki.

Alkoholizm

Alkoholizm

Spożywanie zbyt dużej ilości alkoholu wpływa na pracę tarczycy i może zwiększyć ryzyko zapadnięcia na niedoczynność tego gruczołu.

Rozwiązanie?

Unikaj napojów alkoholowych. Jeśli je pijesz – rób to z umiarem.

Sprawdź też: Piwo i korzyści jakie ze sobą niesie!

Używanie wyrobów tytoniowych

Papierosy oraz pochodzący z nich dym zawierają toksyczne substancje, takie jak tiocyjanian, który może powodować poważne problemy z tarczycą, zwłaszcza, jeśli ktoś już znajduje się w grupie ryzyka.

Martwiący jest również fakt, że ludzie palący papierosy mają znacznie większe trudności z kontrolowaniem problemów z tarczycą, niż ludzie, którzy nie palą.

Rozwiązanie?

Palacze powinni zrobić wszystko, co w ich mocy, by rzucić ten szkodliwy nałóg w celu poprawy jakości swojego życia. Osoby niepalące z kolei powinny uważać, by nie stawać się palaczami wtórnymi – przebywając w towarzystwie osób, które palą i nieświadomie wdychając szkodliwy dym.

Niedobór jodu

Sól - źródło jodu

Niedobór jodu to jedna z głównych przyczyn problemów z tarczycą, zwłaszcza w przypadku niedoczynności tarczycy. Pierwiastek ten jest niezbędny, by gruczoł tarczycy mógł produkować hormony i funkcjonować prawidłowo.

Rozwiązanie?

Zwiększ ilość spożywanego przez Ciebie jodu wzbogacając swoje menu o pokarmy takie jak:

  • Sól morska
  • Ryby i owoce morza
  • Biała fasola
  • Algi morskie
  • Jadalne wodorosty
  • Czosnek i cebula
  • Produkty nabiałowe, takie jak: jogurt, mleko, ser

Stres

Układ hormonalny jest bardzo wrażliwy na napięcia fizyczne i emocjonalne. Gdy są one dostateczne silne, mogą powodować zmiany w pracy tarczycy.

Rozwiązanie?

Naucz się kontrolować stresujące sytuacje stosując techniki relaksacyjne lub zajmując się czymś, co sprawia Ci przyjemność.