Tarczyca – dieta regulująca jej pracę

Tarczyca

Tarczyca jest gruczołem znajdującym się w szyi, który reguluje różnego rodzaju funkcje Twojego organizmu, między innymi wytwarzanie hormonów T3 oraz T4.

Są one odpowiedzialne za sterowaniem procesami metabolizmu i wpływają także na inne narządy organizmu. Gdy tarczyca funkcjonuje prawidłowo, nie musisz martwić się przestrzeganiem jakiejś specjalnej diety.

Tarczyca i jej podstawowe funkcje

Zawsze jednak należy mieć na uwadze możliwość wystąpienia okoliczności, w której tarczyca produkuje albo nadmierną ilość hormonów (sytuacja taka określana jest jako nadczynność tarczycy) lub zbyt mało (wtedy mówimy o niedoczynności tarczycy).

Brak jodu jest bezpośrednią przyczyną pojawienia się zaburzeń w funkcjonowaniu tarczycy, z którymi zresztą zmaga się wielu ludzi na całym świecie. Gdy tarczyca zacznie pracować nieprawidłowo, niezbędne będzie przestrzeganie diety pomagającej w regulowaniu jej dysfunkcji.

Lokalizacja tarczycy

W dalszej części artykułu znajdziesz kilka podstawowych porad, które pomogą Ci w uporaniu się z nieprawidłowościami w pracy tak ważnego dla Twojego organizmu organu, jakim jest tarczyca.

Tarczyca i jej nadczynność – zalecenia dotyczące diety

Jak wspomnieliśmy już nieco wcześniej nadczynność tarczycy jest stanem, podczas którego tarczyca jest stymulowana w sposób nadmierny, skutkiem czego wytwarza ona zbyt dużą ilość hormonów.

Gdy w organizmie wystąpi nadmiar hormonów, może on w efekcie spowodować utratę wagi ciała i masy mięśniowej. W takich przypadkach zawsze mocno zalecana jest odpowiednio zbilansowana dieta zawierająca składniki zapewniające wysoką dawkę energii.

Nadczynność-tarczycy

Nabiał (jogurt, ser i mleko)

  • Pij produkty mleczne o ile masz taką możliwość.
  • Uzupełnij swój jogurt o mleko skondensowane i/lub mleko w proszku, używaj go do przygotowania koktajli, słodkich deserów, zup, przecierów i do jedzenia płatków.
  • Dodawaj ser do sałatek i innych potraw wchodzących w skład Twojej diety.

Białko (ryby, czerwone mięso i jaja)

  • Posiekaj drobno jajko na twardo i dodawaj je do sałatek lub zup. To samo rób z mięsami i rybami.
  • Rozbij jajko i dodaj je do puree, zup, kremów, sałatek i koktajli.
  • Uzupełnij swoje ulubione dania o mięsa lub ryby, oczywiście o ile to możliwe.

Cukry, chleb, miód i krakersy

  • Na śniadanie jedz krakersy oraz chleb, zalecamy także dodawanie chleba do lunchu i kolacji.
  • Dodawaj smażony chleb lub grzanki do zup i przecierów.

Dieta odpowiednia w przypadku niedoczynności tarczycy

Tarczyca pomniejszona

Pora omówić drugą odmianę dysfunkcji, z jakimi może borykać się tarczyca – czyli niedoczynność tarczycy, polegającą na tym, że produkuje ona zbyt małą ilość niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu hormonów.

Pojawiają się wtedy typowe objawy, takie jak zmęczenie, wyczerpanie, wypadanie włosów, możliwe jest także przybieranie na wadze.

Przypadłość w postaci niedoczynności tarczycy jest znacznie bardziej złożona i w większości wypadków niezbędna będzie konsultacja z lekarzem. Twoja dieta powinna być także odpowiednio zbilansowana i urozmaicona.

Zrezygnuj z tłuszczów, cukrów i kalorii

  • Unikaj przetworzonych produktów oraz czerwonego mięsa, ponieważ zawierają one zbyt duże ilości tłuszczu.
  • Powinieneś zrezygnować całkowicie z margaryny, masła i smalcu.
  • Cukier, zarówno biały, jak i brązowy oraz słodycze są niewskazane.
  • Unikaj napojów słodzonych oraz alkoholowych.

Zalecenia

Badanie tarczycy

  • Jedz 4 do 5 posiłków na dzień, w małych porcjach i unikaj podjadania między nimi, unikaj eksperymentowania z nowymi produktami i potrawami.
  • Zwiększ dawkę codziennej aktywności fizycznej. Powinieneś dużo chodzić i nie korzystać z udogodnień takich, jak windy, czy schody ruchome. Spróbuj codziennie udać się na spacer.
  • Włącz do swojej diety produkty cechujące się wysoką zawartością błonnika, takie jak surowe warzywa i owoce.

Tarczyca – zasady ogólne

Korzystny wpływ na tarczycę mogą mieć także inne produkty spożywcze, takie jak ryby słodkowodne, łosoś, czy tuńczyk. Warzywa i owoce o jasnej barwie miąższu mogą stymulować tarczycę i powodować spadek ciśnienia krwi.

Zalecamy także stosowanie sproszkowanych alg zamiast soli.